کد خبر : 1979393 | 21 آبان 1402 ساعت 13:06 | 2.9K بازدید | 3 دیدگاه

ملی‌پوش ماراتن: در امارات می‌مانیم، حقمان را می‌خواهیم

دونده اعزامی ایران به رقابت‌های نیمه ماراتن آسیا به گرفتن مدال طلای آسیا از ایران واکنش نشان داد و گفت: فدراسیون گفته اگر طلا را برنگردانند مسابقات داخل سالن آسیا به میزبانی تهران را لغو می‌کنیم.

ملی‌پوش ماراتن: در امارات می‌مانیم، حقمان را می‌خواهیم

ه گزارش "ورزش سه"، و به نقل از ایسنا، نخستین دوره رقابت نیمه‌ ماراتن قهرمانی آسیا روز شنبه به میزبانی دوبی برگزار شد و سه دونده ایران در این مسابقه شرکت کردند. صابر چرخی، منصور بیات و محمدجعفر مرادی دونده‌های ایران بودند که به رقابت با دیگر شرکت کننده‌ها پرداختند و در پایان به ترتیب چهارم، ششم و هشتم شدند.

با توجه به این که سه دونده ایران بین ۱۰ نفر اول مسابقات قرار داشتند، مدال طلای تیمی به ایران می‌رسید اما مسئولان برگزاری مسابقات با اعلام اینکه درخواستی برای حضور ایران در بخش تیمی ارسال نشده است، مدال طلای تیمی به ایران تعلق نگرفت و تیم هند قهرمان شد.

فدراسیون دو و میدانی ایران مدعی است که درخواست شرکت در بخش تیمی و انفرادی را داده‌‌است و مسئولان برگزاری مسابقات کارشنکنی کرده‌اند.

محمدجعفر مرادی، رکورددار دوی ماراتن ایران و عضو تیم ملی اعزامی به امارات در این مورد به ایسنا گفت: تقریبا یک ماه قبل از این مسابقه خبردار شدیم و به فدراسیون گفتیم که می‌خواهیم شرکت کنیم. با تیمی قوی شرکت کردیم. هر سه نفرمان رکوردهای خوبی زدیم و توانستیم تیمی اول شویم. هند دوم و قزاقستان هم سوم شد. هند برای این مسابقه نفرات دوم و سوم دوی ۱۰ هزار متر بازی‌های آسیایی را آورده بود اما توانستیم آن‌ها را بگیریم و نتیجه بهتری بزنیم.

او در ادامه بیان کرد: منتظر بودیم روی سکوی اول برویم و طلا را بگیریم اما دیدیم هند رفت. گفتیم چرا اینگونه شده که اول جواب داند دو نفر بوده‌اید. وقتی دیدند سه نفر هستیم، گفتند مجموع زمان شما بین سه تیم قرار نمی‌گیرد. باز هم بررسی کردند و دیدند که زمان ما یک دقیقه بهتر از هند است. سپس گفتند فدراسیون شما موقع ثبت‌نام فقط انفرادی ثبت نام کرده و تیمی ثبت نام نکرده و تیک تیمی را نزده است.

طلای آسیا و ۲۰ هزار دلار  پرید

مرادی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه وقتی سه نفر از یک کشور شرکت کنند، خودکار تیمی محسوب می‌شود، ادامه داد: به فدراسیون گفتیم که جواب دادند موقع ثبت نام، بازه زمانی ثبت‌نام تمام شده بود. کنفدراسیون آسیا از ما درخواست کرد تیم بدهیم و ما هم به صورت ایمیلی ثبت‌نام کردیم و با دبیر کنفدراسیون آسیا هماهنگ بودیم. فدراسیون ایران می‌گوید همه اسناد و مدارک را دارد و کمیته برگزاری مقصر است. کنفدراسیون آسیا هم می‌گوید فدراسیون ایران تیمی شرکت نکرده است.

مرادی ادامه داد: هر کدام دیگری را مقصر می‌دانند اما طلای آسیا را از ما گرفتند و ۲۰ هزار دلار هم جایزه تیم اول بود که آن هم پرید. طلایی که خیلی باارزش و برای کل ایران بود. مدال ماراتن و نیمه ماراتن خیلی ارزش دارد و ما آن را با یک دقیقه اختلاف با هند به دست آوریم اما از ما گرفته‌اند.

داوری گفت اگر طلا را برنگردانند میزبانی قهرمانی داخل سالن آسیا را کنسل می‌کنیم

این دونده ماراتن به پیگیری فدراسیون دو و میدانی اشاره کرد و گفت: آقای داوری به کنفدراسیون آسیا ایمیل زده اما دیروز ما رو در رو حرف زدیم، حالا جواب ایمیل می‌دهند؟ ایمیل هم جواب بدهند باز حرف‌هایی که حضوری به ما زده‌اند را به فدراسیون هم می‌گویند. آقای داوری گفت دو ماه دیگر قهرمانی داخل سالن آسیا را داریم و اگر طلای شما را برنگردانند آن را کنسل می‌کنیم. به فدراسیون جهانی هم شکایت می‌کنیم چون مستندات داریم. البته بعید می‌دانم مدال برگردد.

در امارات می‌مانیم تا از حقمان دفاع کنیم

مرادی در واکنش به اینکه شنیده شده قصد دارید تا تعیین تکلیف موضوع در امارات بمانید، گفت: امروز ساعت ۱۵ پرواز داریم. دیگر این مدال را نمی‌توانیم هیچ جوره به دست بیاوریم. دو نفر از بچه‌های ما زیر رکورد ملی دویدند و نفرات دوم و سوم بازی‌های آسیای را پشت سر گذاشتند. اعلام کردیم اگر فدراسیون آسیا جواب نداد اینجا می‌مانیم تا از حق خودمان دفاع کنیم. اگر به ایران برگردیم همه چیز تمام می شود. مدال و پول را نمی‌توانیم بگیریم. مانده‌ایم تا ببینیم فدراسیون امارات چه می‌گوید و باید چکار کنیم. فدراسیون ایران می‌گوید ما ایمیل زده‌ایم اما اینگونه که چیزی عاید ما نمی‌شود.

جایزه مسابقات را می‌خواهیم

رکورددار دوی ماراتن ایران گفت: به نظرم طلا برنمی‌گردد. به آقای داوری گفتم طلا که از دست رفت، پول ما چه می‌شود؟ به جای اینکه بگوید اشتباه از ما بود و این پول را فراهم می‌کنیم، گفت پول نداریم. اصلا از فدراسیون پاداش نمی‌خواهیم بلکه جایزه مسابقات را می‌خواهیم. مدال که پرید، شوخی که نیست. شاید این مدال دیگر تکرار نشود. ما جایزه مسابقه را می‌خواهیم و آن را هم پرداخت نمی‌کنند.

دیدگاه‌ها