کد خبر : 1941817 | 13 خرداد 1402 ساعت 23:43 | 251.6K بازدید | 44 دیدگاه

خوشحالی معروف از سرمربی تا ستاره؛

امید عالیشاه به یحیی گل‌محمدی پیوست!

خوشحالی معروف امید عالیشاه در شهرآورد، سال‌ها پیش توسط سرمربی او انجام شده بود.

امید عالیشاه به یحیی گل‌محمدی پیوست!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در حالی موفق شد استقلال را شکست دهد که در نیمه اول 1-0 از این تیم پیش افتاده بود و می‌رفت که دهمین برد یک گله خود برابر رقیب سنتی را رقم بزند اما گل دقیقه پایانی محمدحسین مرادمند، پرسپولیس را به سوی یک برد 2-1 دیگر سوق داد.

جالب است بدانید استقلال تاکنون تنها دو بار با این نتیجه سرخپوشان را از پیش رو برداشته اما پرسپولیس هشت بار با این برد خفیف اما دلچسب، شهرآورد را ترک کرده که آخرین آن چهارشنبه شب در ورزشگاه آزادی رقم خورد.

البته محبوبترین نتیجه همچنان صفر صفر و یک بر یک است که به ترتیب 22 و 20 بار تکرار شده تا حضوری پررنگ در شهرآوردها داشته باشد اما برای هواداران پرسپولیس شاید خاطره‌انگیزترین و در عین حال هیجان‌انگیزترین بردها همین نتایج 2-1 بوده باشند.

1. آذر 1353 - لیگ تخت جمشید: قهرمانی زهر شد!
دربی شانزدهم، دومین دوره لیگ سراسری تخت جمشید. پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی، کورس را به رقیب سنتی واگذار کرده بود و در هفته پایانی در حالی پای به زمین می‌گذاشت که شانسی برای کسب جام نداشت. اما شاگردان آلن راجرز، با انگیزه بالا پای به دربی گذاشتند تا حداقل جشن قهرمانی را به کام حریف آبی‌پوش تلخ کنند.

نیمه اول این دربی با نتیجه تساوی به پایان رسید اما آغاز نیمه دوم، شوت دیدنی صفر ایرانپاک به تور دروازه ناصر حجازی بوسه زد. با این حال در دقیقه 59، آقای گل فصل، غلامحسین مظلومی گل تساوی را به ثمر رساند. پنج دقیقه بعد نوبت به اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور رسید تا گل برتری را بزند. جالب اینکه زنده‌یاد جعفر کاشانی، در پایان این بازی، برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد.

1883112

2. آذر 1356 - لیگ تخت جمشید: آخرین گل‌های صفر ایرانپاک!
آخرین شهرآورد پیش از انقلاب در هفته بیست و سوم واپسین دوره لیگ تخت جمشید برگزار شد و با پیروزی سرخپوشان پایتخت به پایان رسید. در نیمه اول این بازی به فاصله کمتر از 20 دقیقه، صفر ایرانپاک دو بار دروازه حریف را گشود تا شاگردان شاهرخی با یکی از بهترین بردهای تاریخ دربی به رختکن بروند.

نکته جالب اینکه قضاوت این بازی برعهده آدولف پورکاپ داور مشهور آلمانی بود که با تجربه داوری در دو جام جهانی، یکی از معروفترین داور تاریخ دربی محسوب می‌شود. او قرار بود بازی ایران - اسکاتلند را قضاوت کند اما در نهایت به عنوان داور بازی هلند - پرو در جام جهانی 1978 در گروه ایران انتخاب شد. در نهایت این دربی با گل دقیقه 85 حسن روشن با پیروزی دو بر یک پرسپولیس به پایان رسید.

1883111

3. تیر 1378 - فینال جام حذفی: اولین دبل تاریخ پرسپولیس
پس از قهرمانی در لیگ آزادگان، پرسپولیس با هدایت علی پروین پای به فینال جام حذفی گذاشت تا دومین جام فصل را هم تصاحب کند. در شروع این بازی خطای مدافعان استقلال در گوشه محوطه جریمه باعث شد تا مهدی هاشمی‌نسب پشت ضربه پنالتی قرار بگیرد. او در دقیقه 12 موفق شد با یک ضربه دقیق به گوشه دروازه، پرویز برومند را تسلیم کند. 

اما این پایان کار نبود، در شروع نیمه دوم ارسال از روی نقطه کرنر با ضربه سر سهراب بختیاری‌زاده کار را به تساوی کشید. با این حال حملات سرخپوشان ادامه داشت تا اینکه در دقیقه 85 ارسال پایان رافت با ضربه سر افشین پیروانی تبدیل به گل شد. گلی که با مصدومیت پیروانی و تغییر جزئی ظاهر او برای همیشه همراه بود.

1883110

4. خرداد 1382 - لیگ برتر: برد با گلزنی یحیی گل‌محمدی
نمایش هجومی تیم علی پروین با سانتر ابراهیم اسدی و ضربه یحیی گل‌محمدی به قعر دروازه هادی طباطبایی همراه شد اما شاید صحنه ویژه نیمه اول، جایی بود که فرزاد مجیدی با تکل سنگین خود داور را مجاب به بیرون آوردن کارت قرمز کرد. نیمه دوم با یک شوت از کریم باقری آغاز شد که بعد از برخورد به مدافعان استقلال به بهنام ابوالقاسم‌پور رسید و او دروازه استقلال را گشود. جالب اینکه یحیی بعد از گل، پیراهن خود را از تن بیرون آورد و به سمت جایگاه معروف 36 رفت.

در ادامه استقلال 10 نفره منصور پورحیدری چندان توان حمله نداشت و در روزی که فرشید کریمی برای اولین بار در درون دروازه پرسپولیس قرار داشت، این علیرضا اکبرپور بود که تنها گل آبی‌ها را زد. در دقیقه 89 تکل عجیب علی سامره یک کارت قرمز دیگر را هم برای استقلال در پی داشت تا آبی‌ها 9 نفره زمین را ترک کنند.

5. آبان 1385 - لیگ برتر: کامبک پرسپولیسی با مهرزاد و مهرداد
بیش از سه سال از آخرین برد پرسپولیس می‌گذشت و تیم هجومی مصطفی دنیزلی آمده بود که طلسم را بشکند. اما این امیرحسین صادقی بود که با یک ضربه سر در نیمه اول، تیم صمد مرفاوی را پیش انداخت. اما تنها شش دقیقه بعد از این گل، روی اشتباه سیدمهدی رحمتی، مهرزاد معدنچی از نزدیکی نقطه کرنر توپ را به گوشه دروازه استقلال فرستاد تا نیمه اول با نتیجه تساوی 1-1 به پایان برسد.

1883124

نیمه دوم با نمایش جذاب هر دو تیم همراه بود اما این پرسپولیس بود که روی پاس تماشایی رابرت ساها به پشت مدافعان استقلال و ضربه چیپ مهرداد اولادی، توانست دروازه حریف را باز کند تا پرسپولیس در دیداری هیجان‌انگیز حریف خود را شکست دهد و به برد برسد؛ پایان این بازی با جمله معروف اختلاف 12 امتیازی با پرسپولیس از سوی مرفاوی همراه بود اما تیم دنیزلی توانست در پایان این اختلاف را جبران کند و بالاتر از استقلال بایستد.

6. بهمن 1388 - لیگ برتر: شلیک تماشایی آقا کریم
سه سال و سه ماه، بدون برد در دربی. هواداران از تساوی 1-1 خسته شده بودند و بسیاری از آنها حداقل در ظاهر، شکست را به تساوی ترجیح می‌دادند. بازی با اشتباه مدافعان و دروازه‌بان پرسپولیس همراه شد تا فرهاد مجیدی، اولین گل خود در دربی را خیلی سریع بزند. اما این گل دوام چندانی نداشت و در دقیقه 37 پاس حمیدرضا علی‌عسگر به هادی نوروزی رسید تا او بازی را به تساوی بکشد.

1883123

شاید همه هواداران انتظار داشتند که بازی با همین نتیجه به پایان برسد اما نمایش هجومی دو تیم، موید نکته دیگری بود. حملات پرسپولیس و ضربات پیاپی کلاه‌کج، هوار ملامحمد و... در نهایت با یک شلیک استثنایی از کریم باقری همراه شد تا پرسپولیس نوار تساوی یک بر یک را پاره کند.

ویدئو: 65620

7. آذر 1393 - لیگ برتر: جادوی مهدی طارمی
تیم حمید درخشان فقط باخت در دربی را کم داشت. این بار دو تیم بعد از نتایج صفر صفر متوالی مقابل هم قرار گرفتند و در حالی که می‌رفت نیمه اول نیز بدون گل خاتمه یابد، یک ارسال ناگهانی از سمت راست با ضربه سجاد شهباززاده همراه شد تا استقلال پیروز به رختکن برود.

اما برای نیمه دوم پرسپولیس یک جادوگر به زمین آورد. مهدی طارمی مهاجم بوشهری در بدو ورود به زمین یک قیچی برگردان زد که به تیرک دروازه خورد. در ادامه همان توپ، ارسال میثم حسینی با ضربه سر این بازیکن تبدیل به پاس گل برای محمد نوری شد تا کاپیتان پرسپولیس گل تساوی را بزند. لحظاتی بعد سانتر هادی نوروزی با ضربه سر عالیشاه تبدیل به گل پیروزی‌بخش قرمزها شد. عالیشاه بعد از این گل پیراهنش را از تن درآورد تا پرسپولیس 10 نفره پیروز دربی شود.

ویدئو: 65607

8. خرداد 1402 - فینال جام حذفی: اولین برد تاریخ در وقت اضافه
پرسپولیس در این دربی برای اولین بار توانست در وقتهای اضافه، شهرآورد را به سود خود خاتمه دهد. نکته جالب اینکه اگر نتیجه 1-0 باقی می‌ماند، پرسپولیس برای دهمین بار با این نتیجه به پیروزی می‌رسید. نکته جالب اینکه پرسپولیس با نتیجه مشابه دیگر فینال جام حذفی، حریف را شکست داد و به این عنوان قهرمانی رسید.

با گلزنی در این بازی، امید عالیشاه رکورد جالبی را ثبت کرد و نام خود را دو دربی 2-1 پایتخت هک کرد و عیسی هم به جمع گلزنان بازی خاص پرسپولیس اضافه شد.

1883122

دیدگاه‌ها