کد خبر : 1993542 | 21 دی 1402 ساعت 08:35 | 34.9K بازدید | 43 دیدگاه

هر کسی جز او زیر فشار له می‌شود؛

ابوالقاسم‌پور: برانکو زرنگ است، دلار می‌گیرد و می‌آید!

شرايط طوری شده بود كه تمام تقصيرها را به گردن يحيی انداخته بودند و فشار زيادی روی او بود، در صورتی‌كه یحیی به تنهايی مقصر نيست.

ابوالقاسم‌پور: برانکو زرنگ است، دلار می‌گیرد و می‌آید!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از اعتماد، سرانجام طبق تفاهمنامه‌ای يحيی گل‌محمدی، سرمربي پرسپوليس در نيم فصل از اين تيم جدا شد. يحيی طی چهار سالی كه هدايت قرمزپوشان را برعهده داشت، به لحاظ آماری در كسب امتياز و جام يكی از بهترين و موفق‌ترين مربيان تاريخ اين باشگاه بود كه تا نيم فصل هم از بالانشين‌های ليگ به حساب می‌آمد.

بهنام ابوالقاسم‌پور، پيشكسوت پرسپوليس كه در دوره‌ای هم‌بازي يحيی بود، در گفت‌وگویی در خصوص شرايط اين تيم صحبت كرده است. بهنام در بين صحبت‌هايش گفت كه وی در مقطعی قرار بود جانشين پيروانی در پرسپوليس شود كه نپذيرفت.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* ‌يحيي از پرسپوليس جدا شد. نظر شما درباره يحيی و افتخاراتي كه در پرسپوليس به دست‌آورد، چيست؟
خب يحيی افتخارات زيادی برای پرسپوليس آورد و اين طبيعی است كه جدايی براي هر سرمربي پيش مي‌آيد. ايشان خودش رفته، اما من به عنوان يک هوادار و فردي كه در پرسپوليس بازي كرده از او تشكر مي‌كنم، چون دل ما و خيلی‌ها را شاد كرد. برای او در آينده آرزوي موفقيت دارم.

* ‌هم‌بازی يحيی بوديد آيا فكرش را مي‌كرديد كه يك روزي او در مربيگری تا اين حد موفق شود؟
بله، در يك دربي كه دو بر يك برنده شديم يك گل را من زدم و يك گل ديگر را او به ثمر رساند. يحيي در دوران بازي هم همين خصوصيات اخلاقي را داشت يعني يك بازيكن متين و آرام بود كه بدون حاشيه كارش را انجام مي‌داد‌ و هر چي مي‌گذشت، كامل‌تر مي‌شد. ديديد كه نقطه اوجش در بازي‌هاي ملي هم در اواخر فوتبالش رقم خورد. طبيعي هم هست. فردي كه بازيكن و كاپيتان تيم ملي بوده و براي كشورمان زحمت كشيده در عرصه مربيگري هم همان خصلت‌ها را داشته باشد و بتواند افتخارات زيادي را به دست بياورد. نامش هميشه ماندگار خواهد بود.

* ‌استعفاهاي زياد او ناشي از احساسي بودن او بود يا مي‌توانست ادامه دهد؟
شرايط طوري شده بود كه تمام تقصيرها را به گردن يحيي انداخته بودند و به نظرم فشار زيادي روي او بود. در صورتي كه ايشان به تنهايي مقصر نيست و مدير و هيئت‌مديره و معاون و تداركات و سرپرست همه در موفقيت‌ها سهم دارند و در شكست هم همين‌طور. البته جايگاه پرسپوليس در جدول بد نيست. عدم جذب بازيكن باعث شد تا رنجيده خاطر شود و اين آسيب در نهايت منجر شد تا خودش با پاي خودش برود!

* ‌انتظارات هواداران پرسپوليس تا اين حد بالا رفته كه فقط قهرماني از تيم‌شان مي‌خواهند، اين موضوع اتفاق خوبي است؟
در هر صورت اين اتفاق هم خوب است هم بد! خوب به اين دليل كه بازيكنان و كادر مربيگري تيم‌هاي مقابل را دست‌كم نگيرند، چون ميليون‌ها هوادار هستند كه بايد به آنها پاسخگو باشند، اما از يك طرف فشار بيش از حد مي‌تواند تمركز مدير و مربي را به هم بزند و تصميمات منطقي جاي خودش را به تصميمات احساسي دهد. به اين دليل كه بخواهند سر و صداي هواداران را بلند نكنند، تصميمات خوبي نگيرند.

* ‌تا نيم فصل پرسپوليس خوب كار كرد يا شرايط اين‌طور بود كه نياز به تغييرات احساس مي‌شد؟
يحيي سه تا بازيكن خوب و كليدي‌اش را به دليل مصدوميت از دست داد. اميري و سلماني و پورعلي‌گنجي را از دست داد و براي اين‌ها نفرات جايگزيني نداشت. در ابتداي فصل هم كه ديديد آل‌كثير يا قبل‌تر مغانلو و بعد هم عبدي را از دست داد. من اگر جاي‌شان بودم قطعا تدبيري مي‌انديشيدم تا اين‌ها جدا نشوند‌، رفتن اين‌ها خيلي ضرر زد. بعد هم كه نتوانستند فوروارد خوبي جذب كنند، چراكه تمام تيم تلاش مي‌كند توپ را به فوروارد برساند و او توپ را به تور بچسباند. وقتي نتوانستند مهاجمي كه خواسته مربي است را برآورده كنند تيم دچار مشكل مي‌شود. در كل عملكردش خوب كه نه از خوب هم بهتر يعني عالي بود.

* ‌اگر شما در مديريت پرسپوليس بوديد با استعفاي يحيي موافقت مي‌كرديد؟
نه، اگر شده بود از زير سنگ پول پيدا مي‌كردم و با يحيي حرف مي‌زدم. شنيدم مي‌خواهند برانكو را بياورند، اما حتي او هم بيايد تا با بچه‌ها صميميت پيدا كند و به ارنج اصلي برسد، زمان مي‌خواهد‌. طبيعتا نوع تمرينات عوض مي‌شود يا مربي‌ها تغيير مي‌كنند. زمان‌بر است تا با بچه‌ها هماهنگ شوند و آقاي برانكو هم مي‌تواند از زيرش در برود و بگويد من اين تيم را نبستم. باز هم تصميم خوبي گرفتند كه برانكو را آوردند (البته تا زمان انتشار اين مصاحبه هنوز آمدن برانكو قطعي نشده است/ خبرنگار) چون هر كس ديگر مي‌بود زير فشار هواداران له مي‌شد. ديديد كه استيلي به جاي دايي آمد و در اولين بازي كه با ملوان دو بر دو كرد، هواداران رعايت نكردند. در مجموع ا‌ن‌شاءالله كه اتفاقات خوبي رخ دهد. دلم روشن است با مديريت برانكو تيم را جمع و جور مي‌كنند.

1976177

* ‌البته هنوز برانكو ‌انتخاب نشده.
ديگر جواب داده است! دلارهايي كه در اينجا مي‌گيرد در خيلي جاها نمي‌دهند. او در كارهايش زرنگ است، خيال‌تان راحت باشد!

* ‌سوال ما درباره اين بود كه بعد از يحيي، مربي ايراني يا خارجي كدام بهتر است كه نپرسيده جواب داديد!
مربي خوب ايراني داريم، اما احتمال اينكه زير فشار هواداران و رسانه‌ها شرايط را تحمل كنند، كم است. اما برانكو بد نيست او مربي خوبي است.

* ‌هر مربي كه بيايد قرارداد كوتاه‌مدت يا درازمدت بهتر است؟
اگر مي‌خواهند خاطرجمع باشند قطعا بايد با سرمربي قرارداد ۲ يا ۳ ساله يا يك‌سال و نيم ببندند تا بعد چه پيش بيايد.

* ‌هر مربي كه بيايد اين تيم نياز به بازيكن جديد دارد؟
حتما، يك فوروارد و يك پلي ميكر و يكي هم در خط دفاع لازم است بازيكن بياورند.

* ‌نظر شما درباره نبيل باهويي؟
به نظرم از بچه‌هاي داخلي ضعيف‌تر يا حداكثر در همين سطح است و نتوانسته آن‌طور كه بايد و شايد كارش را انجام دهد. او هم نياز به زمان دارد.

* ‌يك سوال خارج از بحث؛ الان در سايپا فعاليت مي‌كنيد، ممكن است روزي شما را در پرسپوليس ببينيم؟
آنقدر بزرگ هستند در پرسپوليس كه نوبت به ما نمي‌رسد و فعلا در خدمت سايپا هستم.

* ‌براي سرپرستي پرسپوليس با شما صحبت كرده بودند؟
بله به من گفته بودند، اما خودم قبول نكردم، چون افشين خان در آنجا بود و ايشان و بقيه هم زحمت مي‌كشند.

* ‌صحبت پاياني؟
هواداران هيچ زماني يحيي را فراموش نمي‌كنند، چون با زحماتش شوق و ذوق زيادي را براي ما آورد. ان‌شاءالله هر جا كه هست موفق باشد.

دیدگاه‌ها