کد خبر : 1991513 | 12 دی 1402 ساعت 15:19 | 33.4K بازدید | 30 دیدگاه

رضا علیپور و یک اعتماد به نفس مثال زدنی؛

روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!

رضا علیپور می‌خواهد یک تاریخ سازی دیگر در المپیک برای ورزش ایران رقم بزند و مدال طلا را از رشته‌ای به نام ایران ثبت کند که روزی هیچ کس فکرش را نمی‌کرد.

روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ايران تاكنون به ترتيب در شش رشته كشتى آزاد، وزنه بردارى، تكواندو، كشتى فرنگى، تيراندازى و كاراته موفق شده با تلاش چشمگير ورزشكاران خود ٢٤ طلاى ناب از سى و دو دوره‌ى برگزار شده بازيهاى المپيك به دست بياورد اما در اين بين شايد و حتى احتمال دارد، شگفتى بزرگى براى ورزش ايران در ٢٠٢٤ پاريس با درخشش ويژه رشته‌اى جديد، قهرمانى پرافتخار و شناخته، در راه باشد.

سنگنوردى در ماده‌ى سرعت با نابغه و اعجوبه‌اى به نام "رضا عليپور شنازندى فرد" كه از سال ٢٠١٧ تا ٢٠٢١ چهار سال و يك ماه ركورد دنيا را در اختيار داشته و با كسب ٢١ مدال قهرمانى جهان، بازيهاى جهانى و جامهاى جهانى، جزو چهار سنگنورد برتر تاريخ اين رشته ورزشى در دنيا از منظر افتخارات و عناوين به شمار مى‌رود، توانسته علاقمندان بسيارى را در ايران به خود جذب كند.

رشته‌ى سنگنوردى براى اولين بار دوره‌ى گذشته المپيك وارد اين بازيها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در ٢٠٢٠ توكيو در ماده كمباين در دو بخش ليد (سر طناب) و بولدر (سنگ كوتاه) به رقابت بپردازند اما در المپيك پيش روى بر عكس ٢٠٢٠ توكيو، پيكارهاى سنگنوردى در دو بخش سرعت و كمباين زنان و مردان برگزار مى‌شود.
يعنى چهار فرصت كسب مدال براى هر كشور.

اگر در آخرين روز سال ٢٠٢٣ ميلادى با ناهيد كيانى به عنوان تنها دختر ورزش ايران كه در اين سال طلاى جهان را به گردن آويخت گفت و گوى اختصاصى انجام داديم و او را يكى از اميدهاى كسب مدال در پاريس دانستيم در آغاز سال المپيك ٢٠٢٤ هم رضا عليپور در "ورزش سه" از رسيدن به بزرگترين رويداد ورزشى دنيا و كسب مدالى پر اهميت سخن به ميان آورد.

بى شك ناهيد كيانى و رضا عليپور در دو رشته‌ى تكواندو و سنگنوردى سرعت، ورزشكارانى هستند كه مى‌شود با حمايت‌هاى اصولى، روى كسب مدالهاى آنها در آوردگاهى حساب باز كرد كه ورزش ايران نگران ثبت نتايجى شبيه به ٢٠٠٨ پكن است.

ناهيد كيانى سهميه المپيك را كسب كرده اما رضا عليپور روزانه بين ٦ تا ١٠ ساعت در همدان و اردوى تيم ملى در حال تمرين‌هاى سخت و طاقت فرساست تا در ارديبهشت و خرداد ١٤٠٣ مأموريت خود براى كسب سهميه ى ٢٠٢٤ پاريس را به نحوى بى نقص ممكن كند.

پسر قزوينى و طلايى سنگنوردى ايران كه متنفر است او را با لقب يوسين بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند يا با قهرمانان سرشناس ديگرى در دنيا مقايسه كنند، در گفت و گوى اختصاصى با "ورزش سه" تأكيد كرد؛ من فقط رضا عليپور هستم، فرزند كوچك ورزش و سنگنورد ايرانى از روستاى شنازند استان قزوين.

1974110

•روزانه ٦ تا ١٠ ساعت براى المپيك مى جنگم
•جام جهانى دست گرمى خواهد بود براى المپيك
•حسم مى گويد ٢٠٢٤ سال من است
•يكى از آن شش سهميه باقى مانده را مى خواهم
•برسم به المپيك مدال خواهم گرفت
•هدف اصلى ام كسب سهميه و مدال المپيك است
•ركوردشكنى؟ مهم نيست، ملاكم مدال است
•به فينال المپيك برسم طلا را خواهم گرفت
•من بى كس ترين ورزشكارم كه زبانزد دنياست
•سنگنوردى يك سالن اختصاصى هم ندارد
•بالاترين قراردادم ٢٥٠ ميليون تومان در سال بود


بولت سرشاخهدر بازيهاى آسيايى هانگژو يك بار ديگر با نمايش خيره كننده و كسب طلاى ماده ى مهيج سرعت در رشته ى سنگنوردى خيلى ها را عاشق اين ورزش كردى، اين روزها شك ندارم همه ى فكر و ذكر تو شده كسب سهميه المپيك

اين روزها در همدان و اردوى تيم ملى هستم آنهم با انجام تمرينات فوق سنگين، روزى سه جلسه صبح، ظهر و شب تمرين مى كنيم. در مجموع بين شش تا ١٠ ساعت مى‌جنگم تا همه چيز روى برنامه پيش برود. آمادگى بدنى‌ام خيلى خوب است، حدود سه ماه ديگر جام جهانى در پيش است كه من به اين رقابتها فقط نگاهى تداركاتى دارم، ديدى تمرينى از منظر آمادگى ذهنى. هدف اول و اصلى من كسب سهميه المپيك است. جورى تمرين مى كنم كه به اصطلاح بدنم براى بعد از جام جهانى و رقابتهاى كسب سهميه‌ى المپيك ٢٠٢٤ پاريس در دو شهر شانگهاى و بوداپست به پيك خود برسد.

بولت سرشاخهپس به جام جهانى و مدال آن كه در كارنامه ورزشى ات طلايش به وفور وجود دارد، توجهى ندارى و رقابتهاى كسب سهميه ى المپيك براى تو مهم است؟!

جام جهانى را رقابتهاى دست گرمى در نظر گرفته ام براى موفقيت در پيكارهاى كسب سهميه. اوج آمادگى هم بماند براى المپيك پاريس. روى كسب مدال جام جهانى حسابى باز نكرده ام و نمى كنم، ريسك هم نخواهم كرد كه تمام توانم را بگذارم. بالاخره احتمال هر اتفاقى در ورزش هست، براى همين امسال در شش ماه اول ٢٠٢٤ تنها دو هدف بزرگ در سر دارم؛ اول كسب سهميه، بعد حضور و درخشش در المپيك پاريس.

رقابتهاى ديگر مثل جام جهانى را تنها تداركاتى براى رسيدن به اين دو هدف اصلى قرار داده ام و قرار دهيد.

بولت سرشاخهبه كسب سهميه توسط خودت كه اميد زيادى وجود دارد، هر چند كه الناز ركابى و محيا دارابيان هم شبانه روز تمرين مى كنند براى كسب مجوز حضور در پاريس.

در ماده سرعت مردان ١٤ نفر به المپيك راه خواهند يافت كه تا امروز ٩ نفر از جمله يك سهميه براى ميزبان المپيك ٢٠٢٤ مشخص شده است. تنها شش سهميه باقى مانده كه تمام تجربه و توانم را خواهم گذاشت تا يكى از اين شش نفر باشم. خانم ركابى و دارابيان هم تمام تلاش خود را براى كسب سهميه به كار بسته اند و به سختى دارند زحمت مى كشند. خانم ركابى بايد يكى از ١١ سهميه باقى مانده را كسب كند و خانم دارابيان هم يكى از پنج سهميه را.

1974111

بولت سرشاخهوزنه بردارى، كشتى آزاد، تكواندو، دو و ميدانى، كشتى فرنگى، تيراندازى و كاراته به ترتيب مدال آوران ايران در المپيك هستند، به نظر رضا عليپور جدى قصد كرده تا سنگنوردى را به هشتمين رشته ورزش ايران تبديل كند كه در المپيك مدال مى گيرد و حتى شايد هفتمين رشته اى كه طلا را كسب خواهد كرد

برسم به المپيك و سهميه را كسب كنم، مدال را به چنگ آورده و مى آورم. كسب مدال از المپيك را در خودم مى بينم. ركورد جهان را هم مى توانم دوباره بشكنم همانطور كه قبلا شكستم و بيش از چهار سال ركورد دنيا را در اختيار داشتم. در بازيهاى آسيايى هانگژو هم كنترل شده رقابت كردم تا به طلا برسم و اصلا برايم ركورد شكنى مهم نبود. براى كسب مدال بايد استراتژى خاصى داشت نبايد به ركورد شكنى فكر كرد. بايد جورى رقابت كرد كه كمترين ريسك در مسابقه اعمال شود و صد در صد، كسب مدال تضمين شود نه اينكه بى مهابا هجوم برد براى ركورد شكنى.
من ركوردار جهان بوده‌ام اما ارزش مدال طلا بيشتر از ركورد شكنى است. ركورد را مى شود در رقابتهاى مختلف شكست اما من فعلا اول از هر چيز به كسب مدال فكر مى كنم بعد اگر شرايط مناسب بود به فكر ركورد شكنى دوباره ام. قبلا كه به ركورد فكر مى كردم، خيلى مدال از دست دادم الان در هر مسابقه اى، مى روم كه مدال بگيرم و كسب آن به جاى ركورد شكنى برايم مهمتر است.

بولت سرشاخهپس فكر همه جا و همه چيز را كرده اى، با اين اوصاف مى شود روى مدال المپيك تو و حتى رنگ طلايى اش حساب باز كرد؟

آن چيزى كه از خودم مى شناسم و در خود مى بينم اين است كه در رقابتهاى مهم، معمولا طلا مى گيرم و گرفته ام؛ مثل بازيهاى آسيايى، قهرمانى جهان و بازيهاى جهانى. در فينال ها كار سخت است، اينكه بتوانى ذهن، فكر، روح و مغزت را جمع و جور كنى و تمركزت بهم نخورد. خيلى ها وقتى مى رسند فينال، اشباع مى شوند و به نقره راضى اند. من كه به فينال مى رسم نه اينكه آرام نمى شوم بلكه تازه جنگ واقعى اصلى برايم آغاز مى شود.
سهميه بگيرم، بروم المپيك، به فينال برسم، طلا را خواهم گرفت.
اسم المپيك آنقدر سنگين است كه خيلى ورزشكارها در وهله‌ى اول به اسم بزرگ آن مى بازند. المپيك قله ى رقابتهاى ورزشى جهان و دنياست. برسم به المپيك طلا را خواهم گرفت.

بولت سرشاخهصد در صد؟ يعنى قول صد در صدى مى دهى براى مدال و طلاى المپيك؟!

صد در صدى كه وجود ندارد اما من بين ٨٠ تا ٩٠ درصد با شناختى كه از خود و رقيبانم با توجه به همه ى شرايط دارم، شدنى است. مى روم كه اول سهميه بگيرم قطعا از الان هم نمى شود چيزى را پيش بينى كرد.
بيست سال صبر كرده ام براى المپيك. حسم مى گويد ٢٠٢٤ سال من است، به حسم خيلى اعتماد دارم. البته مسابقه‌هاى زيادى هم بوده كه رفته ام و باخته ام.

بولت سرشاخهولى مسابقه هاى بسيارى هم بوده كه رفته اى و برده اى، ٢١ مدال جهانى آمار بسيار ارزشمندى است، تو طلاى آسيا، بازيهاى آسيايى، قهرمانى جهان، بازيهاى جهانى و جام جهانى را در كارنامه دارى و فقط مانده يك طلاى المپيك.

بله درست مى‌گويى اما من بى كس‌ترين ورزشكارى هستم كه به مسابقه هاى بين المللى مى روم. كسى را غير از خدا ندارم و اوست كه همه چيز را براى من مى چيند. تمام باختنها و شكست هاى من براى اين بوده كه به المپيك برسم و مدال بگيرم و رنگش هم طلا باشد. اين باورى است كه در انديشه ام موج مى زند.

بولت سرشاخهچرا بى كس ترين ورزشكار؟ تو اين همه افتخار به دست آورده اى و هميشه مدال آورى با تمرينات مداوم و طاقت فرسا، همت و پشتكار خودت تضمين شده.

بى كسى من زبانزد دنياست، اما در ايران به نفع كسى نيست كه آن را به زبان بياورد و بيان كند. مربى معروف روس كه هميشه شاگردانش مطرح هستند در جواب ورزشكارانش كه امكانات بيشترى براى رسيدن به قهرمانى مى خواهند، جواب خيلى جالبى مى دهد كه در بين سنگنوردان سرعتى دنيا معروف است. به شاگردان خودش مى گويد: اين امكانات است كه شماها را مطرح كرده، ما همه جور امكانات برايتان فراهم مى كنيم كه برويد با كسى رقابت كنيد كه با يك ساك ورزشى، بدون مربى، سرمربى، امكانات و شرايط خاصى مى آيد و شماها را شكست مى دهد. من جز خدا كسى را ندارم.

بولت سرشاخهسنگنوردى ايران اين توانايى را دارد كه در المپيك ٢٠٢٤ پاريس شگفتى ساز ورزش كشورمان لقب بگيرد؟

سنگنوردان ايران همه تلاش خود را انجام مى دهند كه شگفتى ساز المپيك ٢٠٢٤ پاريس در ورزش كشور نام بگيرند البته اگر حمايت شوند. من خودم براى طلا مى خواهم به المپيك بروم. اگر از سنگنوردى حمايت كنند اين رشته بسيار آينده دار است. ما هنوز سالن اختصاصى سنگنوردى نداريم. كسى هم اين ورزش را يارى نمى كند، نه كمپ تيم هاى ملى داريم نه بودجه مناسبى ولى به جاى آن تا دلتان بخواهد مدالهاى متعدد كسب كرده ايم.
تا دلتان بخواهد در اين رشته و كشورمان استعداد وجود دارد. من تنها مدال آور اين رشته نيستم، مدال برنز خانم الناز ركابى در جهان را فراموش كرده ايد؟ سنگنوردى در دختران، معلولان با غيرتمان و رده هاى سنى مدالهاى بسيارى كسب كرده كه نشان مى دهد بايد اين رشته ورزشى را واقعى حمايت كرد.

بولت سرشاخهبالاترين رقم قرارداد تو با ٢١ مدال جهانى بايد جالب باشد، بالاترين رقمى كه تا به حال در يك سال گرفته‌اى چقدر بوده است؟

بالاترين قراردادم براى يك سال ٢٥٠ ميليون تومان بوده كه اختصاص داشت به هزينه هاى اعزام به مسابقه ى برون مرزى. از پول هتل تا هزينه ى بليت و مابقى شرايط كه در آخر كمى بيش از صد ميليون آن براى خودم ماند.
هزينه اى كه كارخانه شيشه ى قزوين چند سال قبل پرداخت كرد. حمايت كننده هاى مالى زيادى از سراسر دنيا براى بحث اسپانسرى پيشنهاد داده اند، حتى بزرگترين كارخانجات و برندها اما به خاطر تحريم ها، نمى شود قراردادى بست. در داخل ايران هم كه حمايتى صورت نمى گيرد. اگر سرمايه گذارى و توجه مناسبى روى همه بچه ها انجام گيرد، مى توان در المپيك خوش درخشيد.

•گوشه‌اى از افتخارات مهم رضا عليپور در رشته‌ى سنگنوردى سرعت:

🥇بازي‌هاى جهانى سنگنوردى ٢٠١٧
🥇قهرمانى ٢٠١٨ جهان
🥈قهرمانى ٢٠١٦ جهان 🥉قهرمانى ٢٠١٤ جهان 🥇بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا 🥇بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٢ هانگژو
🥇قهرمانى ٢٠١٧ آسيا
🥈قهرمانى ٢٠١٥ آسيا
🥈قهرمانى ٢٠١٣ آسيا 🥈قهرمانى ٢٠١٢ آسيا

رقابت‌های سنگنوردی انتخابی و كسب سهميه‌ى المپیک پاريس در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شانگهاى بندر بزرگ كشور چين و مرحله دوم ۳۱ خرداد تا سوم تیر به میزبانی بوداپست در مجارستان.

رضا عليپور براى رسيدن به المپيك بايد در مجموع دو رقابت شانگهاى و چين در ارديبهشت و خرداد ١٤٠٣، جمع امتيازاتش بين شش نفر برتر متقاضى كسب مجوز ورود به المپيك ٢٠٢٤ پاريس قرار بگيرد.

ركورد رضا در جهان پنج ثانيه و ١٦ صدم ثبت شده كه ركورد جهان چهار ثانيه و ٩٠ صدم است. هر چند رضا عليپور در تمرينات درون اردويى ركورد چهار ثانيه و ٩٨ را هم قبل از بازيهاى آسيايى هانگژو به ثبت رسانده است.

ورزش ايران تاكنون از سى و دو دوره بازيهاى المپيك ٧٦ مدال به دست آورده كه ٢٤ عدد آن طلا، ٢٣ نقره و ٢٩ عدد برنز است.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها