کد خبر : 1991632 | 13 دی 1402 ساعت 11:15 | 91.3K بازدید | 58 دیدگاه

المپيك را فراموش نكردم، بلكه نگذاشتند بروم

خط و نشان مجازى كيانوش براى تيم ملى وزنه‌بردارى!

كيانوش رستمى روز اول سال ٢٠٢٤ ميلادى وزنه ١٧٥ كيلوگرم را مهار کرد، دقیقا همزمان با حضور ملی پوشان در لیگ وزنه‌برداری!

خط و نشان مجازى كيانوش براى تيم ملى وزنه‌بردارى!

به گزارش "ورزش سه"، وزنه‌بردارى در فاصله اندك با المپيک برخلاف دوره‌های قبلی امید چندان به درخشش در این رویداد بزرگ ندارد.

اگر كشتى آزاد و فرنگى را دو رشته مجزا محسوب كنيم و ملاك را هم بر اساس استاندارد جهانى مرسوم بر اساس مرغوبيت مدال قرار دهيم نه تعداد آن، آن وقت وزنه‌بردارى ايران تا قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس با كسب ٩ طلا، شش نقره و پنج برنز موفق‌ترين رشته ورزشى ايران در بازي‌هاى المپيك به حساب خواهد آمد.

با جمع مدال‌هاى كشتى آزاد و فرنگى ايران در المپيك، وزنه‌بردارى جايگاه دوم رشته‌هاى ورزشى كشورمان را در بازي‌هاى المپيك به خود اختصاص مى‌دهد.

•عملكرد ورزش ايران در ٣٢ دوره المپيك به تفكيك رشته‌هاى ورزشى:

١)وزنه بردارى ٩ 🥇 ٦ 🥈 ٥ 🥉
٢)كشتى آزاد ٧ 🥇 ١٤ 🥈 ١٧ 🥉
٣)كشتى فرنگى ٤ 🥇 ١🥈٤ 🥉
٤)تكواندو ٢🥇١🥈٣🥉
٥)تيراندازى ١ 🥇
6)كاراته ١🥇
٧)دو و ميدانى ١🥈

وزنه‌بردارى ايران ركوردهاى منحصر به فرد ديگرى هم در كارنامه دارد، مثل كسب اولين مدال طلاى تاريخ ورزش كشورمان در المپيك كه توسط جعفر سلماسى و به رنگ برنز در ١٩٤٨ كسب شد، يا نام حسين رضازاده در كنار هادى ساعى كه به عنوان تنها ورزشكاران تاريخ ايران تا به امروز توانسته‌اند دو مدال طلاى المپيك را به چنگ آورند و محمد نصيرى كه تنها ورزشكار و وزنه‌بردار تاريخ ورزش ايران به حساب مى‌آيد كه هر سه مدال طلا، نقره و برنز المپيك را مال خود كرده است.

1974303

وزنه‌بردارى در دو دوره اخير المپيك يعنى ٢٠٢٠ توكيو و بازي‌هاى پيش روى ٢٠٢٤ پاريس اين شانس را داشت تا با حمايت ويژه و به كارگيرى تمام توان فنى و امكانات خود شرايطى را به وجود بياورد تا كيانوش رستمى با يك طلا و يك نقره المپيك به شكستن ركورد هادى ساعى يورش ببرد.

اتفاقى كه اكنون كشتى با حسن يزدانى يل پرافتخار خود به سوى تحقق آن خيز برداشته است.

كيانوش رستمى كه بى‌شك خودش هم در اتفاقات پيش آمده براى كنار ماندنش از دو المپيك توكيو و پاريس بى‌تقصير نيست، در ماه‌های گذشته اسیر برخی اتفاقات عجیب و شاید لجبازی‌ها شد.

* كيانوش رستمى و مهار ١٧٥ كيلو در روز اول ٢٠٢٤

كيانوش رستمى مرد دومداله المپيكى ورزش ايران در روز اول سال ٢٠٢٤ با انتشار فيلم بالابردن وزنه ١٧٥ كيلويى در حركتى يك ضرب، خط و نشان عجيبى كشيد كه به گونه‌اى سطح كيفى مرحله آخر ليگ برتر وزنه‌بردارى را به چالش کشید.

1974300

رستمى وزنه‌بردارى دو ضرب زن محسوب مى‌شود كه در المپيك ٢٠١٦ وزنه ى ١٧٩ را در دسته ٨٥ كيلو بالاى سر برده بود و حال در سال ٢٠٢٤ چهار با ٩٢ كيلو وزن و ٣٢ سال سن وزنه ١٧٥ را مهار مى‌كند.

پنجمين ورزشكار پرافتخار تاريخ ورزش ايران در المپيك به صورت اختصاصى به ورزش سه گفت: "با ثبت ١٧٥ كيلو در يك ضرب مى‌توان يكى از مدال‌هاى طلا، نقره و برنز قهرمانى جهان در دسته‌هاى ٨٩ و ١٠٢ كيلوگرم را به دست آورد."

وقتى از او مى‌پرسيم: "تو هنوز هم وزنه مى‌زنى، مگر المپيك برايت تمام نشده و اين موضوع را فراموش نكردى؟!"
در پاسخ مى‌گويد: "الان ٩٢ كيلو هستم و در ساعت ٢١ روز يازدهم دى ماه براى خوشحال كردن طرفدارانم و به احترام مردم شريف سرزمينم وزنه ١٧٥ كيلو را در فيلم اينستاگرامى بالاى سر بردم. هر روز دو جلسه تمرين دارم و وزنه‌هاى سنگين‌تر را هم مى‌توانم مهار كنم كه به موقع و به زودى آنها را براى شادى دل مردمم انجام مى‌دهم و فيلم‌هايش را منتشر مى‌كنم. المپيك را فراموش نكردم، بلكه نگذاشتند كه بروم."

نكته جالب اينكه در بالابردن وزنه ١٧٥ كيلو توسط كيانوش رستمى در شامگاه يازدهم دى اين است كه روز يكشنبه دهم دى ماه و در رقابت‌هاى مرحله پايانى ليگ برتر در حركت يك ضرب دسته ٨٩ كيلو عليرضا عباس‌پور با ١٦٢ كيلوگرم و در يك‌ضرب دسته ١٠٢ كيلو رضا دهدار با ١٦٨ كيلو به مقام قهرمانى رسيدند.

سجاد انوشيروانى، رييس فدراسيون وزنه‌بردارى، بعد از پايان ليگ گفت: "انتظارم این بود که وقتی یکی از رشته‌های المپیکی کشور و فینالش است مسئولان باشند. ما دعوتنامه فرستادیم، قول گرفتیم و تلفن زدیم اما باز هم می‌بینیم دوستان کم‌لطف هستند. من این گلایه را به وزیر هم می‌کنم. وزنه‌برداری باید دیده شود. وزنه‌برداری کارهایی برای این کشور کرده که خیلی از فدراسیون‌ها نتوانسته‌اند انجام بدهند."

1974301

با جمع‌بندى تمام مواردى كه مطرح كرديم، بايد گفت وزنه‌بردارى امروز نه توانسته است نگاه تصميم‌گيرندگان رأس هرم وزارت ورزش و كميته ملى المپيك را به خود مثبت كند و نه اينكه از تمام پتانسيل خود براى موفقيت در ٢٠٢٤ پاريس بهره ببرد.

رييس فدراسيون وزنه‌بردارى، نائب رييس، سرمربى، كميته فنى همه و همه مدال‌آوران المپيك و جهان محسوب مى‌شوند، اما باز هم اين رشته دچار اختلافات كمرشكن داخلى است كه اميدها به اين رشته پرمدال ورزش ايران در المپيك پيش روى را به حداقل رسانده است.

ورزشى كه رييس آن معتقد است ملاك ركورد از آن حذف مى‌شود چون وزنه‌هاى بالاى سر برده دلاوران و نفرات برجسته ليگ برتر به وزنه‌هاى دست‌گرمى قهرمان كنار گذاشته‌شده‌اش نزديك هم نيست.

براى وزنه‌بردارى تنها بايد نوشت: دلم مى‌سوزد از اين باغى كه مى‌سوزد.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها