کد خبر : 1273101 | 14 مهر 1394 ساعت 21:58 | 8.3K بازدید | 0 دیدگاه

افنبرگ: بایرن در آلمان دست یافتنی نیست

اشتفان افنبرگ، ملی‌پوش سابق آلمان به سوالاتی راجع به الکلاسیکو آلمانی، بازیکنان جریان‌ساز در فوتبال مدرن و وضعیت آینده خودش پاسخ داد.

افنبرگ: بایرن در آلمان دست یافتنی نیست
به گزارش "ورزش سه"، در حاشیه گردهمایی فوتبالیست‌های سابق، مسئولان باشگاه‌ها و نمایندگانی از اقتصاد آلمان راجع به اثرات جهانی فوتبال که در برلین برگزار شد، اشتفان افنبرگ در یک مصاحبه شرکت کرد:

سیطره بایرن در سطح باشگاهی فوتبال آلمان:
بایرنی‌ها بهترین تیم دنیا را دارند. آنها در سطح ملی البته که قابل شکستند اما دستیافتنی نیستند. به علت بضاعت خوبشان یا به عبارتی پر و پیمان بودن ترکیبشان کسی یارای اینکه قهرمانی را از چنگشان درآورد ندارد. تنها تیم‌هایی که می‌توانند برای این بایرن دردسرساز شوند رقبای قدیمی یعنی بارسلونا و رئال هستند. البته من منچستریونایتد را هم اضافه می‌کنم.

پیروزی بایرن مقابل دورتموند:
من اینطوری بازی را دیدم که هر دو تیم در یک سطح بودند، اما فقط تا دقیقه 20! برتری بایرن به برتری نفراتش بازمی‌گشت که در نبردهای تن به تن یک سر و گردان بالاتر بودند. با بهره‌مندی از این قدرت می‌توان حریف را از استادیوم به بیرون شوت کرد!

بازیکنان کلیدی جریان‌ساز:
بازیکنان باید روحیه تیمی داشته باشند اما همیشه به وجود مهره‌هایی که می‌توانند به تنهایی تعیین‌کننده باشند نیز نیاز است. مثلا بایرن مونیخ با داشتن بواتنگ از ستاره‌ای برخوردار است که در پست خودش به میزانی باورنکردنی ترقی کرده و از این طریق یکه‌تازی می‌کند. پپ گواردیولا توانسته از این مهره‌ها در کنار هم یک تیم بسازد؛ دقیقا همان کاری که پیشتر هیتسفلد با من و اولیور کان در بایرن کرد. اساسا هر تیمی به روحیه‌ای صددرصد جمعی و گروهی نیاز دارد.
علاوه برآن به کلاس کاری افرادی مثل کاستا، ریبری، روبن یا لواندوفسکی هم نیاز است چونکه آنها تکلیف نتیجه بازی‌ها را معین می‌کنند. اما در کلاس جهانی باید این مهره‌ها با خط دفاعی هم همکاری خوبی داشته باشند. مثلا در نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ بین رئال مادرید و بایرن کریس رونالدو طوری در کارهای دفاعی مشارکت می‌کرد که بایرنی‌ها در مهار او عاجز مانده بودند و نمی‌توانستند دستش را بخوانند و نتیجه آن دو شکست برای ما بود. ستاره‌ها که قرار نیست فقط رو به جلو کار کنند. مسی نیز همیشه به کمک دفاع تیمش می‌شتابد و تاثیر کارش هم مشهود است. این سیستم را زمان یوپ هاینکس در بایرن هم می‌دیدیم.

بازیکنان کلیدی بروسیا دورتموند:
من چنین نقشی را از متس هوملس انتظار دارم، اما از این لحاظ وی در دو بازی قبلی تیمش ناامیدکننده ظاهر شد. گوندوگان هم اگر صد درصد آماده باشد می‌تواند روند بازی را تحت تاثیر هنر خودش قرار دهد. ولی هنوز لازم است ثابت کند از شخصیت قابل اتکا برای زمان‌هایی که بازی گره خورده و خروج بازی از بن‌بست برخوردار است. دیروز که در حدی که از او انتظار می‌رفت نبود.

پدیده‌ها:
به وجود پدیده‌ها هم نیاز است اما اینها نمی‌توانند تیم را به عناوین قهرمانی برسانند. فاکتوری که موفقیت یک تیم را در نهایت تضمین می‌کند ترکیبی توأمان از تکنیک و اراده است.

آینده‌ات:
من خودم را آویزان جایی نمی‌کنم. تحصیلات و مدرک مربیگری دارم و آنچه باید بشود می‌شود. آدمی نیستم که با اصرار چیزی را به تقدیر تحمیل کنم. هر چیزی در زمان خودش رخ خواهد داد.

پایان فعالیتت در قطر:
سال 2003 من و باتیستوتا و باسلر و گواردیولا جزو اولین نفراتی بودیم که جرأت کردیم چنین گامی برداریم. هم یک شروع تازه بود و هم در عین حال یک ماجراجویی. من در قطر با انسان‌های خونگرم زیادی آشنا شدم. یک نکته بامزه این بود که همه استادیوم‌ها داخل یک شهر قرار داشتند و فاصله چندانی هم با هم نداشتند.
طی آن دوران همه چیز به شکلی باورنکردنی پیشرفت کرد و بخاطر تشکیلاتی که آنجا دیدم از اینکه میزبانی جام جهانی به این کشور داده شد خوشحال شدم. تردیدی ندارم که بعد از پایان این تورنمنت همه از میزبانی قطر به نیکی یاد خواهند کرد.

مربیان خاص:
رانیری در ایتالیا تاثیر زیادی روی من گذاشت. او آن وقت‌ها بسیار تاکتیکی و بیش از حد دقیق و منضبط کار می‌کرد. به ما تمرین بدون توپ می‌داد و من به عنوان بازیکن همیشه فکر می‌کردم اینکارها وقت تلف کردن است. هاینکس هم از جنبه‌های دیگر تاثیرگذار بود. برای او رهبری افراد اهمیت زیادی داشت؛ برای هیتسفلد هم همینطور.
اما تصور می‌کنم در صورت همکاری با فان‌خال به مشکل برمی‌خوردم، نه تنها من بلکه اولی کان هم احتمالا با او هماهنگ نمی‌شد و همه اینها در حالی است که این مربی هلندی از نظر تاکتیکی بی هیچ حرف و حدیثی جزو بهترین‌هاست.‌

دیدگاه‌ها