کد خبر : 1997613 | 07 بهمن 1402 ساعت 10:37 | 2.3K بازدید | 2 دیدگاه

تاریخ‌سازی تیرانداز ۱۵ ساله و ماندگاری با سهمیه

یک نوجوان ۱۵ ساله در رشته اهداف پروازی موفق شد نامش را در تاریخ این رشته ماندگار کند.

تاریخ‌سازی تیرانداز ۱۵ ساله و ماندگاری با سهمیه

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، "بیرانوند هم طلای آسیا گرفت، هم سهمیه المپیک" خبری است که چند روز پیش تیتر همه رسانه‌ها بود و شاید کمتر کسی فکر می‌کرد این اتفاق توسط نوجوان ۱۵ ساله ایرانی رقم بخورد. 

محمد بیرانوند ملی‌پوش اهداف پروازی کشورمان اولین حضور خود در رقابت‌های برون‌مرزی را با قهرمانی جوانان آسیا ۲ سال پیش تجربه کرد و موفق شد در همان اولین رویداد خارجی خود در آلماتی با ثبت ۱۱۱ امتیاز مدال برنز کسب کند تا نشان دهد این ورزشکار در صورت توجه و امکانات توانایی رسیدن به موفقیت‌های بیشتر را دارد. 

این تیرانداز کشورمان سال ۱۴۰۲ به جام جهانی اهداف پروازی اعزام شد و رکورد ۱۱۰ را به نام خود ثبت کرد اما به مدال نرسید‌. وی شهریور همان سال در حام جهانی باکو شرکت کرد و نسبت به گذشته توانست رکورد خود را افزایش داده و به ۱۱۷ برساند. 

بهبود رکوردهای بیرانوند نوید روزهای خوب برای این ورزشکار بود اما او در بازی‌های آسیایی با اختلاف ۲ امتیاز از رسیدن به مرحله شوت‌آف بازماند. عملکرد او و سایر تیراندازان در هانگژو باعث شد انتقادات علیه ورزشکاران و مسئولان این رشته زیاد شود به طوری که محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در جمعی انتقاداتی علیه تیراندازی مطرح کرد. 

با وجود اینکه در ماده‌های تفنگ و تپانچه خیلی خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسید و شاید کسی باور نمی‌کرد، در مسابقات اهداف پروازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک خبری از کویت مخابره شد که در واقع تاریخ‌سازی بود. 

بیرانوند ۱۵ ساله موفق شد هم مدال طلای آسیا را کسب کرده و هم نامش را به‌عنوان نخستین کسی که در تراپ سهمیه المپیک گرفته ثبت تا ثابت کند انتقادات مطرح شده به او چیزی جز رسیدن به موفقیت نبوده است. اگرچه او در چند رویدادی که اعزام شد دست خالی برگشت اما همان مسابقات به تجربیات او افزود تا از کویت دست پر برگردد و نامش را زبانزد خاص و عام کند. 

موفقیت او از دید فدراسیون جهانی تیراندازی هم پنهان نماند و وب‌سایت رسمی این فدراسیون در گزارشی اشاره کرد که بیرانوند به صف ۳ تیرانداز ۱۵ ساله المپیکی پیوسته است. 

سند چشم‌انداز فدراسیون تیراندازی در سال ۱۳۸۶ به تصویب وزارت ورزش رسید که با ورود دادگر به فدراسیون کاملا  متوقف شد. اسفند ۱۴۰۰ مجددا برنامه عملیاتی فدراسیون با هدف کسب سهمیه در هر سه رشته (تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی) نه فقط تفنگ و تپانچه آغاز شد. در آن مقطع انتقادات زیادی در خصوص توجه مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی و اصرار وی به اعزام اهداف پروازی به بازی‌های آسیایی مطرح شد اما موضع فدراسیون سکوت در مقابل انتقادات بود تا بتواند اهداف پروازی را در حاشیه امن نگه دارد. 

حالا این اصرارها به ثمر نشسته و برای نخستین‌بار سهمیه المپیک در اهداف پروازی کسب شده است. باید دید آیا تیراندازی می‌تواند با فراهم کردن امکانات مسیر موفقیت را برای بیرانوند و سایر تیراندازان هموار کند یا اینکه فشنگ و مهمات مانعی برای رسیدن به موفقیت خواهد بود؟

دیدگاه‌ها