کد خبر : 1994990 | 27 دی 1402 ساعت 05:00 | 50K بازدید | 21 دیدگاه

سردار و طارمی بهترین زوج حمله قاره

مطهری: قدوس ستاره جام ملت‌ها می‌شود

مربی تیم ملی می‌گوید بازی اول هر تورنمنتی دشوار است همان‌طور که کار کره‌جنوبی مقابل بحرین دشوار شد.

مطهری: قدوس ستاره جام ملت‌ها می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران گام نخست خود در جام ملت‌های هجدهم را بلند برداشت و در نقش مدعی قهرمانی ظاهر شد. با این وجود و با در نظر گرفتن تعریف و تمجیدهایی که از کیفیت کار تیم ایران به گوش می‌رسد بعضا انتقادهایی هم نسبت به مسائل فنی تیم مثل مشکلات خط دفاعی و... شده است.

درباره این انتقادها و موارد فنی متعدد دیگر در خصوص بازی نخست تیم ایران و ادامه مسیر این تیم با حمید مطهری مربی تیم ملی گفت‌و‌گو کردیم که می‌خوانید:

بولت فولادشما قبل از تورنمنت آنالیز کاملی از تمام تیم‌های جام ملت‌ها داشتید و پروفایل کاملی از مسائل فنی این تیم‌ها استخراج کردید. آنالیزی که از فلسطین به‌عنوان یک تیم هم‌گروه داشتید چقدر به دردتان خورد؟

بدون شک آنالیزهای دقیق قبل از بازی پیش شرط موفقیت حین مسابقه است و ما هم با شناخت کافی وارد این دیدار شدیم.

بولت فولادواکنش و شادی گل شما بعد از گل دقیقه یک انصاری‌فرد بسیار جالب بود. بعد از این گل دوربین شادی شما را به تصویر کشید. این واکنش ناشی از چه چیزی درون شما بود؟

وقتی بحث تیم ملی و نام ایران وسط باشد، همه ما احساس غرور می‌کنیم. آن حرکت یا به قول شما شادی پس از گل کریم انصاری فرد، یک واکنش ناخودآگاه و طبیعی به‌خاطر خوشحالی و احساس غرور بود. گلزنی یک تیم در دقیقه یک بازی نشان دهنده قدرت یک تیم در هر تورنمنتی است و طبق پیش‌بینی و تایم مناسبی که برای زود گل زدن برنامه‌ریزی کرده بودیم.

بولت فولادترکیب اولیه تیم ملی یک‌سری سورپرایز برای اهالی فوتبال داشت. مثل بازی کردن انصاری‌فرد و قایدی یا حتی صادق محرمی. البته با توجه به اینکه رضاییان تازه به شرایط بازی برگشته احتمال بازی محرمی می‌رفت، اما در دو مورد دیگر این تصمیم جالب بود. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که قرار است بیشتر بازیکنان در مرحله گروهی به میدان بروند یا نه، متناسب با شرایط مسابقه و آنالیز فلسطین بود؟

به هر حال هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و شاید در بازی بعدی مقابل هنگ‌کنگ بازهم سورپرایز داشته باشیم. شما بر اساس توانایی و موارد تاکتیکی تیم مقابل ارنج می‌کنید و برای این بچه‌های همدل و تاکتیک پذیر تیم ایران هم فرقی نمی‌کند چه کسی فیکس است و مهم موفقیت تیم ملی است.

بولت فولاددر مورد گلی که خوردیم بحث ناهماهنگی، اشتباه فردی یا جای‌گیری غلط شد. آیا این گل خورده و کلین‌شیت نکردن و نگرانی‌هایی که ایجاد شد برای کادر فنی هم نگران کننده است؟

اشتباه فردی نباشد گلی رقم نمی‌خورد. ژاپن هم دو گل تقریبا یک شکل از ویتنام خورد، آیا باید ژاپنی‌ها نگران شوند؟ نه! نگران نیستیم و سعی می‌کنیم ایرادات را مرتفع کنیم، اما قبول کنید اولین بازی در هر تورنمنتی سخت‌ترین بازی است.

بولت فولاد درباره مدافعان میانی هم بحث شده که شاید کند باشند، در جنگ با بازیکنان قدرتر از خودشان کم بیاورند یا ایراد دیگری که گرفته شد اینکه در این بازی برخی مدافعان میانی‌مان در بازی‌سازی خوب نبودند. این انتقاد را قبول دارید یا برای رفع این مشکل اقدامی می‌کنید؟
خدا را شکر هر سه بازیکنی که اشاره کردید و همه بازیکنان عملکرد خوب و قابل قبولی داشتند. اتفاقا معتقدم ما سریع‌ترین و بهترین‌ها را انتخاب کردیم. شجاع، حسین، مجید و حتی سامان مدافعانی بازی‌‌ساز هستند و بهترین‌های ایران. انتظار می‌رود شما دوستان رسانه‌ای و حتی کارشناسان به این بچه‌ها روحیه بدهند. این مجموعه منتخب فوتبال ایران است و اسمش تیم ملی است. اینکه فلانی سرعت ندارد یا آن دیگری کند است و بازی‌سازی بلد نیست و... این حرف‌ها قشنگ نیست. الان ما وسط یک تورنمنت بزرگ هستیم و همه باید متحد و همدل باشیم و روحیه‌بخش صحبت کنیم.

-بولت فولادبه‌صورت کلی بحثی درباره تیم ملی وجود دارد که بعد از حضور حدودا هشت ساله کارلوس کی‌روش الان فلسفه بازی تیم ملی تغییر کرده و در تورنمنت هم قابل مشاهده است. می‌خواهم بدانم تغییر فلسفه بازی تیم در این برهه و تغییر دیدگاه بازیکنان کار سختی نیست و مشکل ساز نمی‌شود؟
خوشبختانه ما بازیکنان بسیار باهوش و تاکتیک‌پذیری داریم. فلسفه اصلی فوتبال ایران هم فوتبال تهاجمی و تماشاگرپسند بوده است. شما کدام تیم ملی ایران در جام ملت‌ها را در خاطر دارید؟ تیم‌هایی مثل سال ۱۹۸۴ یا ۱۹۹۶ که هم سرمربی ایرانی داشتند و هم زیبا بازی می‌کردند. به نظر من آسیا ایران را با فوتبال تماشاگرپسند می‌شناسد و این تفکر آقای قلعه‌نویی و همه مربیان تیم ملی است.

1979384

بولت فولاداتفاق جالب این تورنمنت امکانات آنالیز آنلاین حین مسابقه است که برای کادر فنی تیم‌ها در نظر گرفته شده. چیزی که قبلا در لالیگا و لیگ‌های معتبر اروپایی دیده بودیم. آیا نسبت به کارایی این امکانات آشنایی کامل دارید و توانستید در این بازی از آن به خوبی استفاده کنید یا در ادامه چقدر به کارتان می‌آید؟
خیلی خوب است که چنین مجوزی صادر شده و امیدوارم این مانیتور و شکل آنالیز حین بازی به فوتبال ایران هم بیاید و مجوز آن صادر شود. واقعا آنالیز آنلاین مثل والیبال به فوتبال هم لحظه به لحظه می‌تواند کمک کند.

بولت فولادبحث دیگر اینکه گفته می‌شود تیم ملی به‌شدت به خلاقیت بازیکنانش مثل طارمی یا آزمون نیازمند است و اصلا بازی تیم براساس همین خلاقیت شکل می‌گیرد به‌طوری که اگر در مسابقه‌ای این بازیکنان مهار شوند یا روز خوب‌شان نباشد تیم ایران به مشکل می‌خورد در حالی که مقابل فلسطین کار تیمی هم به چشم آمد. خودتان مقابل این مسئله که بحث خلاقیت را پررنگ‌تر نشان می‌دهند چه موضعی می‌گیرید؟
این صحبت‌ها فنی نیست. مگر آرژانتین که با مسی قهرمان شد، تاکتیک نداشت؟ فوتبال روی کاکل ستاره‌ها می‌چرخد، وگرنه گواردیولا آن همه ستاره برای منچسترسیتی نمی‌خرید. اینکه بگوییم اگر حال هالند خوب نباشد سیتی نتیجه نمی‌گیرد و گواردیولا تاکتیک ندارد، حرف درستی است؟ کار مربی و کادرفنی هماهنگ کردن این بازیکنان و ستاره‌ها با افکار تاکتیکی و قرار گرفتن آنها در قالب کار گروهی است. طارمی، آزمون و... هم مثل مسی برای آرژانتین یا هالند برای من سیتی یا حتی همین سون برای تاتنهام و کره جنوبی هستند. ستاره‌ها لازمه فوتبال هستند، اما همه این بزرگان تاکتیک‌پذیر هم هستند و این را فراموش نکنید.

- قطعا بازی هنگ‌کنگ مقابل امارات را شما و سایر اعضای کادر فنی تماشا کرده‌اید. در این تیم نکته چشم‌گیری هست که قابل بیان باشد یا نسبت به بازی قبلی که اخیرا مقابل این تیم داشتید تغییری کرده‌اند؟

نمی خواهم وارد جزئیات شوم اما هنگ‌کنگ هم تیم قابل احترامی است. دیگر هیچ تیم ضعیفی در آسیا وجود ندارد و فاصله ها بسیار به هم نزدیک شده است. الان بهترین‌های قاره در جام ملت‌های آسیا حضور دارند و ما هم هنگ‌کنگ را به خوبی به ویژه در بازی آنها با امارات آنالیز کردیم. ان‌شاالله یک نتیجه خوب مقابل این تیم گرفته و دل مردم را شاد خواهیم کرد.

بولت فولادکره جنوبی هم در نخستین بازی خود سه بر یک بحرین را شکست داد. هر چند در لحظاتی از این بازی، کیفیت دو تیم نزدیک به هم بود اما کره هم قدرتمند نشان داد. با توجه به اینکه در مراحل بالاتر امکان برخورد به این تیم وجود دارد آیا نکته‌ای در این تیم دیدید که شما را امیدوار یا نگران کند؟

خدمت شما گفتم اولین بازی در تورنمنت‌ها سخت است. کره جنوبی هم اولین بازی‌اش را پشت سر گذاشت اما الان برای ما مهم‌ترین بازی هنگ‌کنگ است و به کره جنوبی فکر نمی‌کنیم. تفکر آقای قلعه‌نویی این است که بازی به بازی جلو برویم و فعلا هنگ‌کنگ اولویت ماست نه کره جنوبی!

بولت فولاد سوال مهم ما درباره پست بازی سامان قدوس است. به نظر می‌رسد با توجه پستی که برای او اخیرا در تیم ملی تعریف شده به‌نوعی بازیکن محوری ماست کما اینکه در بازی فلسطین فوق‌العاده بود و بهترین بازیکن میدان لقب گرفت. اما اتفاقاتی مثل نیمه دوم بازی با ازبکستان یا لو دادن توپ او مقابل بورکینافاسو که در آن موقعیت تحت فشار بود و نزدیک به خط دفاع، نگرانی‌هایی در مواجهه با تیم‌های قدرتمندتر ایجاد می‌کند. آیا در ادامه تورنمنت امکان دارد پست بازی قدوس یا شرح وظایفش تغییر کند یا اصلا بازیکن دیگری در آن پست به میدان برود؟

1979385

این را واقعا باید بگویم که احیای سامان قدوس در تیم ملی، تاکید می‌کنم تیم ملی ایران، وگرنه او در لیگ انگلیس عالی و فیکس بازی می‌کند، هوشمندی آقای قلعه‌نویی بود. سامان قدوس یک بازیکن تکنیکی، باهوش و پلی میکر کاملی است که شاید در فوتبال آسیا هم نمونه باشد. من مطمئن هستم او در پایان این تورنمنت یکی از ستاره‌های جام ملت‌های آسیا خواهد شد. شک نکنید!

بولت فولادبحث دیگر اینکه به نظر می‌رسد در جلوی زمین تیم ما در امر گلزنی و زدن ضربات آخر یک مقدار دست‌پاچگی و به‌هم ریختگی دیده می‌شود که مثلا در گل چهارم هم نمود پیدا کرد که هم طارمی هم سردار می‌توانستند گل بزنند. این موضوع قابل حل است یا مثلا گل نزدن طارمی نگران‌تان نمی‌کند؟

نه، دست‌پاچگی نبود بلکه همان اولین بازی تورنمنت بود وگرنه همه آسیا می‌دانند مهدی طارمی و سردار بهترین زوج خط حمله قاره هستند. مهدی طارمی تاثیرگذار ظاهر شد و مطمئن باشید در بازی‌های بعدی گل هم خواهد زد. مهدی یک مهاجم کامل است و نگران گلزنی او نباشید. او و سردار شانس‌های آقای گلی این تورنمنت هستند. ضمن اینکه کریم انصاری‌فرد و مغانلو هم از بهترین‌ها هستند و در تمرینات و بازی‌ها خیلی خوب کار کرده‌اند.

دیدگاه‌ها