کد خبر : 1983588 | 09 آذر 1402 ساعت 13:17 | 18.1K بازدید | 12 دیدگاه

تغییر در فوتبال آلمان؛

هوفنهایم هم قانون 1+50 را بالاخره پذیرفت

باشگاه هوفنهایم از این پس تحت عنوان قانون 1+50 مالکیت می‌شود.

هوفنهایم هم قانون 1+50 را بالاخره پذیرفت

به گزارش "ورزش سه"، امروز اتفاق ویژه در تاریخ بوندسلیگای آلمان رقم خورد. هوفنهایم تنها تیم حال حاضر بوندسلیگا که مالکیت متفاوتی با دیگر باشگاه‌ها دارد و متعلق به شخص است، سهامش در اختیار مردم قرار گرفت تا این باشگاه نیز به صورت قانون 1+50 مدیریت شود. 

دیتمار هوپ، مالک 83 ساله باشگاه هوفنهایم که از سال 1989 سهامدار باشگاه هوفنهایم است، پیش‌تر در جریان بازی بایرن مونیخ-هوفنهایم در فصل 2018/19 با توهین شدید هواداران روبرو شده بود و بعد از آن با وعده ساخت واکسن ویروس کرونا در اخبار نامش به گوش رسیده بود امروز تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد و با بازگشت قانون اکثریت حق رای هواداران به عنوان سرمایه‌گذار برای این باشگاه موافقت کند و این موضوع در روزهای آینده و پس از تایید سازمان مالیاتی پذیرفته شود.

دیتمار هاپ در پایان این جلسه گفت: من از تغییرات به وجود آمده خیالم راحت است. این پایان فصلی از تاریخ است که تا حد زیادی باعث بی‌اعتمادی و خصومت دیگران به باشگاه و من شده بود. من خودم به عنوان یک سرمایه گذار از قانون 1+50 حمایت کرده‌ام و اگر چه در ظاهر این قانون در باشگاه اجرا نشده بود، اما همیشه در این چارچوب فعالیت کردم. این قانون یک دارایی ارزشمند برای فوتبال آلمان است!

1506380

همان‌طور که هاپ اعلام داشت، این باشگاه اگر چه توسط یک مالک مدیریت می‌شد، اما در همان ایام هم پیرو قانون 1+50 بود اما اکنون این سهام به صورت کلی در اختیار هواداران قرار خواهد گرفت و صرفا یک شخص برای این باشگاه تصمیم نخواهد گرفت.

قانون 1+50 چیست؟
مطابق این قانون در فوتبال آلمان، بر خلاف ایتالیا، انگلستان و اسپانیا، یک سرمایه‌گذار هر چقدر هم که در مالکیت یک باشگاه سرمایه‌گذاری کرده باشد، نمی‌تواند اکثریت حق رای را در آن باشگاه تصاحب کند. بسیاری از باشگاه‌های بوندس‌لیگا که به عنوان موسسه ثبت شده‌اند، شرکت‌های سرمایه‌ای تاسیس کرده‌اند تا سرمایه‌گذاران را جذب کنند. اما طبق این قانون ۵۰ درصد به علاوه یک رای همواره در دست مجمع عمومی و اعضای باشگاه است. متولیان فوتبال در آلمان با این قانون می‌خواهند جلوی این را بگیرند که یک شخص بتواند تصمیم‌گیرنده نهایی باشد. با این قانون بدون توجه به میزان سهام یک شخص، اعضا اکثریت رای را در شرکت سرمایه‌ای نیز در اختیار دارند. مخالفین این قانون معتقدند با این قانون سرمایه‌گذاران در فوتبال آلمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و این‌گونه باشگاه‌های آلمانی منابع مالی خارجی را به رقبای اروپایی خود از دست می‌دهند. اما موافقین این قانون می‌گویند یک شخص با تصاحب کامل یک باشگاه ممکن است تصمیماتی بگیرد که به فوتبال و باشگاه لطمه وارد کند.

دیدگاه‌ها