کد خبر : 1969646 | 10 مهر 1402 ساعت 11:13 | 4.6K بازدید | 4 دیدگاه

اعتراض به دستمزدهای «صفر»

دختران رکابزن، لیگ را تحریم کردند

مرحله نخست لیگ دوچرخه سواری پیست بانوان با اعتصاب رکابزنان به دلیل دستمزدها و قراردادهای پایین باشگاه‌ها برگزار نشد!

دختران رکابزن، لیگ را تحریم کردند

به گزارش"ورزش سه"و به نقل از مهر، رقابت های لیگ دوچرخه سواری پیست بانوان قرار بود روز گذشته نهم مهرماه در دو بخش بزرگسالان و جوانان در محل پیست ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود اما نکته ای که این دیدارها را متمایز کرد عدم برگزاری مسابقات در رده سنی بزرگسالان به دلیل تحریم و اعتصاب رکابزنان بود!

در این مرحله از رقابت‌ها چهره‌های شاخص دوچرخه سواری بانوان با بهانه اعتراض به وضعیت قراردادهای باشگاهی و بی توجهی فدراسیون به رقم قراردادها، تیم‌های خود را همراهی نکرده و به نوعی لیگ این رشته را در رده سنی بزرگسالان تحریم کردند.

دوچرخه سواری بانوان کشورمان با وجود اینکه چند سالی است پیشرفت خوبی داشته و حتی شاهد حضور لژیونرهای زن از کشورهای همسایه تا چین و هلند و اسپانیا هستیم و حتی چندین مدال آسیایی هم در بخش جاده و به تازگی موفق به کسب نخستین مدال تاریخ زنان دوچرخه سوار در بازی‌های آسیایی هم شده است، اما همچنان هیچ حمایتی از سوی باشگاه‌ها از این رشته و از رکابزنانش نمی‌شود.

هر چند وضعیت نابسامان باشگاه‌های دوچرخه سواری تنها منوط به قراردادها و حمایت از بانوان نشده و تیر ترکش آن به قراردادها و وضعیت لیگ مردان هم اصابت کرده است به طوریکه قرارداد یک فصل بهترین ملی پوشان مرد تنها کفاف خرید یک طوقه را می دهد. با وجود بالا رفتن هزینه های تجهیزات، وضعیت اعداد و رقم هزینه ها و دستمزدهای دوچرخه سواران زن بسیار اسفناک و حتی غیر قابل بیان است!

رقم هایی که حتی فدراسیون نیز آن را تائید کرده؛ قراردادهایی با رقم های «صفر» یا کمتر از «۲۰ میلیون» تومان.

در حالیکه این روزها وضعیت اقتصادی رشته های ورزشی تجهیزات محوری همچون دوچرخه سواری نابسامان است و لیگ می تواند محل درآمدی برای معیشت و حفظ قهرمانان ورزشکار و مربیان آن باشد، پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای خرید یک قطعه ساده رکابزنان هم مکفی نیست چه برسد به تهیه یک دوچرخه چند صد میلیونی و طوقه های بالای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی آن.

1661923

اعتراض دختران دوچرخه سوار نیز به دنبال این مسئله است که در شرایط سخت تمرینی و وضعیت اقتصادی بد موجود و هزینه های گزاف تجهیزات چرا باید فدراسیون و حامیان مالی راهکار درستی را برای حمایت از ورزشکارانی که با دست خالی و با هزینه از «جیب» در میادین داخلی و گهگاه خارجی فعالیت می کنند، اندیشیده نشود.

بحث قراردادهای ورزشکاران این رشته سال گذشته نیز خبرساز شده بود و رکابزنان یکی از تیم ها در میانه لیگ به دلیل عدم اجرای تعهدات باشگاه از مسابقات کناره گیری کردند.

حالا به دنبال اعتراض دختران رکابزن قرار است نشست فوری کمیسیون ورزشکاران در محل فدراسیون برگزار شود. فرانک پرتوآذر بانوی تاریخ ساز کشورمان در بازیهای آسیایی هانگژو به عنوان رئیس کمیسیون ورزشکاران در فدراسیون، طی تماسی با اسدی رئیس فدراسیون دوچرخه سواری مشکلات رکابزنان و خواسته و اعتراض آنها نسبت به قراردادهایی که به نوعی «توهین آمیز» می خوانند را بیان کرده و خواستار برگزاری نشست فوری کمیسیون شده تا به این وسیله فدراسیون ضمن بررسی وضعیت این قراردادها، راهکاری قانونی را برای حل مشکلات تدوین کند.

این نشست بنابر اعلام فدراسیون ابتدای هفته آینده برگزار خواهد شد و باید دید فدراسیون چه راهکار قانونی را برای حمایت از قراردادهای منعقده ورزشکاران با باشگاه ها و اعاده حق آنها خواهد داشت.

1709238

دیدگاه‌ها