کد خبر : 1975080 | 03 آبان 1402 ساعت 07:42 | 6.9K بازدید | 1 دیدگاه

حرف‌های ستاره‌ای که با او قهرمان جهان شدیم

ورزشكاران و قهرمانان نبايد به جان هم بيفتند

كشتى آزاد ايران به عنوان ورزش اول كشور تاكنون پنج بار عنوان قهرمانى جهان را به خود اختصاص داده كه سه مرتبه‌ى آن خارج از مرزهاى سرزمينمان به وقوع پيوسته است.

ورزشكاران و قهرمانان نبايد به جان هم بيفتند

به گزارش ورزش سه، يوكوهاماى ژاپن در ١٩٦١، منچستر ١٩٦٥، تهران سال‌هاى ١٩٩٨ و ٢٠٠٢ و بوداپست در ٢٠١٣ تنها سال‌ها و مكان‌هايى به شمار مى‌روند كه كشتى گيران آزاد كشورمان در هفتاد و سه دوره برگزارى رقابتهاى جهانى اين رشته ورزشى، موفق به تاجگذارى در دنيا شده اند.

در سه دوره ى آخر اين پنج قهرمانى تاريخى، نقش سه كشتى گير آزادكار كشورمان پر رنگ بود و بزرگترين تأثير ممكن را در كسب عنوان قهرمانى تيمى ايران در كشتى آزاد قهرمانى جهان ايفا كرد.

رسول خادم در ١٩٩٨ با راهيابى به فينال وزن غير تخصصى ١٣٠ كيلوگرم در مقابل رودريگرز كوبايى و شكست چهار رقيب سنگين تر از خود باعث قهرمانى تيم ملى كشتى آزاد ايران در قهرمانى جهان و سرافرازى كشورمان به عنوان ميزبان شد.

در ميزبانى ٢٠٠٢ ايران در قهرمانى كشتى آزاد جهان، مهدى حاجى زاده با غوغايى كه به پا كرد، توانست در فينال وزن ٧٤ كيلوگرم مدال طلا را به گردن آويزد و ضمن كسب عنوان بهترين كشتى گير اين رقابت‌ها كشورمان را با دو اختلاف امتياز نسبت به روس‌ها يعنى ٤٤ بر ٤٢ به پادشاهى جهان برساند.

1944610

و اما داستان قهرمانى كشتى آزاد ٢٠١٣ بوداپست و آخرين تاج گذارى آزادكاران كشورمان در جهان را عزت الله اكبرى كشتى گير ٧٤ كيلوگرم كشورمان نوشت.

پسر روستاى زرين كلاى شهرستان سارى مازندران، در وزن ٧٤ كيلوگرم با شكست تاكاتانى ژاپنى و رشيد قوربانف ازبك كه قهرمان و نفر سوم جهان به حساب مى‌آمدند به فينال و مصاف با جردن باروز افسانه‌اى راه يافت. با نقره‌ى عزت كشتى ايران توانست مثل سال ٢٠٠٢ روس‌ها را با دو اختلاف در راه قهرمانى نقره داغ كند، جايى كه كشتى آزاد كشورمان به سرمربيگرى رسول خادم با كسب سه مدال طلا، يك نقره، دو برنز و كسب ٤٦ امتياز بر بام دنيا ايستاد و روسيه با ٤٤ امتياز به مقام دوم رسيد. رقابت‌هاى سال ٢٠١٣ در روز آخر و تمامى وزن‌ها به جايى رسيد كه اگر عزت الله اكبرى كه در گروه سخت قرار داشت مى‌توانست به فينال و مصاف جردن باروز برود ايران به مقام قهرمانى مى‌رسيد كه همين اتفاق هم با غيرت مثال زدنى پسر مازندرانى رقم خورد.

اكبرى با يك نقره جهان، دو طلاى جام جهانى، يك طلاى بازيهاى داخل سالن آسيا، يك نقره بازي‌هاى آسيايى، يك طلا و برنز قهرمانى آسيا هنوز هم در ٣١ سالگى در ليگ برتر كشتى مى گيرد و توانسته به تازگى بعد از پنج سال وعده و وعيد به استخدام منابع طبيعى درآيد، استخدامى با ماهى هفت ميليون و صد هزار تومان حقوق.

عزت الله اكبرى در گفت و گو با ورزش سه در مورد اختلافات پيش آمده بين برخى ورزشكاران به ويژه امير محمد يزدانى و جواد كاظميان كه بحث ميزان جوايز و توجه مديران اجرايى به پاداش‌ها و جايزه هاى ورزشى را شامل مى شود، گفت: اين مباحث از اشتباهات تصميم گيرندگان و وزارتخانه‌ها سر چشمه مى گيرد، اشتباه مدیران ورزش  است كه بين ورزشكاران فوتبالى و غير فوتبالى فرق مى گذارد.

1944612

او ادامه داد: هيچ تفاوتى نبايد بين ورزشكاران شكل بگيرد، نبايد فرق گذاشت اما همه اينها هم دليل نمى‌شود ما در رشته‌هاى مختلف به جان هم بيفتيم. بايد همه ى ورزشكاران و قهرمانان حرمت هم ديگر را نگه دارند، براى چى ورزشكاران بايد به جون هم بيفتند، ما وقتى در رشته‌هاى مختلف هم ديگر را بزنيم ديگران، علاقمندان، دنبال كنندگان و طرفداران احترام ما را نگه خواهند داشت.

اكبرى با نام بردن محترمانه از على دايى و ديگر بزرگان فوتبال گفت: هميشه در كشتى همه را حمايت كرده‌ايم اما در چنين اختلافاتى اين شأن همه ورزشكاران و قهرمانان است كه پايين مى‌آيد، مردم هم بى نهايت باهوش هستند و متوجه مى‌شوند كار كى درست است و كى غلط.
كاش مسئولان با فرق گذاشتن بين ورزشكاران و رشته‌هاى ورزشى شرايط این فضا را نمی‌ساختند.

پوريا تابان

دیدگاه‌ها