کد خبر : 1324227 | 20 اردیبهشت 1395 ساعت 12:56 | 20.7K بازدید | 1 دیدگاه

آنالیز گل سردار در بازی با لوکوموتیو

سردار آزمون تعریف یک سانتر فوروارد کلاسیک است. در فوتبال حرفه ای سانتر فوروارد فقط به مهاجمی اطلاق نمی شود که که توپ های هوایی که از کناره ها سانتر می شود را به هدف نزدیک کند. سانتر فوروارد حرفه ای می بایست قادر به بازی ترکیبی، بازی بدون توپ برای ایجاد فضا و در نهایت ایجاد موقعیت و... باشد که سردار این نقش را به خوبی پیاده می کند.

آنالیز گل سردار در بازی با لوکوموتیو

به "ورزش سه"، آزمون پیشتر در تیم ملی هم گل های سخت زده بود و با این توانمندی در صورت حفظ شرایط می تواند کمک شایانی به تیم ملی در راه صعود به جام جهانی بکند. شاید کاستی های بازی سردار در حال حاضر و به زعم کارشناسان فوتبال روسیه کافی نبودن توان بدنی برای بازی 90 دقیقه ای باشد. سردار بازی بدون توپ خوبی دارد و چارچوب دروازه حریفان را خوب می بیند. نکته مثبت در بازی سردار زدن توپ به زوایه مخالف است که این کار را به خوبی انجام می دهد. این مسئله در گلی که سردار به تیم لوکوموتیو زده بود نیز کاملا به چشم آمد. آنالیز این گل را به اتفاق می خوانیم:


استارت حمله. شیفت شدن به سمت منطقه ای که توپ در جریان است. کانال یک به درستی از بازیکن خالی شده است. بازیکن کنار با چسبیدن به خط فضا را باز کرده است و بازیکن صاحب توپ به دورترین بازیکن پاس می دهد و البته این پاس به درستی داده شد.
در نیمه تیم لوکوموتیو برتری عددی با این تیم است. 7 بازیکن این تیم به انضمام دوازه بان این تیم در نیمه خودی حضور دارند. با گلی که به ثمر می رسد نشان می دهد برتری عددی دلیل قانع کننده ای برای تصاحب توپ نیست. مهم پوشش بازیکن و فضا است.


حرکت سردار آزمون به سمت بازیکن صاحب توپ ایجاد فضا می کند. بعد در ادامه سردار آزمون خود از فضایی که ایجاد کرده استفاده می کند. سردار نیتش از نزدیک شدن به منطقه ای که توپ در جریان است یک و دو  با بازیکن صاحب توپ و کار ترکیبی نبوده. به واقع او می خواسته با حرکت به سمت منطقه ای که توپ در جریان است مدافع حریف را همراه خود بیاورد و فضایی که پیشتر آنجا ایستاده بود را خالی کند. وی این حرکت را آگاهانه انجام داد تا در ادامه به سمت فضای ایجاد شده حرکت کند.


در این تصویر می بینید که سردار آزمون مدافع حریف را فریب داده و بعد از حرکت به سمت بازیکن صاحب توپ و ایجاد فضا تغییر مسیر ناگهانی می دهد و به سمت فضای ایجاد شده حرکت می کند. مدافع حریف از آنجایی که رو به توپ است و به توپ و بازیکن صاحب توپ فکر می کند متوجه تغییر مسیر سردار نمی شود و اگر فیلم گل را دیده باشید متوجه می شوید او در شرایطی پاس را دریافت می کند که کسی را مزاحم خود نمی بیند و ضربه ای به توپ می زند که گل می شود.


همه فعل و انفعالات را بازیکن صاحب توپ می بیند. او در شرایطی که به کنترل توپ، حرکت و پاس به سردار آزمون فکر می کرده حرکات بدون توپ مهاجم ایرانی را هم یک نظر دیده و بعد پاسی به سردار می دهد که یک گل برای روستوف به همراه داشت. این صحنه ها بیانگر دو مسئله مهم است. اول اینکه در مواجه با حریفی که برتری عددی دارد می توان به گل رسید و دوم اینکه همه فضاها ایجاد نمی شوند و در بسیاری از موارد  تحرک باید ایجاد فضا کرد.  


علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها