کد خبر : 1185949 | 28 آبان 1393 ساعت 17:43 | 17.7K بازدید | 0 دیدگاه

افتخاراتی که بالکانی ها برایمان آفریدند

زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد تا شاید بتواند طلسم سالیان دراز دوری ایران از المپیک را بشکند.

افتخاراتی که بالکانی ها برایمان آفریدند
به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ فوتبال کشورمان مربیان بالکانی بیشترین تاثیرگذاری و موفقیت را بین تمام مربیان خارجی که به فوتبال کشورمان آوردند، آفریدند. ذیلا به این افتخارات تاریخی اشاره می‌ کنیم:

1. زد راوکو رایکوف: در سال 47 به ایران آمد. با تیم استقلال (تاج سابق) در سال 49 قهرمان آسیا و در سال های 49 و 53 قهرمان لیگ کشور و در سال 50 و 51 قهرمان باشگاه های تهران و بالاخره قهرمان تورنمنت هایی مثل جام میلز و اتحاد باشگاه ها شد. او برای اولین بار مردانی مثل حسن روشن، غلامحسین مظلومی، ابراهیم آشتیانی و ... را به تیم‌ملی برد.

2. ولادمیر جکیچ: در سال 55 هدایت استقلال را عهده دار شد، با این تیم در سال 56 جام‌حذفی کشور را برد و جوانانی مثل برادران بیانی، رضا نعلچگر، رضا رجبی و ... در ترکیب ثابت این تیم به بازی گرفت.

3. الکساندر یاگودیچ: در سال 55 به جای حشمت مهاجرانی سرمربی تیم‌ملی جوانان شد. او تیم‌ملی جوانان را در مسابقات جام‌جهانی 1977 در الی منزای تونس به مقام پنجم دنیا رساند. در این بازی ها ایران 3 ـ صفر ساحل عاج را برد و با ایتالیا به تساوی رسید.

4. استانکو پوکله پوویچ: در سال 73 به ایران آمد و در تیم های مختلف بازی کرد، او در سال های 74 و 75 در دو دوره متوالی لیگ کشور را فتح کرد.

5. میروسلاو بلاژویچ: با حضور او اولا بعد از 14 سال عربستان را در تهران بردیم و با پیروزی 4 ـ 3 برابر اسلوواکی در سال 1380 اولین پیروزی را در خاک یک کشور اروپایی به دست آوردیم.

6. برانکو ایوانکوویچ: با او قهرمان بازی های آسیایی 2002 بوسان شده و به جام‌جهانی 2006 صعود کردیم. با برانکو در 4 جانبه های کازابلانکا و تهران به قهرمانی رسیدیم.

7. لوکا بوناچیچ: سپاهان با او در سال های 84 و 85 دو باره متوالی قهرمانی جام حذفی کشور شد.

به جز این نفرات مربیان کروات یا اهل یووگسلاوی سابق دیگری هم داشته ایم که هر چند افتخاری نیافریده اند اما حضور مثبت در فوتبالمان داشته اند، از آن جمله می‌ توان به وینکو بگوویچ، دراگان اسکوچیچ، میودراگ یسیچ و مهم تر از همه تومسیلاو ایویچ اشاره کرد.

دیدگاه‌ها