کد خبر : 1937297 | 23 اردیبهشت 1402 ساعت 21:10 | 67.2K بازدید | 78 دیدگاه

دلایل علمی برای بهترین شدن فوق‌ستاره

مسی فقط یک فوتبالیست نیست، یک اسکنر است!

لیونل مسی همچنان به عنوان فوق ستاره فوتبال جهان در کانون توجه و آنالیز قرار دارد.

مسی فقط یک فوتبالیست نیست، یک اسکنر است!

به گزارش "ورزش سه"، در روزهایی که لیونل مسی به عنوان بازیکنی پا به سن گذاشته، همچنان مورد توجه‌ترین بازیکن فوتبال دنیا به شمار می‌رود و پایان قراردادش با باشگاه پاریسی همه را مشتاق شناخت مقصد جدیدش کرده، شاید جالب باشد که یک دلیل منطقی برای توصیف رسانه‌ها و فوتبالی از او با کلمه نابغه را بررسی کنیم. موضوعی که مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن که از فوتبالی‌های دست به قلم محسوب می‌شود، با این یادداشت به اشتراک گذاشته است؛

همه‌ مسی را به خاطر کارهایی که‌ با پاهايش می‌تواند انجام دهد می‌شناسند، اما کارهایی هم با سرانجام می‌دهد که‌ به‌ همان اندازه اهميت دارد. اسکن کردن محیط اطراف یکی از مهارت‌‌های مهم‌ فوتباليست‌هاست.

بازیکنان باید در زمانی که‌ توپ را در اختيار ندارند محیط اطراف را بررسی کنند تا بداند در زمان دريافت توپ چه کاری انجام‌ دهند. نرخ اسکن (scan rate) معیاری است‌ که‌ نشان‌ می‌دهد بازيکن در ده ثانیه قبل از دريافت توپ چندبار محيط اطراف را بررسی و برانداز (اسکن) می‌کند. هر چه‌ نرخ اسکن بالاتر باشد، احتمال پاس موفق افزايش پيدا می‌کند.

1874992
1874994
1874993

مسی بالاترين نرخ اسکن در بين بازیکنان دنيا را دارد‌. او در ده ثانيه منتهی‌ به‌ دريافت توپ به‌ طور متوسط پنج بار اسکن انجام می‌دهد. متوسط نرخ اسکن بازیکنان ليگ برتر انگلیس (۲.۸) است. مسی در بازی فينال جام جهانی مقابل فرانسه‌ (۶۷۶) اسکن انجام‌ داد و نرخ پاس موفق او (۹۰٪) بود. او در ده ثانيه قبل از به‌ ثمر رساندن گل در فينال جام جهانی هفت بار اسکن انجام‌ داده و اين خصوصیاتی است‌ که‌ او را متمایز می‌کند.

البته تنها نرخ اسکن مهم‌ نيست و زمان اسکن کردن هم‌ اهمیت زیادی دارد. اسکن کردن در زمان اشتباه، مانند زمانی که‌ بازيکن توپ را در اختيار دارد، ممکن‌ است نتایج مناسبی نداشته باشد. معمولا آخرین اسکن قبل‌ از دريافت توپ (critical scan) نيز یک مهارت کلیدی و بسیار مهم‌ است‌. مسی‌ سلطان اسکن (آگاهی محیطی) در جهان است. البته او با اين توانایی هم هرازگاهی دچار اشتباه می‌شود و انتخاب بدی در ارسال پاس دارد.

دیدگاه‌ها