کد خبر : 1273802 | 18 مهر 1394 ساعت 11:05 | 2.6K بازدید | 0 دیدگاه

برابر دفاع جاگیری مشکل داشتیم

سررشته: چطور می‌گویند زمان کافی بوده است؟

مهران سررشته عملکرد تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا را ارزیابی کرد و گفت: به عنوان مدافع عنوان قهرمانی خوب نبودیم اما به عنوان یک تیم از 16 تیم آسیایی نتیجه قابل قبولی کسب کردیم.

سررشته: چطور می‌گویند زمان کافی بوده است؟
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، سرپرست تیم ملی بسکتبال ایران درباره عملکرد ملی‌پوشان اظهار کرد: به نظر من باید از دو دیدگاه تیم ملی ایران را ارزیابی کنیم. ابتدا اینکه ما قهرمان دوره گذشته بودیم و انتظارها از تیم ایران زیاد بود. کسی از ملی‌پوشان چیزی جز قهرمانی قبول نمی‌کرد. اگر از این زاویه به عملکرد تیم نگاه کنیم خب ایران قهرمان نشد و در جایگاه سوم ایستاد و گامی رو به عقب بوده‌ است اما اگر از زاویه ورزش حرفه‌ای نگاه کنیم کسب مقام سوم و مدال برنز در میان این همه تیم مدعی کم نبوده‌است. ملی‌پوشان ما از جان خود گذاشتند و پیش رفتند.

*برابر چین خوب بودیم

سررشته ادامه داد: در این چند روز بارها گفته‌ام که برابر چین عملکرد پایاپایی داشتیم با این تفاوت که شوت های آنها وارد سبد شد و شوت‌های ما نه. واقعا تفاوت دو تیم تنها در شوت‌هایی بود که برای چین به ثمر نشست و برای ما نه. از طرف دیگر ما در طول مسابقات دو بازیکن کلیدی مان را از دست دادیم که نتوانستند برابر چین بازی کنند. این هم یک ضربه سخت به پیکره تیم ملی بسکتبال بود. شما عملکرد آفاق در دیدار برابر کره را ببینید که چقدر او توانست در دفاع و حمله به تیم ما کمک کند.

او با اشاره به مصدومیت این دو بازیکن گفت: سایت فدراسیون جهانی جواد داوری را در بین سه امتیازی‌زنان برتر مسابقات قرار داده‌است اما او در ابتدای مسابقه مصدوم شد. آفاق را هم نداشتیم. خب اگر این دو بازیکن بودند و چند شوت سه امتیازی ما وارد سبد می شد و در طرف دیگر دفاع ما نیز با غیبت آنها ضربه نمی‌دید شرایط فرق می کرد. باور کنید بعد از شکست برابر چین در اتاق مربیان و کارشناسان بودم که همه به ما می‌گفتند چرا ناراحت هستید. این نتیجه با وجود مصدومیت دو مهره کلیدی جای ناراحتی ندارد. به هر حال نمی‌شود ناراحت نبود.

*چطور می‌گویند هشت هفته کافی بوده‌است؟

رییس سابق کمیته پژوهش فدراسیون بسکتبال با بیان این مطلب که زمان در اختیار تیم ملی کافی نبوده است گفت: باید برای برخی مربیان و کارشناسان کلاس‌های دوره تمرین بگذاریم. آنهایی که گفته‌اند زمان کافی بوده چطور می‌گویند هشت هفته کافی بوده‌است؟ از کدام منبع و کتاب این حرف را زده‌اند؟ در علم روز تمرین تاکید می‌شود که حداقل زمان برای آماده سازی یک تیم و رسیدن به شرایط مطلوب 14 هفته است. ما تنها دو ماه فرصت داشتیم و باید بگویم زمان در اختیار نبود تا برای بسیاری از سیستم‌ها کار کنیم. تیم ایران برابر دفاع جایگیری مشکل داشت و هر تیمی که برابر ما از این دفاع استفاده می کرد ما به مشکل می‌خوردیم.

سرپرست تیم ملی بسکتبال ادامه داد: به نظر من دیرک باوئرمان بهترین مربی خارجی بوده که تا کنون وارد بسکتبال ایران شده‌است. به آمار و ارقام نگاه نکنید. در خانه نشستن و آمار دادن کار ساده‌ای است. وارد میدان شدن و عمل کردن دشوار است. من هنوز نمی‌دانم چرا برابر فیلیپین باختیم. شاید اشتباه‌هایی صورت گرفته اما هنوز نتوانستم برای آن باخت جوابی پیدا کنم اما مقابل چین بد بازی نکردیم.

* فقط برابر فیلیپین بد بودیم

او در پاسخ به این سوال که چرا دیگر بازیکنان شوتزن ما در دیدار برابر چین موفق نبودند؟ گفت: آفاق و داوری اصلی‌ترین بازیکنان شوتزن ما بودند. بعد از این دو می‌توان به بازیکنان دیگر اشاره کرد. خب غیبت دو بازیکن اصلی فشار بر کل تیم و دیگر بازیکنان شوتزن را زیاد می کند و اجازه نمی‌دهد آنها راحت کار کنند.

سررشته افزود: به عنوان مدافع عنوان قهرمانی کارنامه مثبتی نداریم اما به عنوان یک تیم از 16 تیم حاضر در مسابقات خوب بودیم. قبل این رقابتها همه کارشناسان قزاقستان، کره جنوبی و چین تایپه را مدعی می‌دانستند اما آنها نتوانستند هیچ کاری انجام دهند. درباره عملکرد نیز تنها به بازی برابر فیلیپین نمره بد می دهم.

او ادامه داد: من نمی‌خواهم بهانه‌ای بیاورم اما واقعا شرایط بدی برای ما ساخته‌بودند. به بهانه تلویزیون تمام بازی‌های ما را صبح گذاشته بودند. حتی در مرحله دوم که تیم اول بودیم و باید بهترین ساعت‌ها برای ایران می‌شد این اتفاق نیفتاد. بهانه حق پخش را مطرح کرده بودند که به هیچ وجه این موضوع درست نیست. کشورهای دیگری که حق پخش را نخریده بودند هیچ وقت ابتدای صبح به میدان نرفتند. آنقدر تفاوت ساعت و بازی‌های اول صبح به ما فشار آورده بود که شب قبل بازی با فیلیپین حدادی و اوشین زیر سرم بودند. متاسفانه آقای خاجیریان بهترین بازی‌ها را برای کشورهای عربی گذاشته بود. فلسطین هم زمان بازی‌هایش بهتر از ما بود. واقعا می‌خواستند ما را اذیت کنند.

*مقابل انتقاد شما دفاعی ندارم

سرپرست تیم ملی بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که گفته شده بین بازیکنان تبعیض قائل می‌شده که نمونه آن پول توجیبی، پاداش و نوع پروازها است؛ دلیل این تفاوت‌ها چیست؟ بیان کرد: درباره پروازها متاسفانه فقط هشت صندلی بیزینس وجود داشته که ما شش صندلی را خریده بودیم. من، مهران شاهین‌طبع، باوئرمان، آفاق،‌ صمد و حدادی صندلی بیزینس داشتیم. از تهران به ارومچی من صندلی‌ام را به اصغر دادم و آقای شاهین طبع صندلی‌اش را در اختیار اوشین گذاشت. از ارومچی به چانگشا نیز حسن‌زاده به جای اوشین روی صندلی آقای شاهین‌طبع نشست. به هر حال من دفاعی ندارم و انتقاد شما در این باره قابل قبول است. حالا به هر دلیلی این اتفاق می‌افتد نظر شما درست است.

او درباره پول‌های توجیبی بازیکنان گفت: پول تو جیبی همه بازیکنان یکسان است. یعنی من به همه یکسان دادم. حتی کادر فنی هم به اندازه بازیکنان پول گرفت. تنها پاداش بعد از جام اطلس چین فرق می‌کرد. ببینید به عنوان سرپرست از فدراسیون می‌پرسم که چقدر به بازیکنان پاداش بدهم و آنها نظر می‌دهند. بعد از جام اطلس پاداش بازیکنان اصلی بیشتر بود. موافقم که این اتفاق نباید بیفتد. حتی خود من می‌گویم ستاره‌هایی مثل حدادی‌، صمد و کامرانی چون شرایط بهتری دارند نیازی به این پاداش‌ها ندارند. صحبت شما منطقی است و اگر قرار باشد من کارم را ادامه بدهم مطمئن باشید این موضوع را با فدراسیون حل خواهم کرد.

*دلیل جلسه با حضور چند ملی‌پوش

سررشته در پاسخ به این سوال که چرا بعد از بازی با فیلیپین جلسه‌ای برگزار شد و تنها بازیکنان اصلی در آن حضور داشتند و چرا به دیگر ملی‌پوشان توجهی نمی‌شد؟ گفت: در جریان بازی با فیلیپین به یکباره دیگر آقای مشحون را ندیدم. سرمربی فهمیده بود که حالش بد شده است. بین کوارتر سوم و چهارم رفتم به دنبال او که دیدم حال مساعدی ندارد. بازی که تمام شد و در حال استراحت بودیم که دکتر هم گفت حال آقای مشحون خوب نیست. آقای مشحون گفت تصمیم دارد به آمریکا برود و به همین دلیل می‌خواهد با صمد، کامرانی و حدادی به عنوان بزرگان تیم صحبت کند.

او ادامه داد: من هم اعلام کردم باید آفاق،‌ داوری و اوشین هم باشند چون جزو بزرگتر‌ها هستند. در این جلسه آقای مشحون تیم را به آنها سپرد و با حضور سرمربی تیم درباره دیدارهای بعد صحبت کردند. احتمالا خبر دارید که بعد از بازی با فیلیپین آقای باوئرمان و صمد هم صحبتی در رختکن باهم داشتند تا مشکلی باقی نماند. این جلسه برای این برگزار شد که آقای مشحون می‌خواست به گونه‌ای تیم را در اختیار بزرگتر‌ها قرار دهد و از آنها بخواهد هوای بچه‌ها را داشته باشند.

سررشته به سوال مبنی بر اینکه چرا در این جلسه و در جریان صحبت باوئرمان و صمد همه پشت کاپیتان تیم را گرفتند؟ گفت: آقای مشحون به ما گفته بود که در این شرایط هوای بازیکنان را داشته باشیم تا روحیه‌شان برابر مربی خارجی از دست نرود. آنها باید با تمام قدرت و شرایط روانی مناسب به میدان می‌رفتند.

سرپرست تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سوال که ماجرای سفر آقای مشحون به آمریکا درمان بود یا حضور در عروسی نوه‌اش؟ گفت: تا جایی که من خبر دارم سن نوه‌های آقای مشحون به ازدواج نمی‌رسد. حالا این صحبت را مطرح کرده‌اند اما فکر نکنم سن آنها به ازدواج برسد.

دیدگاه‌ها