کد خبر : 1983870 | 10 آذر 1402 ساعت 20:46 | 41.6K بازدید | 16 دیدگاه

‏ در جستجوی ابداع‌کننده زیباترین حرکت فوتبال

گارناچو و اوبا آخرین‌ها بودند: خالق قیچی‌برگردان که بود

پی‌یر امریک اوبامیانگ و الخاندرو گارناچو این هفته با قیچی‌برگردان‌های تماشایی مورد ‏توجه قرار گرفتند اما ابداع‌کننده این حرکت چه کسی بود؟

گارناچو و اوبا آخرین‌ها بودند: خالق قیچی‌برگردان که بود

به گزارش "ورزش سه"، هر کودکی که برای اولین‌بار توپ فوتبال را لمس می‌کند، اولین ‏رؤیایش این است: گلزنی در فینال جام جهانی با یک قیچی‌برگردان (البته برای نسل ‏جدید گلزنی در یک مسابقه تعیین‌کننده چمپیونزلیگ هم می‌تواند رؤیا باشد). ‏

ضربه‌های قیچی‌برگردان آن‌قدر جذاب است که حتی فراتر از فوتبال رفته است. در فیلم ‏سینمایی فرار بزرگ که داستان فرار چند زندانی متفقین از اردوگان اسرای آلمان نازی را ‏روایت می‌کند، برنامه زندانیان استفاده از یک مسابقه فوتبال برای فرار است. در این فیلم ‏پله، سلطان بی‌بدیل فوتبال برزیل، قیچی‌برگردانی تماشایی می‌زند که کودکی نسل ما با ‏تکرار این صحنه در نوارهای ویدئویی سپری شده است. 

1961041

این هفته شاهد هنرنمایی دو بازیکن بودیم که دو گل تماشایی با قیچی‌برگردان به ثمر ‏رساندند: پی‌یر امریک اوبامیانگ و الخاندرو گارناچو. آن‌ها به خیل ستاره‌های بزرگی مثل ‏وین رونی، کریستیانو رونالدو، مارکو فن‌باستن، هوگو سانچز و خیلی‌های دیگر پیوستند ‏که قیچی‌برگردان‌های تماشایی‌‌شان در یادها زنده است. اما چه کسی این شکل عجیب، ‏غیرطبیعی و نبوغ‌آمیز گلزنی را ابداع کرده است؟

در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 1938 برزیل در روز 12 ژوئن مقابل چکسلواکی ایستاد. ‏تیمی از شرق اروپا که مشهورترین نماینده مکتب فوتبال دانوب بود. بازی در شهر بوردو ‏انجام شد. لئونیداس در آن بازی سکوهای ورزشگاه را با گلی که با قیچی‌برگردان به ثمر ‏رساند، شوکه کرد. ولی او اولین کسی نبود که این حرکت را ابداع می‌کرد؛ او اولین کسی ‏بود که گلزنی‌اش با این حرکت دیده می‌شد.

در رقابت‌های قهرمانی آمریکای جنوبی 1919، پدر گاتیکا، مدافع شیلی، با قیچی‌برگردان توپ ‏را از محوطه جریمه تیمش دفع کرد و به همین خاطر است که در کشورهای اسپانیایی‌‏زبان به این حرکت "شیلنا" یا شیلیایی گفته می‌شود. ‏

1961043

اما برخی دیگر معتقدند قیچی‌برگردان اولین‌بار در آخرین سال‌های قرن نوزدهم در پرو ‏ابداع شده است. فوتبالیست دیگری که عده‌ای این حرکت را به نامش می‌زنند، راموس ‏اونزاگا است؛ بازیکنی اهل منطقه باسک اسپانیا که به شیلی مهاجرت کرده بود و گفته ‏می‌شود در سال 1914 اولین‌بار قیچی‌برگردان زده بود. یک مدعی دیگر، داوید آرلانوی ‏شیلیایی است که در تور تیم ملی این کشور در اسپانیا در دهه دوم قرن گذشته این ‏تکنیک را بارها به نمایش گذاشته بود.

خود لئونیداس و چند نفر دیگر از ستاره‌های سال‌های دور فوتبال مععتقد بودند ریشه این ‏حرکت به پترولینیو بریتو برمی‌گردد؛ برادر والده‌مار بریتو که کاشف پله و اولین ‏فوتبالیست سیاه‌پوست برزیلی بود که در خارج از کشور بازی کرد. در روز اول ژانویه 1922 ‏پترونیولیو با پیراهن میناس گرایس در بازی مقابل ویلا ایزابل که با تساوی 4-4 به پایان ‏رسید، یکی از گل‌های تیمش را با قیچی‌برگردان به ثمر رساند. روزنامه آ پلاتیا از این حرکت ‏با عنوان "دوچرخه" یاد کرد و حالا در اکثر نقاط دنیا از این تکنیک با همین عنوان یاد ‏می‌شود. ‏

1961050

دیدگاه‌ها