کد خبر : 1942602 | 18 خرداد 1402 ساعت 01:11 | 44K بازدید | 21 دیدگاه

10 سال بعد از کابوس اولدترافورد

من دیوید مویس، آقای برگزیده هستم

قهرمانی وستهم در لیگ کنفرانس اروپا، دیوید مویس را در سالگرد یکی از تلخ‌ترین روزهای عمرش به خوشحال‌ترین مربی روی زمین تبدیل کرد.

من دیوید مویس، آقای برگزیده هستم

به گزارش "ورزش سه"، جارود بوون در دقیقه 90 فینال لیگ کنفرانس اروپا پاس در عمق پاکتا را در موقعیت تک به تک به گل پیروزی وستهم تبدیل کرد تا دیوید مویس را به خوشحال‌ترین مربی روی زمین تبدیل کند؛ سرمربی سرمربی 60 ساله وستهم درست در مقطعی به این موفقیت بزرگ دست یافت که 10 سال پیش یکی از تلخ‌ترین دوران عمرش بود.

1884436

او 10 سال پیش در چنین روزهایی بعد از تنها 9 ماه حضور روی نیمکت منچستریونایتد از سمت خود برکنار شد. مویس که با کارنامه‌ای موفق از اورتون به یونایتد نقل مکان کرده بود امیدوار بود که جاه‌طلبی‌های فوتبالی خود را در اولدترافورد ارضا کند اما در این کار موفق نبود. او را در اوایل حضورش در یونایتد آقای برگزیده می‌نامیدند، اما خیلی زود با نتایج ناامیدکننده شیاطین سرخ، همین لقب به سوژه‌ای برای مسخره کردنش تبدیل شد.

1884434

اما این پایان کار نبود و دیوید مویس با همان اشتیاق همیشگی به مربیگری ادامه داد. رئال سوسیداد و ساندرلند مقصدهای بعدی او بودند تا اینکه پیشنهاد وستهم او را دوباره به فوتبال انگلیس برگرداند و آقای برگزیده این بار توانست خود را به همه ثابت کند.

1884430

پرسابقه‌ترین مربی فوتبال انگلیس (از حیث تعداد حضور روی نیمکت) مقصد مورد نظر خود را پیدا کرده بود. مویس شروع به ساختن تیمی کرد که قرار بود او را دوباره در عرصه مربیگری به نامی معتبر تبدیل کند؛ شاید کمی رویاپردازانه به نظر می‌رسید، همان‌طور که جارود بوون گفته بود: «اگر روز اولی که به وستهم پیوستم به من می‌گفتند روزی در یک فینال اروپایی خواهیم بود، پوزخند می‌زدم!» مویس اما وستهم را به تیمی تبدیل کرد که در یک فینال اروپایی حضور یافت و بوون هم گل قهرمانی آن را زد!

1884433

آنها در فصل 21-2022 به سختی در لیگ برتر ماندند و یک فصل بعد به عنوان شگفتی‌ساز مسابقات در رتبه ششم قرار گرفته و به لیگ اروپا راه یافتند. حضور در جمع 4 تیم نهایی موفقیت مهمی برای وستهم بود اما شکست در نیمه نهایی کار را خراب کرد. شاگردان مویس اما ناامید نشدند و یک سال بعد مسیر موفق خود را، این بار در لیگ اروپا، تکرار کردند و دیگر خبری از شکست در نیمه نهایی نبود؛ آنها در فصلی که تا دو هفته مانده به پایان آن خطر سقوط به چمپیونشیپ را احساس می‌کردند، به فینال لیگ کنفرانس راه یافتند تا بعد از 47 سال در آستانه فتح یک جام قرار بگیرند.

1884432

دیوید مویس کارگردان این قسمت تاریخی از داستان وستهم بود؛ او تیمی را به فینال لیگ کنفرانس اروپا رساند که در طول حیات 127 ساله خود تنها دو بار موفق به فتح جام شده است؛ راین گرینوود (1965) و جان لایل (1976) و حالا دیوید مویس... سرمربی 60 ساله وستهم امشب با پیروزی 2-1 مقابل فیورنتینا ماموریت شگفت انگیز خود را به سرانجام رساند تا در سالگرد یکی از تلخ‌ترین شب‌های مربیگری خود به یکی از بزرگترین موفقیت‌های شغلی‌اش دست پیدا کند.

1884435

تیم او یک بار در جریان بازی از حریف پیش افتاد، اما گل مساوی را دریافت کرد تا همه خود را آماده ادامه یافتن کار در وقت‌های اضافه کنند. در آخرین دقیقه از نیمه دوم اما بوون برای بار دوم دروازه حریف را باز کرد تا دیوید مویس را کنار زمین تا مرز جنون پیش ببرد. سرمربی 60 ساله وستهم در لحظه به ثمر رسیدن این گل به یک کودک 6 ساله شبیه بود که از فرط شادی می‌دوید، فریاد می‌کشید و هر که سر راهش بود را به آغوش می‌کشید. او حالا چه بخواهد و چه نخواهد یک شخصیت افسانه‌ای برای هواداران وستهم خواهد بود؛ شخصیتی که مثل گرینوود و لایل نامش تا ابد در تاریخ باشگاه قدیمی شهر لندن ثبت می‌شود.

دیدگاه‌ها