کد خبر : 1269979 | 03 مهر 1394 ساعت 14:59 | 22.6K بازدید | 0 دیدگاه

تقویم واقعی باشگاه استقلال

آبی های ایران 70 ساله شدند

در حالی که استقلالی ها، چندی قبل حرف از 70 سالگی خود می‌ زند اما، آنها دقیقا در روز 4 مهرماه سال 1324 برای اولین بار موسسه ورزشی خود را تاسیس کرده اند.

به گزارش "ورزش سه"، در متون قدیمی و به نقل از آرشیو روزنامه اطلاعات، روز 4 مهره 1324 روز تولد باشگاه دوچرخه سواران است.

در یک روز تاریخی افرادی چون مرحوم علی دانایی فرد، مرحوم باباجان، مرحوم حریرچی، مرحوم منصور صمدیان، مرحوم پیرکارلو (لهستانی)، مرحوم حسنعلی منصور (نخست ویر آینده ایران)، مرحوم تفرشی، مرحوم عمواوغلی و ... تیم دوچرخه سواران را تشکیل دادند. از گروه اولیه تشکیل دهنده، 5 نفر اولین هیات مدیره را ساختند، این 5 نفر عبارت بودند از:

1. پرویز خسروانی که افسری 23 ساله بود و در یک مسابقه دوچرخه سواری اول شده بود.
2. مرحوم نواب که دوچرخه ساز بود.
3. مرحوم میرزایی که نجار بود.
4. مرحوم خشایی که نگهبان بانک بود.
5. مرحوم جانانپور که کارمند تربیت بدنی بود.

در این گروه، خسروانی که بعدها سپهبد بود، نقشی عمده در مدیریت باشگاه بازی کرده و مدیر و مالک باشگاه دوچرخه سواران شد. او در سال 1328 باشگاه را به تنهایی خرید، ستارگان تیم سرباز را به تیم آورد و نامش را به تاج تغییر داد. خسروانی در روز 18 مرداد امسال، یعنی 48 روز قبل از هفتاد ساله شدن این باشگاه در گذشت.

در سال 1357 و بعد از انقلاب کاخ مرکزی تاج توسط کمیته مرکزی، تسخیر و این باشگاه منحل شد اما برخی از بازیکنان این تیم مثل (مراغه چیان، هادی نراقی، حاجیلو، مطیعی، خاکسار تهرانی، نعلچگر، پرویز مظلومی و ...) با هدایت عنایت الله آتشی، به دور هم جمع شده و باشگاه جدیدی به نام «استقلال» را بنیان نهادند. باشگاهی که تا امروز حیات دارد و البته از همه اموال باشگاه تاج سابق هیچ نصیبی نبرده است.

دیدگاه‌ها