کد خبر : 1036236 | 19 بهمن 1392 ساعت 09:51 | 3.5K بازدید | 0 دیدگاه

ناکامان بزرگ در کسب قهرمانی فوتبال تبریز

تیم تراکتورسازی تبریز در آستانه کسب نخستین جام قهرمانی خود در فوتبال ایران است.

ناکامان بزرگ در کسب قهرمانی فوتبال تبریز
25 بهمن دیدار پایانی جام حذفی کشور بین دو تیم تراکتورسازی و مس در شهر کرمان برگزار می‌شود و تیم تراکتورسازی تبریز این فرصت را دارد که نخستین عنوان قهرمانی خود را در فوتبال ایران کسب کند.
به گزارش فارس ، پیش از این تراکتورسازی دو بار به دیدار نهایی جام حذفی راه یافته بود که در آخرین گام از کسب عنوان قهرمانی بازمانده بود.
آیا نخستین قهرمانی فوتبال تبریز در ایران به نام تراکتورسازی حک شده و نام تونی اولیویرا جاودانه می‌شود؟
نگاهی به تمامی تلاش‌های فوتبال تبریز برای کسب نخستین قهرمانی و مربیان ناکامی که موفق به آوردن جام به تبریز نشده‌اند، داشتیم. این نکته قبل ذکر است که در دهه 40 تیم منتخب تبریز در مسابقات کشور یک بار به عنوان قهرمانی دست یافته بود.
تراکتورسازی تبریز سال 55 (سرمربی: محمد بیاتی)؛
تراکتورسازی در نخستین دوره جام حذفی کشور در سال 55 - 1354 موفق شد به دیدار نهایی راه یابد. محمد بیاتی که تراکتورسازی را از لیگ دسته دو به جام تخت جمشید رسانده بود، در سال 55 از تراکتورسازی تیمی مطرح ساخته بود که به دیدار نهایی این رقابت‌ها صعود کرده بود.
دیدار فینال جام حذفی بین تیم‌های تراکتورسازی تبریز و ملوان بندرانزلی به صورت تک بازی در ورزشگاه امجدیه تهران(شهید شیرودی فعلی) و در حضور 15 هزار تماشاگر برگزار شد. در این بازی دو تیم نمایش پایاپایی تا دقیقه 80 داشتند، اما در 10 دقیقه پایانی 5 بار توپ از خط دروازه‌های عبور کرد که سهم تراکتورسازی تنها یک گل بود تا ملوان با پیروزی 4 بر 1 نخستین قهرمان جام حذفی ایران بوده و تراکتورسازی نیز نخستین فینالیست مغلوب جام حذفی لقب گیرد. عزیز اسپندار و علی نیکانی هر کدام دو گل برای ملوان زده و تنها گل تراکتورسازی در دقیقه 89 توسط عبدالله محسنی‌زاده به ثمر رسید.
تراکتورسازی در یک چهارم نهایی این رقابت‌ها 4 بر 1 جوانان ساری را شکست داده و در نیمه نهایی مقابل پاس تهران بعد از تساوی یک بر یک، در ضربات پنالتی 5 بر 3 این تیم را مغلوب کرده بود.
محمد بیانی مربی تیم تراکتورسازی که سابقه هدایت تیم ملی ایران را نیز برعهده داشته است در کسب اولین کاپ قهرمانی تراکتورسازی ناکام ماند.
منتخب آذربایجان‌شرقی سال 65(سرمربی: بیوک صباغ):
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مسابقات باشگاهی جای خود را به رقابت‌های تیم‌های منتخب استانی داد. تیم منتخب آذربایجان‌شرقی در سال 65 با استفاده از بازیکنانی نظیرایوب ذوالفقاری، احد شیخ لاری، غلامرضا باغ آبادی، سیدمحمد علوی، امیر داداش ضیایی، محمود گلشنی، حسین قوی‌فکر، قادر دانش‌مهر، کریم قاسمی سعادت با هدایت بیوک صباغ به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یافتند.
کار بزرگ تیم تبریزی در مرحله نیمه نهایی حذف تیم تهران «الف» که استخوان‌بندی تیم ملی را داشت، بود. تساوی یک بر یک در تبریز در دیدار رفت و در تهران در دیدار برگشت کار را به وقت اضافی کشید تا تساوی دو بر دو در تهران حکم فینالیست شدن منتخب آذربایجان‌شرقی را به همراه داشته باشد.
بازی فینال بین تیم‌های منتخب آذربایجان‌شرقی و اصفهان برگزار شد. بازی رفت در تبریز با تساوی یک بر یک خاتمه یافت و دیدار برگشت نیز در اصفهان در وقت‌های قانونی یک بر یک شده اما در وقت اضافه تیم اصفهانی یک گل دیگر به ثمر رساند تا به عنوان قهرمانی دست یابد و تیم شایسته منتخب آذربایجان‌شرقی با هدایت بیوک صباغ از کسب جام قهرمانی محروم مانند.
ماشین سازی تبریز سال 70(سرمربی:آصف نمازوف):
در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی سال 70 تیم ماشین سازی باید به مصاف استقلال تهران می‌رفت. استقلالی‌ها آن قدر این بازی را راحت گرفته بودند که تنها با 10 بازیکن به تبریز سفر کرده و در حضور 30 هزار تماشاگر در باغشمال و با 10 بازیکن در میدان و بدون یار تعویضی به تساوی بدون گل دست یافتند. اما در بازی برگشت تیم استقلال تهران با تمام بازیکنان نامی‌اش مقابل ماشین‌سازی قرار گرفت و در عین ناباوری مغلوب تیم مهمان شد. گل ماشین سازی را سیدمحمد علوی به ثمر رساند.
در مرحله نیمه نهایی ماشین‌سازی این بار در بازی رفت میزبان پرسپولیس تهران بود که این بازی نیز مساوی خاتمه یافت. در حالی که پیش‌بینی می‌شد ماشین‌سازی در بازی برگشت در تهران باز هم خالق شگفتی شود، با نتیجه سنگین 5 بر 1 مغلوب پرسپولیس شده و از صعود به دیدار نهایی بازماند.
تراکتورسازی تبریز سال71 (سرمربی: واسیلی گوجا):
بدون شک اگر مسابقات لیگ آزادگان در سال 71 در یک گروه برگزار می‌شد تراکتورسازی با فاصله زیاد و با اقتدار قهرمان ایران را کسب می‌کرد. تراکتورسازی در گروه یک ایران رقابت‌ها و در حضور تیم مطرح کشاورز تهران که بیشترین ملی پوش وقت را داشته و استقلال تهران، با فاصله زیاد و چند هفته به پایان دور مقدماتی به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.
شاگردان واسیلی گوجا در مرحله نیمه نهایی باید به مصاف تیم پاس تهران می‌رفتند که در تهران با وجود ارائه یک بازی خوب با یک گل مغلوب شدند، اما در بازی برگشت و در حالیکه با یک گل پیش بودند یک لحظه در مهار محسن گروسی و حمید استیلی غفلت کرده تا گل تساوی را دریافت کنند.
تراکتورسازی در آن سال فقط یک بازی ضعیف از خود ارائه کردند که آن مربوط به بازی سرنوشت سازش برابر پاس تهران بود. کریم باقری، سیروس دین محمدی، علیرضا نیک مهر، حسین خطیبی، جواد شالچی و غلامحسین دین‌محمدی ستاره‌های تراکتورسازی در این سال بودند.
تراکتورسازی تبریز سال 73(سرمربی: ایوان دیمیترو):
تراکتورسازی در سال 73 در لیگ آزادگان وضعیت خوبی نداشته و جزو 12 تیمی قرار گرفت که از لیگ یک به لیگ دو سقوط کرد. رقابت‌های آن سال با حضور 24 تیم برگزار شده و نیمی باید در پایان فصل باید به رده‌ای پایین‌تر سقوط می‌کردند.
اما در جام حذفی تراکتورسازی عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت. این تیم قبل از حضور در نیمه نهایی تیم شگفتی‌ساز فتح تهران را حذف کرد. فتح با خداداد عزیزی در این رقابت‌ها با شش گل پرسپولیس را مغلوب کرده بود که در سکوت رسانه‌ای شش تایی شدن شاگردان علی پروین خبرساز نشد.
تراکتورسازی در مرحله نیمه نهایی در مجموع بازی رفت و برگشت 6 بر 2 از سد تیم فجر یاسوج گذشته تا در دیدار نهایی به مصاف تیم پر سر و صدای آن روزهای فوتبال ایران بهمن کرج رود.
بازی رفت و در حضور 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه تختی تبریز با تک گل حسین حسن‌دخت به سود تراکتورسازی خاتمه یافت. در بازی برگشت در کرج تیم تراکتورسازی مغلوب داوران مسابقه شد تا تیم بهمن کرج.
ابتدا شوت حسین حسن‌دخت که به گل تبدیل شد از سوی کمک داور آفساید اعلام شده و در همان سی دقیقه نخست تیم تراکتورسازی با اخراج کاظم نورمحمدزاده 10 نفره شد تا این بازی بهمن کرج دو بر صفر به پیروزی رسد. پس از آن بازی شایعه برگزاری بازی مجدد را به دنبال داشت، ولی فدراسیون فوتبال برای دلجویی، تیم تراکتورسازی را به رقابت‌های بین‌المللی جام میلز هندوستان اعزام کرد که در نهایت تیم تراکتورسازی توانست قهرمان این مسابقات شود.
گسترش فولاد تبریزفصل 89-88 (سرمربی: فرهاد کاظمی):
تیم گسترش فولاد تبریز در سالی که در لیگ یک حضور داشت با درخشش فوق‌العاده و با حذف چند تیم مطرح به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یافت. آبی پوشان تبریز در دو بازی اول خود به ترتیب پرسپولیس خراسان جنوبی و پرسپولیس زاهدان را مغلوب کردند. گسترش فولاد در مصاف با تیم لیگ برتری تراکتورسازی تبریز به برتری 3 بر 2 دست یافت. داماش گیلان و مس رفسنجان نیز در مراحل بعدی مغلوب تیم گسترش فولاد شدند تا این تیم در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم مطرح و مدعی ذوب آهن اصفهان برود که این بازی نیز با دو گل به سود گسترش فولاد به اتمام رسید.
بازی رفت فینال بین تیم‌های گسترش فولاد تبریز و پرسپولیس تهران در تبریز در حالی به پیروزی یک بر صفر شاگردان دایی منجر شد که 61 درصد از مالکیت توپ با تیم میزبان بوده و گسترش فولادی‌ها بارها تا آستانه گلزنی به تیم پرسپولیس پیش رفتند اما ضربات نهایی آنها به گل تبدیل نشد. بازی برگشت نیز با نتیجه 3 بر 1 به سود پرسپولیس خاتمه یافت تا تیم شایسته گسترش فولاد از قهرمانی جام حذفی بازماند.
تراکتورسازی تبریز فصل91-90(سرمربی: امیر قلعه نویی):
تراکتورسازی با قلعه نویی و چند بازیکن مطرح یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر به شمار می‌فت. تراکتورسازی در هفته ششم با برتری 3 بر 2 مقابل استقلال درتهران نخستین صدرنشینی خود در لیگ برتر را نیز تجربه کرد. اما نوسانات تیم تراکتورسازی در طول لیگ و توقف در مقابل چند تیم ضعیف در تبریز همانند مساوی با راه آهن و مس سرچشمه و شکست از نفت تهران و صبای قم این تیم را از قهرمانی دور ساخت. اختلاف بین قلعه‌نویی و تماشاگران و همچنین مسئولان باشگاه تراکتورسازی به اوج رسیده به طوری که قلعه‌نویی در مقابل انتقادات در مورد ناکامی تراکتورسازی عنوان کرد مگر تراکتورسازی پیش از من کدام افتخارات و قهرمانی در جام تخت جمشید و لیگ برتر را داشته است؟
در نهایت تیم تراکتورسازی به بالاترین عنوان خود که نایب قهرمانی لیگ برتر بود دست یافته و برای اولین بار سهمیه حضور در باشگاه‌های آسیا را کسب کرد.
تراکتورسازی تبریزفصل 92- 91 (سرمربی: تونی اولیویرا):
تراکتورسازی در نیم فصل اول با تونی نتایج متوسطی گرفته و در مکان ششم قرار گرفت اما درخشش این تیم در نیم فصل دوم بود که پیروزی‌های پی در پی برای این تیم به همراه داشت. اما از شانس بد تراکتورسازان هر هفته‌ای که می‌بردند، استقلال نیز نتیجه می‌گرفت و تراکتورسازی در نیم فصل دوم تنها شش بار صدرنشین موقت لیگ برتر شد.
نتایج ضعیف تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا که چهار باخت از شش بازی بود، منجر به اخراج تونی اولیویرا شد تا دو هفته پایانی در لیگ برتر را حسن آذرنیا تیم تراکتورسازی را هدایت کند و در نهایت تیم تراکتورسازی در حالی که حتی امیدی برای دوم شدن هم نداشت، با تساوی روز آخر سپاهان در اصفهان برابر تیم سقوط کرده آلومینیوم هرمزگان و برتری تراکتورسازی برابر پرسپولیس، سرخپوشان تبریزی برای دومین سال متوالی عنوان نایب قهرمانی را کسب کنند.
حالا تراکتورسازی در فینال جام حذفی کشور باید به مصاف مس کرمان روند. آیا نخستین قهرمانی فوتبال تبریز به نام تراکتورسازی زده و نام تونی الیویرا در این تیم جاودانه خواهد شد؟

دیدگاه‌ها