کد خبر : 1177236 | 12 مهر 1393 ساعت 14:48 | 19.8K بازدید | 0 دیدگاه

رزمی‌‌ها کاروان ایران را در اینچئون سربلند کردند

عملکرد رشته‌های رزمی در بازی‌های آسیایی

عملکرد ورزش‌های رزمی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون تاثیر زیادی در کسب عنوان پنجمی کاروان ایران داشت.

عملکرد رشته‌های رزمی در بازی‌های آسیایی
اختتامیه هفدهمین‌ دوره بازی‌های آسیایی 2014 کره‌جنوبی در حالی امروز به میزبانی اینچئون برگزار می‌شود که کاروان ایران با 282 ورزشکار در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد.

به گزارش فارس، سهم بانوان ملی پوش در این رقابت‌ها 58 نفر و سهم مردان نیز 224 نفر بود. کاروان ایران در پایان این دوره از بازی‌های آسیایی با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز عنوان پنجمی را در آسیا کسب کرد. هرچند که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون رکورد کسب مدال طلا در تاریخ بازی‌های آسیایی پس از انقلاب را شکست، اما در جدول یک پله سقوط کرد.

در این دوره از مسابقات کاراته، تکواندو، بوکس، ووشو و جودو حضور داشتند که به غیر از رشته جودو دیگر ‌رشته‌‌های رزمی سهم بسیار بزرگی در کسب عنوان پنجمی ایران در بازی‌های آسیایی داشتند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به نتایج کسب شده از سوی رشته‌های رزمی اعزامی به بازی‌های آسیای 2014 اینچئون که مدال‌های درخشانی برای کاروان ایران کسب کردند.

*صید 4 طلا در مهد تکواندوی دنیا

تیم‌ ملی تکواندوی ایران با 11 هوگوپوش در بخش مردان و بانوان راهی بازی‌های آسیایی شد که سهم آنها در این افتخار آفرینی 7 مدال رنگارنگ بود.

در این دوره از رقابت‌ها مسعود حجی‌زواره، مهدی خدابخشی، بهنام اسبقی و فرزان آشورزاده مدال طلای بازی‌های آسیای را کسب کردند. یوسف کرمی و سجاد مردانی کاپیتان تیم ملی و نایب قهرمان مسابقات جهانی مکزیک هر دو از گردونه رقابت‌ها حذف شدند،‌ اما در بخش بانوان اکرم خدابنده(مدال نقره) فاطمه روحانی(مدال نقره) و سوسن حاجی پور (مدال برنز) کسب کردند و سمانه شش پری نیز از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

تیم ملی تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و 4 برنز در بخش مردان و بانوان به کار خود پایان داده بود. به اعتقاد کارشناسان شاید از نظر تعداد مدال دوره گذشته نتایج بهتری را کسب کرده بودیم، اما در این دوره از رقابت‌ها رنگ مدال‌ تکواندوکارها بهتر از دوره قبل بود.

* سهم کاراته در اینچئون 3 مدال طلا و 2 برنز

تیم ملی مردان و بانوان کاراته با ترکیب 8 ملی پوش در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون شرکت کرد که سهم نمایندگان ایران در این رقابت‌ها سه مدال طلا و دو برنز بود؛ نتایجی که کاملاً می‌توان گفت درخشان بود.

امیر‌ مهدی‌زاده نماینده وزن 60 کیلوگرم تیم ملی کاراته که نشان طلای مسابقات جهانی فرانسه را در کارنامه داشت، در اینچئون نیز توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی را از آن خود کند. سعید حسنی‌پور نماینده وزن 75- کیلوگرم و خواهر‌زاده(‌مسعود‌ رهنما) سرمربی جدید‌ تیم ملی نیز توانست دومین نشان طلای بازی‌های آسیایی اینچئون را کسب کند، اما در ادامه رقابت‌‌ها حمیده‌ عباسعلی نماینده وزن 68 کیلوگرم تنها مدال طلای بانوان کاراته‌کا را کسب کرد. فاطمه چالاکی و نسرین دوستی نیز دیگر نمایندگان بانوان بودند که دو مدال برنز کسب کردند.

در بخش مردان نیز حسین‌ سمندر و سجاد گنج‌ زاده در بخش مردان و پگاه زنگنه در بخش بانوان از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. البته در روز آخر این رقابت‌ها گنج‌زاده به دلیل حرکت غیر اخلاقی از دور رقابت‌‌ها در نیمه نهایی حذف شد و شانس کسب مدال را از دست داد. کاراته دوره قبل دو مدال طلا و دو برنز در مجموع مردان و بانوان کسب کرده بودند که با مقایسه با دوره قبل کاراته‌کا‌ها نتایج بهتری را کسب کردند.

* ووشو با تک مدال طلا به کار خود پایان داد

تیم ملی ووشوی ایران با 10 نماینده در دو بخش ساندا و تالوی مردان و بانوان راهی بازی‌های آسیایی شد که حاصل آن یک مدال طلا، 2 نقره و یک برنز بود.

الهه منصوریان و شهربانو منصوریان نمایندگان ساندای بانوان و هانیه رجبی و حمیده برخور نمایندگان بانوان در بخش تالو بودند،‌ اما در بخش ساندای مردان، اکبر محمد‌زاده، محسن محمد سیفی، سجاد عباسی و حمیدرضا لادور و در بخش تالوی مردان نیز احسان پیغمبری و فرشاد عربی نمایندگان کشورمان بودند. در این دوره از بازی‌ها محسن محمد سیفی مدال طلا، الهه منصوریان و حمید‌رضا لادور مدال نقره و سجاد عباسی مدال برنز کسب کردند.

ووشو در بازی‌های آسیایی گوانگجو با کسب سه مدال طلای خدیجه آزادپور، محسن محمد سیفی و حمید‌رضا قلی پور و یک مدال برنز الهه منصوریان و یک مدال برنز پیغمبری در تالو به کار خود پایان داده بود. در واقع نتایج ووشو نسبت به دوره قبل نزول کرده و با نتایج گوانگجو قابل مقایسه نیست.

* کارنامه درخشان بوکس در اینچئون با دستان خالی

تیم ملی بوکس که به فرزندخوانده ورزش ایران شهرت دارد،‌ برای حضور در بازی‌های آسیای با دستان خالی تمرینات خود را سپری کرد. روزهایی که مسئولان ورزش یکی پس از دیگری برای روحیه دادن به اردوهای تیم‌های ملی سر‌می‌زدند، کسی سراغی از این رشته نگرفت،‌ اما بوکسورهای ما به تمرینات خود ادامه دادند و تا اینکه با ترکیب 6 ملی پوش راهی اینچئون شدند که حاصل تلاش آنها دو مدال با ارزش نقره و یک برنز بود.

نتایجی که بوکس در اینچئون کسب کرد از نگاه خیلی از کارشناسان شاهکار محسوب می‌شود،‌ چرا که ملی پوشان بوکس در روزهایی که خیلی از رشته‌های اعزامی به اینچئون در اردوهای برون مرزی تمرینات خود را سپری می‌کردند آنها در خوابگاه نصرت درگیر هزاران هزار مشکل بودند.

به هر حال تیم ملی بوکس با ترکیب علی‌ مظاهری، جاسم دلاوری، احسان روزبهانی، فروتن گل آرا، امین‌ قاسمی‌پور و سجاد محرابی حضور پیدا کرد که مظاهری و دلاوری به فینال مسابقات راه یافتند اما به مدال نقره رسیدند و روزبهانی به مدال برنز بسنده کرد. تیم ملی بوکس دوره گذشته با ترکیب 10 بوکسور راهی گوانگجو شد که حاصل آن تنها سه مدال برنز بود. در واقع ملی پوشان بوکس با دستان خالی نتایج بهتری نسبت به دوره گذشته کسب کردند.

* جودو ناکام در بین رشته‌ های رزمی اعزامی به اینچئون

تیم ملی جودوی ایران با ترکیب 5 نماینده راهی بازی‌های آسیای شد که در پایان این رقابت‌ها هیچ مدالی به جودوی ایران نرسید و این رشته با ناکامی بزرگی روبرو شد.

امیر قاسمی‌نژاد، جواد محجوب، محمد‌جمالی، سعید مولایی و احسان بهرامیان نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی بودند که یکی پس از دیگری در تاتامی اینچئون ایپون شدند.

جودو در یک سالی که گذشت، در هر جایی که تاتامی پهن بود حضور پیدا کرد، اما حاصل آن حتی یک مدال برنز هم نبود. تیم ملی جودوی ایران علاوه بر ناکامی در مسابقات انفرادی در رقابت‌های تیمی نیز نتوانست نتیجه‌ای را کسب کند و با دستان خالی به ایران بازگشت. این نتایج در حالی برای جودو رقم خورد که تیم ملی بوکس پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی در کمترین مسابقات برون مرزی شرکت کرد و با سه مدال به کار خود پایان می‌دهد، اما جودوی‌ها با تمام اعزام‌هایی که به مسابقات برون مرزی داشتند حتی یک مدال هم نتوانستند کسب کنند. جودو در بازی‌های آسیایی گوانگجو یک مدال نقره و برنز توسط محمدرضا رودکی کسب کرده بود.

اما مهمترین نکته‌ بارزی که در کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون دیده می‌شود این است که، از بین 57 مدال رنگارنگی که نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 کسب کرد‌‌ه‌اند، 19 مدال(طلا، نقره و برنز) آن متعلق به رشته‌های رزمی است.

مهمتر از آن این است که از بین 21 مدال طلایی که در این دوره از رقابت ها کسب شده 8 مدال آن توسط رزمی‌کاران بدست آمده است، اما حالا با به پایان رسیدن بازی‌های آسیایی فدراسیون‌های رزمی دوباره به فراموشی سپرده می‌شوند و دیگر هیچ مسئولی پیش از اعزامی ملی پوشان به مسابقات مهم از اردوی آنها بازدید نخواهد کرد دیگر کسی به یاد نخواهد آورد که این رشته‌های رزمی بودند که بار سنگی را از دوش رشته‌های دیگر برداشتند تا عنوان پنجمی به کاروان ایران برسد، چرا که در غیاب رشته‌هایی مثل تکواندو، کاراته، ووشو و بوکس شاید عناوینی پایین تر از این کسب می‌شد.

در واقع با به پایان رسیدن بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون این طور باید بگوییم که «خداحافظ ورزش‌های رزمی تا تورنمنت بعدی!»؛ چرا که دیگر رویداد مهمی تا 2 سال آینده وجود ندارد که کاروان ایران به آنها نیاز داشته باشد.

دیدگاه‌ها