کد خبر : 1941803 | 13 خرداد 1402 ساعت 22:54 | 287.2K بازدید | 81 دیدگاه

آخرین تانگو در پاریس

مسی: خداحافظ شهری که دوستش نداشتم!

پرونده حضور لیونل مسی در پاری سن ژرمن امشب، مقابل کلرمون در پارک دو پرنس بسته می‌شود، دورانی که با انتظارات زیادی آغاز شد.

مسی: خداحافظ شهری که دوستش نداشتم!

به گزارش "ورزش سه"، لئو مسی امشب در بازی مقابل کلرمون به دوران حضورش در پاری سن ژرمن پایان می‌دهد. دورانی که با انتظارات بزرگ از ستاره بزرگ آرژانتینی آغاز شده بود. حالا بزرگترین سوال دنیای فوتبال این است که لئو به کدام تیم خواهد رفت و مقصد بعدی او کجاست؟

ناصر الخلیفی، رئیس پی‌اس‌جی، روز 11 آگوست 2021 در مراسم معرفی لیونل مسی از او به عنوان ستاره بزرگی که تیم را به مراتب قوی‌تر می‌کند یاد کرد و درباره‌اش گفت: "لئو جادویی است و برای ما فوق‌العاده خواهد بود. او نکات مثبت زیادی به این باشگاه اضافه خواهد کرد".

1883088

کریستوف گالتیه، سرمربی پاری سن ژرمن، پنج‌شنبه گذشته پیش از آنکه اعلام کند لئو مسی امروز، شنبه، آخرین بازی‌اش با پیراهن پی‌اس‌جی را انجام خواهد داد درباره او گفت: "من این شانس را داشتم که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال را مربی‌گری کنم".

بین این دو، یعنی صحبت‌های الخلیفی در شروع کار مسی و صحبت‌های گالتیه در پایان حضور او در پاریس، یک بازه زمانی 659 روزه سپری شد. اما کاپیتان تیم ملی آرژانتین و فاتح جام جهانی قطر در این مدت نتوانست بهترین نسخه لئو مسی را در پاریس به نمایش بگذارد و در نهایت کار به جایی رسید که بسیاری از هواداران او را هو کردند و عملا مورد توهین قرار دادند.

1883089

متخصصان مالی ممکن است بگویند پیوستن مسی به پاری سن ژرمن تاثیر اقتصادی مثبتی بر این باشگاه داشته و در بازه دو ساله ارزش بازار آن را از 2.5 میلیارد دلار در سال 2021 به 4.2 میلیارد دلار در حال حاضر رسانده است. علت اصلی این افزایش ارزش باشگاه قراردادهای اسپانسری بوده است. اما صورت‌های مالی باشگاه و موفقیت‌های ورزشی‌اش در این دو سال با هم همگام و هماهنگ نبود.

مسی روزی که در فرودگاه لوبورژه پاریس به زمین نشست تی‌شرتی سفید به تن داشت که روی آن عبارت "اینجا پاریس است" نقش بسته بود. مشخص بود که ماموریت اصلی لئو این است که تیم جدیدش را به هدف بزرگی برساند که پی‌اس‌جی از زمان سرمایه‌گذاری سنگین قطری‌ها به دنبالش بود، ولی در رسیدن به آن موفق نبود: فتح چمپیونزلیگ. این افتخاری بود که ستاره بزرگ آرژانتینی پیش از آن با پیراهن بارسا چهار بار موفق به کسب آن شده بود.

1883090

مسی اما در راه رسیدن به این هدف موفق نبود. از این گذشته پاری سن ژرمن با او دو بار در لیگ قهرمانان شرکت کرد، ولی هر دو بار با حذف زودهنگام کار مسی و یارانش به تلخی به پایان رسید. در هر دو دوره نقش مسی در لحظات حساس و کلیدی چیزی نبود که از او انتظار می‌رفت. در فصل 22-2021 مسی در پنج بازی تیمش در مرحله گروهی پنج گل به ثمر رساند، اما در دو بازی مراحل حذفی مقابل رئال مادرید تاثیر خاصی نداشت تا پی‌اس‌جی با چمپیونزلیگ وداع کند. او در فصل جاری هم در پنج بازی مرحله گروهی چهار گل به ثمر رساند و چهار پاس گل داد، ولی یک بار دیگر در دو بازی مقابل بایرن مونیخ در مراحل حذفی ناکام بود تا شاهد حذف تیمش باشد.

دو عنوان قهرمانی در لیگ 1 (آخرینش شنبه گذشته پس از تساوی 1-1 مقابل استراسبورگ با گل او به دست آمد) بود که پاری سن ژرمن را به پرافتخارترین باشگاه تاریخ این رقابت‌ها تبدیل کرد. پاریس به 11 قهرمانی رسید و از سن اتین پیشی گرفت. مسی در 31 جولای سال گذشته در تل آویو در پیروزی 4-0 سوپرجام فرانسه برابر نانت هم یک گل به ثمر رساند.

1883091

سال اول او سال انطباق بود و همین موضوع در اعداد و ارقام او منعکس شد: او 11 گل در 2873 دقیقه در 34 بازی به ثمر رساند (او همچنین 15 پاس گل داد).

این کمترین میزان آمار او از فصل 2005/06 بود، زمانی که تنها در 18 سالگی، 8 گل در 25 بازی (1415 دقیقه) برای بارسا به ثمر رساند. در فصل جاری او بیشتر بازی کرد و آمار و ارقام را افزایش داد: او در 40 بازی (3547 دقیقه) 21 گل به ثمر رساند و 20 پاس گل داد.

این مانع از آن نشد که هواداران او را به عنوان نماد یک آزمایش شکست خورده معرفی کنند: برای حمایت از تیمش، پاری سن ژرمن این فصل بالاترین دستمزد تاریخ فوتبال اروپا را ثبت کرد، 728 میلیون یورو، تقریبا 200 میلیون بیشتر از رکورد قبلی بارسلونا در سال 2019 که در آن زمان مسی را در اختیار داشت. در شرایطی که کیلیان امباپه از بازپرسی طرفداران در امان بود و نیمار، یک بیمار VIP در بیمارستان باشگاه، که به دلیل مصدومیت از فوریه غایب بود، مرد اهل روزاریو به کیسه مشت‌زنی ایده‌آل برای رهایی از تنش‌ها تبدیل شد.

1883092

پس از حذف به دست بایرن مونیخ از لیگ قهرمانان اروپا در ماه مارس، هر بار که نام او از بلندگوهای پارک دو پرنس و حتی در طول مسابقات شنیده می‌شد، هواداران شروع به سوت زدن کردند. این خصومت به اوج خود رسید تا اینکه در اوایل ماه مه چند صد هوادار در جریان تجمعی در مقابل دفاتر باشگاه به او توهین کردند.

در این دو سال، بالاترین رتبه دوران حرفه‌ای مسی مستقیماً به باشگاه او مرتبط نبود. بدون شک بهترین رتبه قهرمانی جام جهانی قطر با تیم آرژانتین بود. علاوه بر این، در نوامبر 2021 هفتمین توپ طلا را دریافت کرد و در فوریه سال جاری فیفا جایزه بهترین بازیکن سال را به او اهدا کرد.

1883093

اگرچه پاری سن ژرمن از او به عنوان یکی از مدل‌های ویدیویی برای معرفی پیراهن فصل آینده استفاده کرد، اما این یک راز آشکار بود که لئو قراردادش را که در 30 ژوئن منقضی می‌شود، تمدید نخواهد کرد. واقعیتی که قرارداد او این امکان را در نظر گرفته بود.

این تایید از زبان گالتیه (مرد دیگری که به نظر می‌رسد کنار می‌رود) صادر شد. او روز پنجشنبه اعلام کرد که خداحافظی با کاپیتان تیم در آخر هفته رقم می‌خورد، حتی اگر باشگاه با بیانیه‌ای این اظهارات را تکذیب کرد. گالتیه گفته بود: "شنبه آخرین بازی او در پارک دو پرنس خواهد بود و امیدوارم به بهترین شکل ممکن از او استقبال شود." پس از دو سال از چنین روابط تیره‌ای، به نظر می‌رسد یک سکوت محترمانه بهترین چیزی است که هواداران مسی می‌توانند برای آخرین بازی او ارائه دهند.

دیدگاه‌ها