کد خبر : 988139 | 05 مهر 1391 ساعت 18:00 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

مواقعی هم بوده که از برنامه 90 حمایت نکرده ایم

ناگفته‌های مدیر شبکه‌سه درباره حق‌پخش تلویزیونی

توصیه من به آقای کفاشیان که فرد مؤمن و دلسوزی هستند، این است که راه خود را از افراد فرصت طلب جدا کنند و مشاوران خود را از افراد سالم و دلسوز و مؤمن و باشرف و وطن پرست انتخاب کنند تا شاید بشود برای پیشرفت این فوتبال کاری کرد... ان شاء الله.

ناگفته‌های مدیر شبکه‌سه درباره حق‌پخش تلویزیونی
به گزارش "سايت ورزش سه" دکتر علي اصغر پورمحمدي مدير شبکه سه سيما که کمتر مصاحبه اي از ايشان در مطبوعات به چشم مي‌خورد در گفتگويي با مجله فيلم به تشريح آخرين وضعيت پخش فوتبال هاي داخلي و خارجي پرداختند.

*سالهاست که گفته می شود تلویزیون فیلم خارجی و مسابقه های فوتبال را بدون حق پخش روی آنتن می فرستد،اما کسی از مسئولان، این را نمی پذیرد...
درباره فیلم ها توضیحی ندارم چون ما یک اداره کل تامین برنامه خارجی داریم که شش هفت سال است شبکه ها را ملزوم کرده فیلم بدون رایت پخش نکنند. البته به نظر من الزام درستی نیست چون ما عضو قرارداد جهانی کپی رایت نیستیم. آن ها هم دارند کارهای ما را بدون پرداخت کپی رایت پخش می کنند. هر وقت عضو شدیم، شکایت می کنیم یا مورد شکایت قرارمی گیریم. حالا به نظرم لزومی ندارد رعایت کنیم اما این اداره، برخورد می کند. من سال 81 که در شبکه تهران بودم همه فیلم ها را بدون کپی رایت پخش می کردم . البته گاهی شرکت های قلابی پخش فیلم در ترکیه، امارات و لبنان ادعا می کنند که نماینده پخش بعضی کمپانی ها تولید کننده هستند یا سند های جعلی نمایندگی پخش فیلم هایی را دارند و از این جعلیات به ما هم فروخته اند. خود غربی ها از اینکه فیلم های شان در ایران پخش شود ناراحت نیستند، دوست هم دارند که ما فیلم های شان را پخش کنیم. این ماجراها بحران ایجاد نمی کند که فیلمی بدون کپی رایت پخش شود. ما هزاران فیلم از یک کمپانی خریده ایم که شاید یکی از آن ها کپی رایت نداشته باشد و چون مشتری شان هستیم، شکایت نمی کند بکند هم به جایی نمی رسد اما سریال بدون رایت پخش نمی کنیم .

*درباره پخش فوتبال موارد زیادی بوده که با محو لوگو و حذف صدا پخش شان کرده اید.

تلاش ما این است که فوتبال و بقیه ورزشها را قانونی بخریم .ولی ما به سیستم چانه زنی و خرید در لحظه های آخر معتقدیم . فرض کنید یک مجموعه بازی جهانی را میگویند چهل میلیون دلار می فروشند، اما ارزشش برای ما سه میلیون دلار است ،بعد از چانه زنی و بیا و برو، با هفت هشت میلیون توافق می کنیم. اما وقتی یک شبکه عربی، پنجاه میلیون یورو حق پخش مسابقه‌هایی را مي‌فروشد که به ما سه میلیون دلار نمی فروشند ، ما هم تا آخرین لحظه ها چانه زنی می کنیم اگر شد می خریم اگر نشد بدون حق پخش از تصویرهایشان استفاده می کنیم آن ها هم چاره ای ندارند و در آخر سر یک قیمت توافق می کنیم چون وضع شان مثل یخ فروشان در تابستان بندر لنگه است که یخ شان دارد آب می شود ، کسی بخرد یا نخرد از دست شان می رود . مواردی هم بوده که بدون رایت پخش کردیم.

* آخرین موردش چی بوده است ؟
یادم نیست شاید سوپر جامی یا چیزی ازاین دست بوده. اغلب دنبال خرید قانونی بوده‌ایم . بعضی از رویداد های مهم مثل المپیک را از طریق اتحادیه رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه می خریم.

*حق پخش یورو 2012 را چند خریدید؟
حدود ده میلیون دلار ، دقیقش را نمی دانم چون مذاکره ها در حوزه معاونت مالی و اداری خرید انجام می شود و بنده هم در جلسه ها شرکت می کنم.

*راستی این قضیه اختلاف فدراسیون فوتبال با تلویزیون بر سرحقوق پخش بازی ها چه بود و به کجا کشید ؟
خیلی از سوال هایی را که می پرسید مربوط به کل سازمان است که بنده نباید پاسخ بدهم پاسخ این سوال شما را هم آقای مهندس تقدس نژاد معاون سازمان در حوزه مالی و اداری باید بدهند ایشان نماینده سازمان در قرارداد فی مابین تلویزیون با فدراسیون فوتبال بوده و هستند .

*این قرارداد چیست ؟
قرارداد تلویزیون با فدراسیون فوتبال برای پخش بازی ها، یک قرارداد سه ساله است که الان در سال دوم آن قرار داریم. امسال تلویزیون باید 135 میلیارد ریال برای پخش بازی ها بپردازد؛ در حالی که تلویزیون منافع و سهم خود را در آگهی های تبلیغاتی دور زمین های فوتبال به فدراسیون بخشیده است. در همه جای دنیا تبلیغات دور زمین و سایر تبلیغات با حق پخش با هم دیده می شود. یعنی یک رسانه حق پخش را می خرد و تبلیغات دور زمین را هم دارد. فدراسیون فوتبال طبق قانون حق ندارد و نمی تواند این قرارداد را زیر پا بگذارد و آن را خودسرانه فسخ کند؛ چون همان طور که می دانید همه قراردادها برای فسخ، شرایط و مواردی دارند که خوشبختانه در این قرارداد شرایط فسخ به صراحت ذکر شده و جای هیچ گونه تفسیر و تأویل خاصی باقی نمی گذارد. فدراسیون فوتبال در حالی که حق پخش را به صدا و سیما فروخته و مبلغ سال اول آن را کامل دریافت کرده و حق فسخ یکطرفه قرارداد را نداشته و ندارد، با انجام یک خطای محرز این مال فروخته شده را به فرد دیگری نیز فروخته است. به قول حقوق دانان این فروش مال غیرمحسوب می شود و کار فدراسیون فوتبال طبق قانون جرم محسوب می شود وعلاوه بر پرداخت خسارت و جرایم قانونی، قانون گذار برای عامل یا عاملان بین یک تا هفت سال زندان در نظر گرفته است. متاسفانه مسئولان فدراسیون بدون توجه به رعایت قوانین گول یک واسطه سودجو را خورده اند؛ واسطه ای که روزنامه دارد و روش های تبلیغاتی و جناجال سازی را خوب می داند. آنها به دنبال پروژه شکست خورده سی دی کردن فوتبال بودند و شعارها و جنجال هایی علیه صدا و سیما راه انداختند؛ سازمانی که به نظر همه ورزشکاران و فدراسیون های ورزشی خدمات عظیمی به ورزش کشور کرده و وظیفه اش هم بوده است. مسئولان محترم فدراسیون فوتبال نباید فراموش کنند که ایران کشور بزرگی است و صدا و سیمای ما هم سازمان بزرگی است و از ارکان مهم و اصلی کشور محسوب می شود. مردم ایران اجازه نمی دهند ورزش کشور و فوتبال بازیچه یک واسطه سودجوی پول پرست شود؛ کسی که فقط به پول می اندیشد و اندکی منافع مالی و منافع مردم ایران و فوتبال دوستان را در نظر نمی گیرد. توصیه من به آقای کفاشیان که فرد مؤمن و دلسوزی هستند، این است که راه خود را از افراد فرصت طلب جدا کنند و مشاوران خود را از افراد سالم و دلسوز و مؤمن و باشرف و وطن پرست انتخاب کنند تا شاید بشود برای پیشرفت این فوتبال کاری کرد... ان شاء الله.

*این درست است که برنامه نود پربیننده ترین برنامه طول تاریخ تلویزیون است؟
نه. در میان برنامه های ورزشی بهترین و پربیننده ترین است اما سریال هایی داشته و داریم که پربیننده تر از نود هستند و کم هم نیستند.
*اما یکی از برنامه های پردوام بوده. وقتی هفت داشت راه می افتاد خیلی ها می گفتند این برنامه قرار است نود سینمایی باشد. اما پیدا بود که جامعه سینمایی ما ظرفیت و طاقت برنامه ای با رویکرد نود را ندارد و عملا هم دیدیم که این اتفاق افتاد. تا جایی که شنیده ایم در این ده یازده سال عمر برنامه نود شما از آن و فردوسی پور خیلی حمایت کرده اید اما انگار از هفت و جیرانی حمایت نکردید و عمر برنامه او پس از دو سال به آخر رسید. روایت خودتان از این اتفاق چیست؟
ما پشتیبان همه برنامه ها و برنامه سازان هستیم؛ تا وقتی خوب کار می کنند. نود هم خوبی ها و ضعف هایی داشته اما چون در مجموع به نفع فوتبال بوده، نه من که سازمان و آقای مهندس ضرغامی و دکتر دارابی از این برنامه، در دوره های گوناگون، حمایت کرده اند. من هم به سهم خودم نه تنها از نود که از بقیه برنامه ها هم حمایت می کنم تا پا بگیرند و دل گرم باشند. ما باید رابطه خوبی با تهیه کننده ها داشته باشیم که بتوانند خوب کار کنند. نود هم فراز و فرود داشته. یک جاهایی اغراق آمیز انتقاد کرده و جاهایی بیش از حد به یک مساله کوچک پیله کرده و آبروی آدم ها را برده است. انتقادهایی به نود بوده که وارد است و به آقای فردوسی پور هم گفته ایم. بارها گفته ایم که حق نداریم آبروی مسلمانان را ببریم. نمی شود ساعت 2 شب، درباره یک نفر حرف زد و بعد به او زنگ بزنیم که بیا از خودت دفاع کن. قبلش باید با او هماهنگ کرد که لااقل بیدار باشد. به هر حال نود درباره فوتبال است، خدمت کرده و ما هم پشتیبانش هستیم. البته مواقعی هم بوده که حمایت نکرده ایم چون قابل حمایت نبوده است.

دیدگاه‌ها