کد خبر : 1922123 | 31 فروردين 1402 ساعت 06:30 | 23.9K بازدید | 11 دیدگاه

یادداشت: شب بزرگ ژوزه مورینیو

دیروز ۱۹ آوریل بود، ۳۰ فروردین، ۲ سال پیش دقیقاً در چنین روزی مورینیو از تاتنهام اخراج شد.

یادداشت: شب بزرگ ژوزه مورینیو

به گزارش "ورزش سه"، او بعد از سال‌ها تاتنهام را در آستانه بالا بردن یک جام داخلی قرار داده بود. آنها قرار بود چند روز بعد در فینال جام اتحادیه با منچسترسیتی پپ گواردیولا روبه‌رو شوند. اما تساوی ۲-۲ مقابل اورتون در لیگ برتر و باقی ماندن در رده هفتم باعث شد تا مدیران تاتنهام حتی فرصت فینال و رویارویی با رقیب دیرینه را به مرد پرتغالی ندهند. تاتنهام تنها تیمی است که مورینیو در آن مربیگری کرد و حتی یک جام هم نبرد. تاتنهام چند روز بعد فینال را در ویمبلی برگزار کرد و با رایان میسون که به‌صورت موقت روی نیمکتش نشسته بود بازی را به سیتی باخت. مشخص نیست با مورینیو نتیجه بهتری می‌گرفت یا نه، اما آن روزها خیلی‌ها از تمام شدن ژوزه حرف می‌زدند. مورینیو در تاتنهام به وضوح سعی کرده بود برندش را بازیابی کند، شوخ و شنگ‌تر باشد، اما مشخص بود زورش به رقبای بزرگ‌تر نمی‌رسد.
انتخاب بعدی او هم حاکی از این بود که مورینیو فعلاً از سوی تیم‌های طراز اول جدی گرفته نمی‌شود. به تیمی رفت که کسی انتظار قهرمانی را از آن نداشت. آرزوی رم در این سال‌ها حضور در بین ۴ تیم برتر لیگ بوده تا به لیگ قهرمانان راه یابد.

1853270

رم با مورینیو تیم جذاب‌تری شد. بازیکنان بزرگ‌تری تمایل به بازی در آن نشان دادند ولی مورینیو در فصل اول نتوانست تیم را به لیگ قهرمانان برساند. رسانه‌ها و حتی مدیران باشگاه که سعی کرده بودند ریخت و پاش بیشتری کنند، احتمالاً انتظارات بیشتری از آقای خاص داشتند. با این‌همه، مورینیو بعد از سال‌ها رم را به یک جام رساند. او اولین لیگ کنفرانسی که در اروپا برگزار می‌شد را برای رم به ارمغان آورد تا هواداران تیفوسی این تیم قدیمی آرام بگیرند.
حالا اما در روزهای پایانی فصل دوم مرد پرتغالی در رم، وضعیت حتی بهتر هم هست. رم در حال حاضر در رده سوم سری‌آ قرار دارد. آنها این هفته ۳- 0 از سد اودینزه گذشتند و با توجه به شکست و تساوی دو تیم شهر میلان، فاصله‌شان را با تیم‌های چهارم و پنجم بیشتر کردند. رم امسال در لیگ اروپا بازی می‌کند و به جمع ۸ تیم پایانی هم رسیده. رقیب‌شان در این مرحله همان تیمی است که سال گذشته در فینال لیگ کنفرانس بردند؛ فاینورد.
جالوروسی هفته پیش در هلند بازی رفت را ۱- 0 باخت. آنها سزاوار باخت نبودند. فاینورد جز چند شوت از راه دور کاری نتوانست بکند. یکی از همین شوت‌ها هم در آخر به تور نشست. رم اما از همان ابتدا چند موقعیت جدی داشت. مهم‌ترینش شاید ضربه پنالتی‌ای بود که پلگرینی در دقیقه ۴۳ از دست داد.
مورینیو در بین دو نیمه از روی عصبانیت یا برای تنبیه کردن پلگرینی، تصمیم گرفت دیگر او را به زمین نفرستد. واینالدوم در نیمه دوم وارد زمین شد تا ژوزه نشان دهد هنوز همان آقای خاص قدیمی است.
او امشب در بازی برگشت باید نشان دهد که هنوز دود از کنده بلند می‌شود. هواداران فاینورد کری زیادی برای مورینیو خوانده‌اند و او هم گفته بهتر است فینال سال گذشته را فراموش کنند. هواداران مورینیو اعتقاد دارند اگر او امشب بتواند رم را در لیگ اروپا نگه دارد، به همه ثابت می‌شود که ژوزه برگشته.

1851932

اما اخبار چند روز گذشته نشان می‌دهد موفقیت‌های مورینیو در چند ماه گذشته باعث شده تا دوباره تیم‌های طراز اول به او فکر کنند. در چند روز گذشته رسانه‌های فرانسوی شایعه کرده‌اند مورینیو جایگزین گالتیه در پاری‌سن‌ژرمن خواهد شد. پاریس یک مربی برنده می‌خواهد و به نظر می‌رسد مورینیو هم کلاس و هم خوی برنده شدن را می‌تواند به پاریس ببرد. گرچه تجربه ثابت کرده مورینیو در کار با ستاره‌ها حاشیه‌های زیادی می‌آفریند و از همین حالا می‌توان متصور شد که با چند بازیکن بزرگ پی‌اس‌جی دچار مشکل می‌شود اما ظاهراً تیم بعدی او دوباره یک تیم بزرگ با ستاره‌های بین‌المللی است؛ پاریس یا برزیل. این چیزی است که مطبوعات می‌گویند. چیزی که دو سال پیش و بعد از نتایج ضعیف در تاتنهام گفته نمی‌شد ولی حالا دوباره مورینیو سر زبان‌ها افتاده. او اگر بتواند امسال هم لیگ اروپا را با رم فتح کند، شاید پیشنهادهای بهتری دریافت کند. امشب شب بزرگی برای رم و مورینیو خواهد بود.

رسول مجیدی - ایران ورزشی

دیدگاه‌ها