کد خبر : 2026903 | 17 خرداد 1403 ساعت 16:51 | 222.3K بازدید | 256 دیدگاه

اولین گفت و گوی مفصل مدیرعامل جدید سپاهان؛

هنوز برای تبریک گفتن به پرسپولیس دیر نیست

مدیرعامل باشگاه سپاهان در گفتگویی اختصاصی با ورزش سه در خصوص برنامه این باشگاه برای نقل و انتقالات و اهداف پیش‌روی این تیم صحبت کرد.

هنوز برای تبریک گفتن به پرسپولیس دیر نیست

به گزارش “ورزش سه”، مهدی آذربایجانی مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان یک ماه بعد از انتصاب به عنوان مرد شماره یک این باشگاه، کم کم در جایگاه خود جا می‌افتد و به امور باشگاه مسلط می‌شود.

مدیرعامل جدید سپاهان امروز در حالی برای صعود تیم خیبر خرم آباد به لیگ برتر دست به قلم شد که هواداران پرسپولیس از  او بابت عدم تبریک قهرمانی تیمشان انتقاد می‌کنند و او هم در این مورد به خبرنگار ما توضیحات جالبی می‌دهد.

البته سپاهان به خودی خود یک سوژه جذاب برای پرسش و پاسخ است؛ اینکه آنها در نقل و انتقالات چه سیاستی خواهند داشت و در فصل آینده بر چه نگرشی وارد کار خواهند شد؟

تمام این سوالات و بیشتر از آن، مواردی است که در گفتگوی مفصل خبرنگار ما با مهدی آذربایجانی طرح شده است. این گفتگو را بخوانید:

* خیلی از افراد از بیرون اصفهان به من اعتراض کردند که سپاهان فقط برای اصفهان نیست
* فعلا حمایت صد درصدی از کادرفنی و بازیکنان تیم اولویت است
* کاری نکنیم که مسائل و مشکلات و شکاف‌ها بیشتر شود.
* مذاکرات‌مان را با بازیکنان آغاز گردیم و قطعا قراردادشان با یک رقم منطقی تمدید خواهد شد
* مورایس از بعضی اتفاقاتی که همه ما دلخور هستیم، دلخور است
* هواداران سپاهان همیشه از ما حمایت می‌کنند و ما هیچ فشاری را حس نمی‌کنیم
* مشاور من  بازیکن فجرسپاسی و بازیکن لیگ برتر بوده و یک آدم بااخلاق و بادانش هم هست
* انتظار داشتم خیلی محکم جلوی ناعدالتی‌ها گرفته شود


* فصل برای سپاهان در رتبه سوم تمام شد و حالا جام حذفی را در پیش دارید و از شانس قهرمانی در این رقابت‌ها برخوردار هستید. در این مقطع اولویت شما به عنوان مدیرعامل باشگاه چیست؟
اولویت ما، حفظ آرامش تیم است تا انشالله بتوانیم هواداران را برآورده کنیم. من یک‌بار از لفظ مردم اصفهان استفاده کردم و دیدم خیلی از افراد از بیرون اصفهان به من اعتراض کردند که سپاهان فقط برای اصفهان نیست و متوجه شدم سپاهان در تمام کشور طرفدار دارد؛ پس بهتر است من هم بگویم تلاش می‌‌کنیم خواسته همه طرفداران‌ سپاهان در کل ایران را که قهرمانی در جام حذفی است، برآورده کنیم. فعلا حمایت صد درصدی از کادرفنی و بازیکنان تیم اولویت است تا انشالله دو بازی حذفی تمام شود. البته ما نیم‌ نگاهی هم به بحث تمدید با بازیکنان و نقل و انتقالات داریم، اما اولویت ما فعلا دو بازی حذفی است.

* در حال حاضر سپاهان یک یا دو بازی دیگر در جام حذفی در پیش دارد و این در حالی است که فصل برای رقبای شما (استقلال، پرسپولیس و تراکتور) تمام شده و ممکن است زودتر وارد بازار نقل و انتقالات شوند.
بازار نقل و انتقالات قواعد خودش را دارد و باشگاه بزرگ سپاهان هم چارچوب‌های خودش را دارد. قطعا برای اینکه بتوانیم به قول‌مان به هواداران عمل کنیم و تیم خوبی برای فصل آینده داشته باشیم، نگاهی به نقل و انتقالات داریم و تلاش خواهیم کرد که نقاط قوت تیم‌مان را بیش از پیش تقویت کنیم و نقاظ ضعف‌مان را هم برطرف کنیم. ما وارد بازی‌های کاذب رقابت که ممکن است برایمان ایجاد شود، نمی‌شویم اما به صورت محکم و قوی رصد می‌کنیم. انشالله نقاط ضعفی که باید در این فصل برطرف کنیم، برطرف خواهیم کرد.

* قطعا پیشنهاداتی به سمت بازیکنان شما می‌آید و از طرفی شایعاتی هم درباره احتمال جدایی برخی از بازیکنان و کادرفنی مطرح می‌شود. در شرایطی که هنوز جام حذفی را در پیش دارید، چطور این مسائل را مدیریت خواهید کرد؟
ما قدر بازیکنان خوب‌مان را می‌دانیم و آنها هم نام بزرگ باشگاه سپاهان را مدنظر خودشان دارند و افتخار هر بازیکنی است که در باشگاه سپاهان بتواند دوره‌ای را بازی کند. برنامه ما این است که بازیکنانی را که بر اساس نظر سرمربی و جریان فنی تیم باید حفظ شوند، حفظ کنیم. مذاکرات‌مان را با این بازیکنان آغاز گردیم و قطعا قراردادشان با یک رقم منطقی تمدید خواهد شد. همچنین ما به صورت دقیق بازیکنان داخلی را زیرنظر داریم تا اگر نیاز بود تیم در پستی هم تقویت شود، مهره‌های مدنظرمان را جذب کنیم. اگر هم که نتوانیم نیازمان را از داخل تامین کنیم، نیم نگاهی به بازیکنان خارجی باکیفیت داریم. هواداران بعضا ابراز نگرانی می‌کنند اما من به آنها اطمینان می‌دهم که همه چیز را رصد می‌کنیم و جای نگرانی نیست.

2030930

* بحث‌هایی جدی درباره احتمال جدایی ژوزه مورایس مطرح می‌شود و آخرین صحبت ایشان هم پس از پایان لیگ طوری بود که به نظر می‌رسید قصد ندارند سال بعد ایران باشند.
ایشان از بعضی اتفاقاتی که همه ما دلخور هستیم، دلخور است و این دلخوری را به ما هم منتقل کرده است، اما معنایش این نیست که قصد رفتن داشته باشد. اتفاقا آقای مورایس خیلی محکم کارش را انجام می‌دهد و امروز عصر هم تمرین داریم و برای بازی با گل‌گهر آماده می‌شویم.

* به طور کلی چقدر احتمال که ایشان سال بعد هم در سپاهان باشند؟
ایشان الان با ما قرارداد دارد و کارش را می‌کند.

* در فوتبال ایران قوانینی تصویب می‌شود که باعث می‌شود تیم‌های ایرانی با دست و پای بسته وارد رقابت‌های آسیایی شوند و برابر تیم‌های پرستاره قرار بگیرند. شما با این قوانین موافقید و فکر می‌کنید تیم‌ها باید با همین قوانین پیش بروند؟ فکر نمی‌کنید سپاهان هم با توجه به منابع و شرایطی که دارد، می‌تواند رویکردی مثل تیم‌های عربستانی داشته باشد؟
بالاخره همه ما باید تابع قوانین و مقررات باشیم. آنچه مهم است، عمل به قانون و مقررات و چارچوب‌هایی است که وضع می‌شود. تنها خواسته ما این است که اجازه ندهند افراد و تیم‌هایی این قوانین را زیر پا بگذارند. البته قطعا نیاز است که نگاه ویژه‌ای به تیم‌هایی که در آسیا حاضر می‌شوند، وجود داشته باشد. ما تعامل مناسبی با مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون داریم و سعی می‌کنیم مسائل‌مان را با گفتگو و بحث پیش ببریم. قطعا هر مقامی که تیم‌های ایرانی بیاورند، برای مسئولان هم افتخار است و تفاوتی ندارد که رنگ پیراهن تیم چه باشد. اعتقاد ما این است که باید بتوانیم با تعامل، گفتگوهای سازنده و در راستای خواسته‌های دستگاه‌ها و جریان‌های نظارتی که به حق هم هست، پیش برویم. اگر اعتراضی داشته باشیم، سعی می‌کنیم در چارچوب‌های قانونی و ضمن گفتگو بیان کنیم.

* در واقع با وجود اینکه سایر تیم‌های آسیایی با هزینه بالا و آمادگی کامل وارد مسابقات می‌شوند، شما با محدودیت‌‌هایی که در فوتبال ایران وجود دارد، موافق هستید؟
الزاما موفقیت با هزینه بالا اتفاق نمیفتد و ما باید بهینه هزینه کنیم‌. اگر بتوانیم به صورت منطقی مسئولان را قانع کنیم که باید برای موفقیت، این هزینه‌ها صورت بگیرد، بعید می‌دانم که آنها مقاومتی داشته باشند. اگر نیاز باشد هزینه بیشتری انجام بدهیم، به مسئولان ورزش کشور و فدراسیون رایزنی می‌کنیم و فکر نمی‌کنم مقاوتی کنند و بتوانیم به صورت قانونی مسائل را حل کنیم. من معتقدم که ما نباید خیلی روی این بحث‌ها وقت بگذاریم و باید انرژی خودمان را روی تقویت تیم و اتحاد و قدرت بیشتر بگذاریم.

* ما در سبک مدیریتی شما چیزهای متفاوتی را می‌بینیم؛ از جمله نوشته‌ها و شعرهایتان درباره سپاهان و تلاشتان برای جلب علاقه‌مندی هواداران. با توجه به اینکه به هر حال شما سابقه چندانی هم در فوتبال نداشته‌اید، فکر می‌کنید می‌توانید چالش سپاهان و فشارهای موجود در این باشگاه را پشت سر بگذارید؟
نکته مهم در این خصوص این است که هواداران سپاهان همیشه از ما حمایت می‌کنند و ما هیچ فشاری را حس نمی‌کنیم. ما حمایت هواداران‌ را به عنوان فرصتی برای تقویت تیم می‌بینیم. دلیل اینکه من با آنها ارتباط برقرار کردم و یادداشت می‌نویسم، این است که هر چه هوادار بیشتر در جریان مسائل تیم باشد، بهتر حمایت خواهد کرد. هواداری در همه موارد است؛ وقتی تیم با چالش مواجه می‌شوند، هواداران باید بیشتر حمایت کنند. همه عزیرانی که سپاهان را دوست دارند، نشان داده‌اند زمانی که تیم دچار چالش و بحران است، بیشتر و بهتر حمایت می‌کنند. این موضوع مسیر را برای ما هموارتر می‌کند. وظیفه ما این است که از این حمایت استفاده کنیم و تیم را تقویت کنیم تا از بحران‌هایی که ایجاد می‌شود، خارج شویم. البته خدا را شکر در حال حاضر بحرانی هم نداریم.

2030282

* شما در ابتدا کار سرپرست تیم ملاثانی را به عنوان مشاورتان انتخاب کردید که این موضوع با انتقادات زیادی مواجه شد و برخی این موضوع را کوچک کردن سپاهان دانستند. با توجه به اینکه سپاهان یک تیم قدیمی و اسم و رسم‌دار است و در اصفهان هم موضوع خودی و غیرخودی هم خیلی مطرح است، چه شد که این تصمیم را گرفتید؟
من یک سوال از شما دارم. مربی قبلی استقلال ملاثانی چه کسی بود؟
* آرش برهانی.
آیا آرش برهانی آدم کوچکی است؟ قطعا خیر. پس اینکه آدمی را که در تیمی در دسته پایین‌تر کار می‌کرده، کوچک کنیم، اصلا درست نیست. البته ایشان زمانی که ما لیگ برتر را نداشتیم، بازیکن لیگ آزادگان بوده است. قطعاً ما مشاوران بزرگی را به جمع‌مان اضافه خواهیم کرد؛ در حال حاضر آقای چرخابی که مربی دوران نوجوانی من بودند، لطف کردند و به باشگاه تشریف آوردند. همچنین مربیان بزرگ دیگری هم آمدند و انشاالله به زودی گروه مشاوران مان را تشکیل می‌دهیم تا از نظرشان استفاده کنیم اما اینکه یک جوان باانگیزه و پرکار را به جرم اینکه مقطعی به کمک تیم شهرش رفته، کوچک کنیم، درست نیست. چرا هیچوقت توجه نشده که ایشان بازیکن فجرسپاسی و بازیکن لیگ برتر بوده و یک آدم بااخلاق و بادانش هم هست و البته مورد اطمینان من هم قرار داشته و کمک می‌کند؟ شما از لفظ خودی و غیرخودی استفاده کردید اما باید بگویم ما خودی و غیرخودی نداریم و اگر از لفظ بومی و غیربومی استفاده می‌کردید، بهتر بود. ما که مربی خارجی را از یک کشور دیگر می‌آوریم‌، نمی‌توانیم از کمک افراد شهرهای دیگر استفاده کنیم؟ البته این باعث نخواهد شد که ما از پیشکسوتان و بزرگان تیم استفاده نکنیم. همین الان من با خیلی از بزرگان ارتباط دارم و خیلی به من لطف دارند و از نظرات‌شان استفاده می‌کنیم. کمااینکه آقای امیدیان امروز به عنوان یکی از پیشکسوتان سپاهان و مربیان موفق به تیم کمک می‌کنند.

* تصمیم‌گیری‌ها در سپاهان چطور خواهد بود؟ آیا کارها با تصمیم شخص شما انجام می‌شود یا همه چیز با هماهنگی هیئت مدیره پیش می‌رود؟
ما با هیئت مدیره کاملا هماهنگ هستیم. هیئت مدیره سیاست‌گذاری می‌کند و من اجرا می‌کنم. البته برخی از تصمیمات به مدیرعامل محول می‌شود و برخی در سطح هیئت مدیره تصمیم‌گیری می‌شود و برخی مسائل هم در سطح بالاتری اتخاذ می‌شود، اما وقتی تصمیمی گرفته شد، همه مجموعه باشگاه از آن تصمیم حمایت می‌کنند و پای آن می‌ایستند.

* اگر بخواهید به صورت صریح سلیقه شخصی خودتان را بگویید، شما مدیری هستید که به مربی خارجی علاقه دارید یا استفاده از مربی داخلی را ترجیح می‌دهید؟
از نظر من این موضوع سلیقه‌ای نیست و باید ببینیم واقعا نیاز تیم چیست و چه چیزی نیاز تیم را برطرف می‌کند. سلیقه من این است که تیم در بهترین حالت خودش قرار بگیرد.

* با توجه به اینکه امسال امید زیادی برای قهرمانی سپاهان در لیگ برتر وجود داشت اما در نهایت این اتفاق رخ نداد، در حال حاضر چه چشم‌اندازی برای فصل آینده دارید؟
ما ۲-۳ اتفاق مهم را پیش‌رو داریم که اولین و نزدیک‌ترین آن، جام حذفی است که امیدواریم آن را به دست بیاوریم، هر چند که به هیچ وجه این رقابت‌ها را ساده نمی‌گیریم. بعد از آن امیدواریم سوپرجام را با یک بازی خوب برای سپاهان بیاوریم. در مرحله بعد به قهرمانی لیگ برتر فکر می‌کنیم و چشم‌انداز دیگرمان این است که اگر شرایط مهیا شد، بعد از سال‌ها بتوانیم قهرمانی آسیا را برای تیم به ارمغان بیاوریم.

* نظر شما درباره برگزاری مسابقات و داوری‌ها در فصل گذشته چه بود؟ فکر می‌کنید برابری و عدالت در لیگ وجود داشت یا شرایط طوری بود که باید برای فصل آینده اصلاح شود؟
قطعا شرایط همیشه باید بهتر شود و حتی اگر در بهترین حالت هم باشیم، باید پیشرفت کنیم. بالاخره بازی و رقابت به گونه‌ای است که یک برنده دارد و یک بازنده؛ همیشه برنده خوشحال است و بازنده ناراحت و به دنبال این است که اتفاقات را به گردن این و آن بیندازد. البته من منکر این نیستم که بعضی جاها، به خصوص در مورد تیم بزرگ سپاهان، اتفاقاتی افتاد که خود من به عنوان فردی که هوادار تیم در آن مقطع بسیار ناراحت بودم و انتظار داشتم خیلی محکم جلوی ناعدالتی‌ها گرفته شود. ما سعی می‌کنیم اول خودمان را تقویت کنیم و در درجه بعد اگر حس کردیم اتفاقات نامتعارفی رخ می‌دهد، از طریق قانونی پیگیری کنیم. الحمدالله نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که اگر جایی احساس کرد باید برابر مسائل نامتعارف بایستد، محکم‌ می‌ایستد و مشکلات را برطرف می‌کند.

2029459

* پس فکر می‌کنید ناعدالتی‌هایی وجود داشت؟
من هم مثل همه هواداران سپاهان از اتفاقاتی که برای باشگاه افتاد، دلخورم و احساس می‌کنم مقداری باید عدالت و انصاف درباره این باشگاه بزرگ و هوادارانش برقرار می‌شد. البته من سعی می‌کنم خیلی به حاشیه نروم و قضاوت‌‌هایی نکنم که بعدا نتوانم پاسخ آن را بدهم، ولی قطعا مسائل حاشیه‌ای و بیرونی در اینکه سپاهان به جایگاهی که لایقش بود، نرسد، موثر بود.

* شما به عنوان مدیرعامل سپاهان به خیبر خرم‌آباد بابت صعود به لیگ برتر تبریک گفتید اما قهرمانی پرسپولیس را تبریک نگفتید. با توجه به اینکه چالش‌های زیادی در فضای هواداری وجود دارد، شاید این تبریک‌ها فضا را تغییر بدهد. چرا این اتفاق از طرف باشگاه شما رخ نداد؟
من شخصا به دنبال حل و فصل مسائل از نظر اخلاقی هستم. بعضی اوقات برخی حرکات ممکن است باعث حاشیه شود. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که همه حرکات رفتارمان به پیوند و الفت بیشتر ختم شود و خدایی نکرده باعث تشدید شکاف‌ها نشود. همانطور که می‌دانید حساسیت‌هایی روی این مباحث هست و باید به گونه‌ای عمل کنیم که بهبوددهنده روابط باشیم و کاری نکنیم که مسائل و مشکلات و شکاف‌ها بیشتر شود. در حال بررسی هستیم که ببینیم در این موضوع، چطور باید عمل کنیم. همانطور که گفتم هنوز دیر نشده و اگر لازم باشد، این کار را می‌کنیم.

* به عنوان سوال پایانی، ازدواج آقای مورایس در ایران تاثیری روی ادامه کار ایشان در سپاهان دارد یا زندگی شخصی ایشان ارتباطی به کارشان ندارد؟
من ترجیح می‌دهم هیچ اظهارنظری درباره مسائل شخصی افراد نداشته باشم.

* صحبت پایانی؟
به همه توصیه می‌کنم که فضا را به سمت الفت و هماهنگی و ایجاد حال خوب برای همه ببریم. باید فضا را به سمتی ببریم که با وجود تمام برد و باخت‌ها، یک حال خوب هم وجود داشته باشد. شما و رسانه‌ها می‌توانید در این مسیر موفق باشید و امیدوارم ما هم بتوانیم این رفتار را داشته باشیم.

دیدگاه‌ها