کد خبر : 1984169 | 12 آذر 1402 ساعت 07:58 | 17.4K بازدید | 9 دیدگاه

نباید به داوران استرس وارد شود

فنایی: راه استیضاح افشاریان، ساده نیست!

پیشکسوت داوری می‌گوید تا زمانیکه VAR و دیگر تجهیزات داوری به فوتبال کشور نیاید، اعتراض‌ها به تصمیمات داوران وجود دارد.

فنایی: راه استیضاح افشاریان، ساده نیست!

به گزارش "ورزش سه"، بحث اشتباهات پرتعداد داوری در رقابت‌های لیگ برتر و مسئله استیضاح خداداد افشاریان که ریاست کمیته داوران را برعهده دارد، به سوژه جامعه داوری فوتبال ایران طی روزهای اخیر تبدیل شده است. این موضوع بهانه‌ای شد تا با محمد فنایی، از پیشکسوتان داوری به گفتگو بپردازیم او در گفتگو با خبرنگار ورزش سه، به حواشی هفته‌های اخیر داوری پاسخ داد.

فنایی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: این روزها التهاب شدیدی در جامعه داوری به وجود آمده که بخاطر بحث ضعف مدیریتی هست. تلاش ما برای بهبود وضعیت داوری است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما جزو این جامعه بوده و هستیم و اتفاقی هم برای داوری رخ بدهد، متوجه ما نیز می‌شود. می‌دانیم که صدای مربیان و مدیران باشگاه‌ها در آمده که مقداری هم حق دارند. نباید بگوییم تمام مشکلات از سمت کمیته داوران است چون برخی از روسای باشگاه‌ها که در هیئت رئیسه حضور دارند، در شهرستان‌هایشان ارتباطات قوی دارند. آنها می‌توانند از فدراسیون درخواست کنند تا مشکلات داوری حل شود.

وی ادامه داد: ما هم در مسئله مدیریتی ضعف داریم و هم مشکلات زیادی که وجود دارد. یکی از این معضلات که به نظرم حالا حالاها حل شدنی نیست، موضوع تکنولوژی است. امروزه می‌بینیم که خیلی از کشورها که سطح فوتبالشان از ما پایین تر است، VAR دارند. به عنوان کسی که در جامعه داوری بوده‌ام، می‌گویم باشگاه‌ها بجای حمله به داوران، برای بهتر شدن شرایط کمک کنند. می‌بینید که هر هفته این اتفاقات رخ می‌دهد و هر چقدر بازی‌ها رو به جلو می‌رود، شرایط سخت‌تر می‌شود. تیم ها هزینه های زیادی انجام داده اند و شکست هایشان باعث فشار روی داوری می شود. زمانیکه تیمی می برد، چندان به مسائل داوری نمی پردازند اما وقتی تیمی می بازد، این فشارها بیشتر می شود.

1210095

او اضافه کرد: همیشه گفته ام تیم ها از اشتباهات داوری هم سود می برند و هم متضرر می شوند. اینها همیشه وجود دارد ولی اعتقاد من این است که در داوری هیچ چیزی مهم تر از ابزار تکنولوژی نیست و فدراسیون باید به دنبالش برود. داوران اکنون هدست یا اسپری محوشونده را ندارند. برای پیشبرد کار، باید به داوران استرس ندهیم. اگر داوری اشتباه می کند، عمدی نیست و مدیران به چشم اشتباه سهوی نگاه کنند. اما زمانیکه رئیس کمیته داوران سریعا اعلام می کند داوری که اشتباه کرده جریمه یا محروم می شود، استرس جامعه داوری را افزایش می دهد. داور یک انسان است و اشتباه می کند و رئیس کمیته داوران باید در چیدمان دقت کند و روی تشکیل جلسات و برگزاری کلاس ها جهت پیشبرد دانش های داوری تلاش کند.

فنایی گفت: اینکه طرف بنشیند بعد از مسابقه بگوید فلان داور اشتباه کرد و او را جریمه کنیم، مشکلات را حل نمی کند. به نظر من، مسئولین کمیته داوران باید بیایند و از پیشکسوتان داوری کمک بگیرند. ما داوران پیشکسوت بادانشی مانند میرزابیگی را داریم. اما متأسفانه در جامعه داوری یک سری موارد وجود دارد که باعث گلایه است. مثلا داورانی که عمرشان را در این راه گذاشتند و از لحاظ اقتصادی سودی نبردند، پس از خداحافظی، از آنها تجلیل نمی شود که این یک نقطه بسیار منفی در داوری ماست.

پیشکسوت داوری می گوید: اگر می خواهیم جوان ها برای آمدن به داوری تشویق شوند، باید این موارد را ببینند. فکر می کنم این یکی از مشکلاتی است که در فدراسیون و کمیته داوران وجود دارد. ما داوران خوبی داریم ولی برای رسیدن به کرسی های بالای داوری، باید جوانگرایی کنیم و به چند داور اکتفا نکنیم. من اعتقاد دارم که ما در داوری مشکل داریم. رسانه ها بارها این موضوع را انعکاس داده و کارشناسی کرده اند اما آیا پیشرفتی کرده ایم؟ به نظر من خیر. بازی های سنگین و سخت که آینده تیم ها را مشخص می کند، هنوز در لیگ مانده است. پس اگر ما داوران را تقویت نکنیم، متصرر می شویم و این موضوع حتی به تیم ملی نیز سرایت می کند.

1961649

او توضیح داد: ضرر به تیم ملی به این دلیل است که برخی داوران سخت گیرتر هستند و برخی دیگر خیر. ما اتفاقا باید رعایت قوانین داوری را سخت گیرانه تر دنبال کنیم چون بازیکنی که در تیم ملی حضور دارد، این موضوع اعتراضات، خشونت ها و ناهنجاری ها که در فوتبال ما وجود دارد و به جامعه داوری پرخاشگری می کنند، مشکل ساز نشود. درست است که کمیته اخلاق سخت گیری می کند ولی به نظر من کافی نیست.

وی گفت: امروز می بینیم که فیفا بخاطر مسائل و مشکلات ارتباطی که بازیکنان با داوران دارند، قوانین را سخت می کند. دارند برنامه ریزی می کنند که بازیکنی تا ده دقیقه از طرف داور اخراج شود. قوانین قطعا قابل تغییر است. اگر ما مطالعات را نداشته باشیم و استناد به فوتبال مان کنیم خیلی از داوری دنیا عقب می افتیم. هرجا که باشگاه ها در خصوص رییس کمیته داوران نگران هستند، خب می توانند از طریق مجمع فدراسیون پیگیری کنند. مجمع یک قدرت بزرگی است که حتی می تواند در هر کمیته ای اگر کسی به رسالت خودش عمل نمی کند، او را برکنار کند. چندین سال است که می گذرد و این مشکلات پابرجاست.

زمانیکه از فنایی پرسیدیم که چقدر در نبودن VAR، کمیته داوران مقصر است؟ او پاسخ داد: وقتی که بحث VAR می شود، رئیس فدراسیون یک صحبتی می کند. کمیته داوران می گوید به من ارتباط ندارد. فدراسیون یک زمان می گوید مربوط به باشگاه هاست، یک زمان می گوید داریم برنامه ریزی می کنیم. بعضی اوقات می گویند شرکت های دارای لایسنس فیفا باید وارد شوند. هرچیزی هم که می شود می گویند تحریم هستیم. خیلی کارها می شود کرد اما مدیر می خواهد. مدیری که بتواند رایزنی کند و برنامه ریزی کند. باید برای یک بار هم که شده سفت و محکم آن را پیگیری کنیم. تا وقتی VAR نباشد میزبانی هم نمی توانیم انجام دهیم. ما حتی میزبانی مقدماتی جام جهانی هم نمی توانیم انجام بدهیم اگر VAR نباشد.

1961648

او ادامه داد: یک استادیوم آزادی داریم هنوز حرف و حدیث دارد. داریم اعتبار خودمان در آسیا را هم از دست می دهیم. داوران مظلوم هستند و به آنها می گویند مصاحبه نکنید که خب نمی کنند. ولی اینکه رئیس کمیته داوران خودش در رسانه یک سری صحبت ها را مطرح کند، مشکل ساز می شود. از ما گذشته برای پست گرفتن صحبت کنیم اما مبنای لجبازی را باید در کمیته داوران بردارند و مسیر را برای کاربلدها باز کنند. با این روش می توانیم اشتباهات کمتری داشته باشیم و داوران را برای کرسی های جهانی تربیت کنید. داوران ما در بازی های رسمی به کار گرفته نمی شوند. دلیل آن هم به خاطر VAR و کار نکردن با آن است. اگر مدیران نارضایتی دارند، نمی شود مدام با رسانه ها مصاحبه کنند بروند برای استیضاح آن مدیر تلاش کنند.

فنایی در پاسخ به این سوال که آیا با استیضاح افشاریان موافق است یا نه، گفت: دست ما و شما نیست که باید وظایف مجمع را دید. البته باید تاسف هم خورد برای کسانی که پستی دارند ولی برایشان خوشایند نیست وارد چنین مسائلی شوند و به دنبال آرامش خود هستند. دلخوش به آنها نباید باشیم و ابتدا باید با هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون جلسه داشته باشند. ما این راه را معرفی کردیم اما راه ساده ای هم نیست.

دیدگاه‌ها