کد خبر : 1985004 | 15 آذر 1402 ساعت 13:19 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

شکسته شدن رکورد موتورسواران مرد توسط بانوان

به گفته دبیر فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، فعالیت بانوان موتورسوار بسیار زیاد است طوری که برخی بانوان حتی رکوردهای آقایان را هم می‌زنند.

شکسته شدن رکورد موتورسواران مرد توسط بانوان

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، نشست خبری تیم ملی اعزامی ایران به مسابقات آسیایی موتور سواری فیلیپین امروز در محل فدراسیون موتور سواری و اتومبیل رانی با حضور فرهاد نژاد فصیحی دبیر فدراسیون، رضا مقسومی سرپرست تیم ملی، حامد مرادی موتور سوار تیم ملی برگزار شد.

دبیر فدراسیون اتومبیلرانی: برخی بانوان رکورد مردان را می‌زنند

در ابتدای این نشست فرهاد نژاد فصیحی دبیر فدراسیون اظهار داشت: مسابقات چند سالی به دلیل شیوه برگزار نشد. این مسابقات سال گذشته قرار بود در هند برگزار شود که لغو شد و به امسال موکول شد که در فیلیپین برگزار خواهد شد. در این مسابقات از ایران ۲ رایدر حضور خواهند داشت که در بخش ۲۵۰ سی سی با رقبای خود مسابقه خواهند داد. حامد مرادی و علی باصری ۲ موتور سوار ما در این رقابت‌ها هستند.

وی درباره هدف تیم ملی از حضور در این مسابقات افزود: ما ورزشکاران خوبی داریم. هرچند اولین تجربه خود را در مسابقات آسیایی خواهند داشت اما امیدواریم که در این مسابقات نتیجه خوبی کسب کنیم و روی سکو قرار بگیریم. دو مرحله قبل از این مسابقات در چین تایپه و تایلند برگزار شده است که متأسفانه به دلیل فراهم نبودن شرایط نتوانستیم در این مسابقات حضور پیدا کنیم.

نژادفصیحی درباره ممنوعیت واردات موتورسیکلت برای قهرمانان ورزشی این رشته عنوان کرد: ورزشکاران ما هنوز با موتورهای قدیمی و مستهلک مسابقات را برگزار می‌کنند. اگر روند واردات موتورهای ورزشی آغاز شود و به قهرمانان ما تعلق بگیرد این معضل برطرف خواهد شد. از سال ۹۹ واردات موتورسیکلت سنگین ممنوع شده است اما با این حال ما اسامی ۱۴ قهرمان این رشته را اسفند سال گذشته به وزارت ورزش اعلام کردیم و در انتظار صدور مجوز واردات موتورهای سنگین هستیم.

دبیر کل فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درباره برنامه‌های فدراسیون برای همگانی‌کردن این رشته ورزشی گفت: فدراسیون در سال ۱۴۰۱ با همت تمامی کمیته‌ها و هیأت‌های استانی ۴۷ رویداد ملی را برگزار کرد که نشان‌دهنده پویایی فدراسیون است. همگانی‌کردن این رشته یکی از دغدغه‌های فدراسیون است و سعی ما این است تا علاقمندی مردم را به این حوزه بیشتر کنیم. با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته قرار است در تاریخ‌های مختلف درب پیست به روی مردم باز شود تا با حضور مربیان آموزش ببینند و رانندگی کنند.

وی با اشاره به بازسازی پیست آزادی تصریح کرد: پیست اتومبیلرانی سال‌ها مستهلک شده بود اما در سال ۱۴۰۲ تعمیرات بسیار گسترده‌ای در پیست انجام شد. البته تغییر آسفالت پیست نیاز به هزینه هنگفتی دارد و فدراسیون کار عمرانی نمی‌تواند داشته باشد. ادارات کل ورزش در استان‌ها می‌توانند این موارد را انجام دهند. پیست نیز در اختیار شرکت تجهیز است که تلاش می‌کنیم این موضوع را پیگیری کنیم تا این موضوع نیز حل شود.

دبیر فدراسیون اتومبیلرانی درباره لزوم استفاده از مربیان خارجی و افزایش اعزام‌ها گفت: در یکی-دو ماهه اخیر برنامه استعدادیابی در رده‌های سنی مختلف را داریم تا بتوانیم پشتوانه‌سازی داشته باشیم. درباره استفاده از مربیان خارجی نیز دو درخواست به فدراسیون جهانی داده‌ایم و قرار است یک مربی خانم از اسپانیا و یک مربی آقا از انگلیس تا بهمن به ایران بیایند تا برای بچه‌های موتورسواری آموزش بگذارند. استخدام مربی خارجی هزینه هنگفتی دارد و برای همین چهار یا پنج روز این مربیان خارجی هر کدام ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دریافت می‌کنند.

نژادفصیحی همچنین به علاقمندی بانوان به این رشته اشاره کرد و گفت: برخی بانوان ما حتی رکوردهای آقایان را هم می‌زنند و در اتومبیلرانی و موتورسواری بسیار پویا و فعالند. در بخش سوپربایک ۶۰ نفر بانو داریم که مسابقه می‌دهند اما در اتومبیلرانی تعدادشان خیلی کمتر است و نتوانستیم مسابقات را برگزار کنیم؛ چرا که تعدادشان به حد نصاب نرسید.

ملی پوش موتورسواری ایران: نیاز به استفاده از موتورهای به روز داریم

حامد مرادی، ورزشکار اعزامی ایران، به این مسابقات نیز پس از نژاد فصیحی گفت: مدت طولانی است که در این رشته فعالم و امسال تمرین‌ها و مسابقه‌های خوبی را برگزار کردیم. امید دارم که بتوانم مقام خوبی را در این رقابت‌ها کسب کنم و روی سکو بروم. موتور مسابقه را قرار است اسپانسر مسابقات به صورت یکسان در اختیار ما موتورسواران قرار دهد. قطعاً کیفیت موتورهای آنها می‌تواند تأثیر داشته باشد. البته آنجا تایم تمرین برای ما می‌گذارند تا با آن موتورها نیز قبل از مسابقه بیشتر آشنا شویم.

وی در پاسخ به این سوال که چه خواسته‌ای از مسئولان دارد، خاطرنشان کرد: ورزش ما خطرناک و پرحادثه است و ما نیاز داریم از موتورهای روز دنیا استفاده کنیم. ما موتور را با هزار گرفتاری تهیه می‌کنیم تا در پیست تمرین کنیم. مثلاً یک لاستیک را از کشورهای دیگر با گرفتاری‌های زیاد و با چندین برابر قیمت تهیه می‌کنیم. امیدوارم مسئولان بیشتر توجه کنند تا ما نیز بتوانیم از موتورهای روز دنیا استفاده کنیم.

مربی تیم ملی: امیدوار به درخشش هستیم

در پایان هم سهند دلداده مربی تیم اعزامی ایران به فیلیپین گفت: معمولاً برای این مسابقات از کشورهای فعال آسیا دعوت می‌شود. سال ۲۰۱۹ به صورت غیر رسمی در این مسابقات حاضر شدیم و توانستیم به مقام چهارم برسیم. امیدوار با کسب مقام در دسته ۲۵۰ سی‌سی هستیم. نفرات اعزامی طبق آئین‌نامه بر اساس مسابقه انتخابی معرفی و اعزام می‌شوند. از فردا تمرینات فشرده‌ای را خواهیم داشت. تیم به صورت حرفه‌ای تمرین کرده و امیدوارم برای اولین بار در سطح آسیا درخشش داشته باشیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای این رشته گفت: لاستیک و بنزین مخصوص و … هزینه زیادی دارد و واقعاً ورزشکاران ما هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. در همین کلاس ۲۵۰ سی‌سی آنقدر رقابت در انتخابی فشرده بود که شاهد کاهش یک‌ثانیه‌ای رکورد کشوری بودیم.

دیدگاه‌ها