کد خبر : 1289633 | 25 آذر 1394 ساعت 12:58 | 26.8K بازدید | 9 دیدگاه

برخی‌ها بی‌انصافی کردند، اما منتظر المپیکی شدن والیبال ایران هستم

لیاچیچ: کواچ کار بزرگی برای والیبال ایران کرد

دستیار سرمربی سابق تیم ملی والیبال معتقد است تمام اتفاقات طبیعی دنبال شده و نتایج ژاپن تنها نقطه نا مناسب والیبال در زمان حضور کواچ بوده است.

لیاچیچ: کواچ کار بزرگی برای والیبال ایران کرد
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، اسلوبودان پراک لیاچیچ، مربی سابق تیم ملی والیبال ایران که همه او را با نام «چورا» می‌شناسند در فصل جاری لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور با عقد قراردادی رسمی به کادرفنی تیم ثامن الحجج سبزوار پیوسته تا این‌ بار دستیار جبار قوچان‌نژاد در این تیم تازه لیگ برتری شده باشد.

چورا پیش از این نیز سابقه همکاری با قوچان‌نژاد در میزان خراسان را داشت؛ این مربی صربستانی سابقه مربیگری در تیم‌های سنت بریوک، پیکان، میزان خراسان، شهرداری ارومیه و کاله آمل را دارد و چند سال مربی تیم ملی والیبال ایران بود که با توجه به افزایش انتقادات نسبت به عملکرد کادرفنی تیم ملی همراه با بوبان کواچ از سمت خود برکنار شد.

حضور چندین ساله چورا در لیگ ایران، پایان نیم فصل، همکاری‌اش با بوبان کواچ و در نهایت برکناری از تیم ملی والیبال ایران بهانه‌ای شد خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس وی را برای مصاحبه انتخاب کند. متن مصاحبه وی را در زیر می‌خوانید:

* نیم فصل اول لیگ برتر والیبال چگونه بود و چه تفاوتی با سال‌های گذشته داشت؟


چند سالی است که من در لیگ ایران فعالیت می‌کنم و باید اعتراف کنم که والیبال ایران در سال‌های اخیر اوج گرفته است. این نکته کاملاً واضح و مشهود است که کیفیت والیبال ایران در چند سال اخیر نسبت به گذشته بهتر شده و این موضوع در تمام زمینه‌ها قابل لمس است. در تکنیک، تاکتیک، بدسنازی، سازماندهی، مدیریت و خیلی موارد دیگر کیفیت والیبال در ایران پیشرفت کرده و همه چیز به سمت بهتر شدن پیش می‌رود.

* به نظر شما امسال چه تیمی در لیگ برتر قهرمان خواهد شد؟


نباید از این موضوع غافل شویم که لیگ امسال واقعا سخت و فشرده است. قبل از شروع فصل پیش‌بینی‌ها برای قهرمانی روی سه تیم بود، اما حالا می‌توان گفت که 4، 5، 6 و یا 7 تیم شانس قهرمانی دارند، اما اگر نظر شخصی من را بخواهید باید بگویم که تیم در شرایط کنونی تیم پیکان بهترین تیم است.

* اسلوبودان کواچ از هدایت تیم ملی والیبال ایران کنار گذاشته شد، نظر شما درمورد عملکرد کواچ چیست؟


کواچ حالا در ایتالیا بوده و هدایت تیم پروجا را برعهده گرفته است. من دستیار کواچ بودم و دیدم که وی کار بزرگی برای والیبال ایران کرد؛ این تنها فکر و نظر من است و شاید نتایج چیز دیگری را بگوید، اما در مجموع فکر می‌کنم که کواچ کارش را درست انجام داد. شاید تیم ملی ایران در ژاپن موفقیتی نداشت، اما در نظر بگیرید که در جام‌جهانی بهترین تیم‌های دنیا حضور داشتند و رقابت‌ها در سطح بالایی برگزار می‌شد. ایران برای اولین بار بود که چنین شرایطی را تجربه می‌کرد و رقابت با آن حریفان واقعاً سخت بود. به عقیده من کواچ کارش را تمام و کمال انجام داد.

* چرا تیم ملی والیبال در جام‌جهانی ژاپن ناکام بود؟


من قبول دارم که نتایج در ژاپن جالب توجه نبود، اما باید در نظر گرفت که والیبال یک ورزش است و باید تمام جوانب را سنجید. مسابقات جهانی در بالاترین سطح برگزار شد و بهترین‌های دنیا در ژاپن جمع شده بودند. شاید نتایج تیم ملی خوب نبود، اما فشار مسابقات و گستردگی آن را نباید فراموش کرد، چراکه تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی برای رسیدن به المپیک می‌جنگیدند. امیدوارم که ایران شانس بزرگ برای رسیدن به المپیک را از دست ندهد. من منتظر شنیدن خبر المپیکی شدن والیبال ایران هستم و امیدم را از دست نمی‌دهم. تاکنون مدیریت عالی بود، بازیکنان خوب کار کردند و با این شرایط آرزو می‌کنم ایران بتواند به المپیک برسد.

* با این شرایطی که شما می‌گویید آیا حق کواچ بود که فدراسیون با وی قطع همکاری کند؟


من به گونه دیگری به این سوال پاسخ می‌دهم؛ در ابتدای کار ما همه چیز خوب بود و همین امر موجب شد که کارمان ادامه پیدا کند. فدراسیون حق تصمیم‌گیری داشت و به همین دلیل نمی‌توانیم قضاوت کنیم که خوب بود یا بد؛ آنها برای خودشان قوانینی دارند که بر اساس آن عملکرد کادر فنی را ارزیابی می‌کنند. من در جایگاهی نیستم که بخواهم بگویم کار فدراسیون ایران درست بود یا نه، اما من هم مانند کواچ به این تصمیم احترام می‌گذارم. والیبال یک ورزش است و در راس این رشته فدراسیون می‌تواند درخصوص مسائل مختلف تصمیم‌گیری کند. وظیفه ما این بود که تیم ملی را هدایت کنیم که به عقیده من به نحوه احسن این کار را انجام دادیم، اما باید بگویم برخی‌ها بی انصافی کردند و در نهایت فدراسیون تصمیم گرفت ما را برکنار کند.

* فکر می‌کردید که روزی مربی تیم ملی والیبال ایران شوید؟


بله فکر می‌کردم، اما تصمیم گیرنده نبودم. فدراسیون باید تشخیص می‌داد و انتخاب می‌کرد. وقتی آنها تصمیم گرفتند به من پیشنهاد دادند و من هم که حرفه‌ای هستم و پس از بررسی شرایط نظرم را اعلام کردم.

* خیلی‌ها و حتی مسئولان فدراسیون معتقد بودند که مشکل کواچ دستیارانش هستند؛ نظرتان درمورد این انتقاد چیست؟


در جواب این سوال می‌خواهم یک سوال بپرسم؛ چگونه در آن یک سال ابتدایی ما دستیاران خوبی بودیم و بعد از آن بد شدیم؟ نمی‌دانم در ابتدای کار چطور همه چیز خوب بود و بعد از 5 ماه همه چیز بد شد؟به نظر من این حرف منطقی نیست، چراکه آن چیزی که واقعیت دارد با آن چیزی که رسانه‌ها می‌نویسند تفاوت دارد. همه باید بدانند که من به عنوان دستیار کواچ در بهترین تیم‌های لیگ ایران کار کرده‌ام؛ آیا این منطقی است که حالا بگویند که ما بد هستیم؟ من قبول دارم که نتایج تیم ملی در جام جهانی خوب نبود، اما نمی‌توانم بپذیرم که ایران کار در دستیاران کواچ باشد. این حرف‌ها را خبرنگاران مطرح کرده‌اند و نظر خاص خودشان بوده است. شاید چون نتایج خوب نبود این حرف‌ها مطرح شده، اما امیدوارم مربی جدید تیم ملی بتواند با دستیارانش به والیبال ایران کمک کند.

* گفته می‌شود که در مسابقات جام‌جهانی بازیکنان از کادر فنی حرف‌شنوی نداشتند، آیا این موضوع صحت دارد؟


این سوالی که مطرح می‌کنید یک شوخی است و من نمی‌توانم آن از بپذیریم. این سوال را باید از شخص اول کادر فنی یعنی بوبان کواچ می‌پرسیدید. به نظر من بازیکنان نهایت توان خود را در جام‌جهانی ارائه کردند، اما مسابقات بسیار سخت و فشرده بود. زمانی که ایران شانس حضور در المپیک را از دست داد هم بازیکنان دست از تلاش برنداشتند. این موضوع را قبول ندارم و برای اطمینان از صحت پاسخگویی‌ام می‌توانید از بازیکنان هم سوال کنید. ملی‌پوشان در بهترین سطح خود بازی کردند و نمی‌دانم چرا در تورنمنت‌های قبلی این حرف‌ها پیش نیامد. این موضوع را بدانید که در حال حاضر تیم‌های خوب زیادی در جهان وجود دارد و دیگر تعداد آنها محدود نیست.

* نظرتان راجع‌به لوزانو، جایگزین کواچ و سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران چیست؟


نمی‌توانم درمورد وی صحبت کنم و براساس شنیده‌هایم هم اظهار نظر نمی‌کنم.  آرزو می‌کنم که وی موفق باشد و من هم تا جایی که بتوانم از تجربیاتم برای کمک به تیم ملی والیبال ایران در اختیار وی قرار خواهم داد.

* آیا ایران با لوزانو می‌تواند المیپکی شود؟


بله حتماً، چراکه نه؟ مسابقات انتخابی المپیک مانند رقابت‌های جام‌جهانی نیست. باید واقع‌بین باشیم و بدانیم که ایران شانس زیادی برای حضور در المپیک دارد. ایران تیمی است که در چند سال اخیر نتایج خوبی کسب کرده است باور دارم که شانس بالایی برای المپیکی شدن دارد.

* حرف پایانی...


امیدوارم در کنار والیبال دوستان ایرانی شاهد ادامه پیشرفت این رشته باشم و اخبار موفقیت والیبال ایران را بشنوم. در ایران همه این رشته را دنبال می‌کنند؛ دلم می‌خواهد موفقیت‌های جدیدی از تیم ملی ایران ببینم، چراکه موفقیت والیبال ایران به معنی موفقیت ملت ایران است.

دیدگاه‌ها