کد خبر : 1331115 | 16 خرداد 1395 ساعت 11:52 | 69K بازدید | 0 دیدگاه

پس از 20 سال اتفاق افتاد

بازگشت غریبه به لیگ برتر

تجربه حضور تیم ماشین سازی تبریز در اولین سطح فوتبال کشور به 20 سال قبل و سال 1376 باز می گردد.

بازگشت غریبه به لیگ برتر

به گزارش ورزش سه ، تیم فوتبال ماشین سازی تبریز پس از 20 سال به سطح اول فوتبال ایران بازگشت. این تیم که در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال غرب کشور به حساب می‌آید. در طول این چند دهه ماشین سازی دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است و طی 4 دهه با تغییر مالکیت های بی شمار ، تغییر مدیریت و مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. در تابستان ۱۳۸۷ این باشگاه تا مرز انحلال هم پیش رفت تا اینکه در تیر ۱۳۸۷ سازمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی این تیم را از کارخانه ماشین سازی تحویل گرفت و اصغر اعتباری را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. در تیر ۱۳۸۷ با تصمیم فدراسیون و افزایش تیم‌های دسته یک، سبزقباهای تبریز توانستند دوباره در این دسته حضور یابند. ماشین سازی در لیگ آزادگان ۱۳۷۳ با هدایت ناصر حجازی و با کسب رتبه سوم به عنوان بهترین تیم شهرستانی شناخته شد اما پس از چند سال به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرد. در سال 1393 این تیم تحت پوشش شهرداری تبریز قرار گرفت. آن ها در ابتدا نادر دست نشان را  با قراردادی 2 ساله در اختیار گرفتند ولی پس از کسب عنوان پنجمی تصمیم به فسخ قرارداد با این مربی و شروع همکاری با خطیبی گرفتند و در نهایت پس از 20 سال دوری در اردیبهشت سال 1394 با هدایت رسول خطیبی و تکیه بر بازیکنان بومی مجددا به سطح اول فوتبال ایران بازگشتند.


از مردان کلیدی تیم ماشین سازی در طول این سال ها می توان به احد شیخ لاری، حسن صادقیان پدر پیام صادقیان، رضا آذری، کاظم سیدعلیخانی، ستار همدانی، غلامرضا باغ آبادی اشاره کرد. ضمن اینکه مربیان نامداری مقل مرحوم ناصر حجازی و ویان پاول اهل رومانی، ناصر ابراهیمی نیز در این تیم فعالیت داشته اند.


در دو دهه 50 و 70 بارها شاهد قدرت نمایی این تیم تبریزی در مسابقات لیگ کشور بودیم، ضمن اینکه دهه 60 که به دلیل جنگ تحمیلی امکان برگزاری مسابقات کشوری وجود نداشت تیم ماشین سازی قدرت بلامنازع لیگ باشگاه های تبریز بود و موفق شد در یک دهه 7 قهرمانی لیگ تبریز ،2 نائب قهرمانی و 6 قهرمانی جام حذفی تبریز را کسب نماید.
دهه 70 لیگ کشوری شاهد حضور 3 تیم تبریزی در مسابقات بود و تبریزی ها بعد از گذشت دو دهه مجددا دارای 3 تیم پرامید در لیگ شانزدهم می باشند. ضمن اینکه رسول خطیبی نیز با آوردن دو تیم گسترش فولاد تبریز و ماشین سازی تبریز به لیگ برتر در میان مربیان تبریزی رکورد دار محسوب می شود.

 

نقل و انتقالات ماشین سازی
رسول خطیبی در هر تیمی که بوده علاقه به استفاده از بازیکنان بومی همان استان را داشته است و این رویه را در ماشین سازی تبریز نیز تا بدین جا ادامه داده است . در تیم ماشین سازی او سعی کرده تا با استفاده از بازیکنان بومی و اضافه کردن برخی نفرات دیگر تیم خود را مهیای لیگ شانزدهم نماید.


آن ها تا بدین جا با تیاگو سانتوس دروازه بان برزیلی به عنوان اولین خرید خود به توافق رسیدند. در ادامه نیز موفق شدند با حبیب گردانی 32 ساله مدافع ناراضی تیم سپاهان که سابقه دعوت به تیم ملی و هم چنین کار با رسول خطیبی در تیم تراکتورسازی را دارد قرارداد امضاء کنند.


پیام صادقیان را می توان مهم ترین خرید فصل تیم ماشین سازی به شمار آورد. پیام که این روز ها از روز های اوج خود فاصله گرفته و نتوانست به تیم پرسپولیس بازگردد انگیزه زیادی برای برگشتن به دوران اوج خود در تیم ماشین سازی دارد. جایی که پدرش حسن صادقیان سالیان متمادی می درخشیده و خانه اش محسوب می شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که انگیزه های این بازیکن مستعد در کنار اندیشه های خطیبی می تواند پیام صادقیان را دوباره احیا کند.


رامین قربانی، مهیار نوری، علی ارجمندیان دیگر بازیکنانی بودند که با این تیم قراردادشان را ثبت کردند. ضمن اینکه سامان نریمان جهان شاگرد سابق خطیبی نیز از چهره های نزدیک به ماشین سازی نام برده می شوند. ضمن اینکه هنوز تا پایان فصل نقل و انتقالات زمان داریم و این تیم می تواند دست خوش تغییر و تحولات زیادی قرار گیرد.
در نهایت به نظر می رسد تیم ماشین سازی تبریز با هدایت رسول خطیبی جوان می تواند یکی از تیم های هیجان انگیز لیگ شانزدهم باشد. حفظ تیم ماشین سازی در لیگ هفدهم می تواند فصلی موفق برای این تیم غریبه در میان تیم های مدعی لیگ برتر باشد.  ولی با توجه به تدارک خوب این تیم و مربی خوش ذوقشان باید دید آیا آنها می توانند رویاهایی که در سر می پرورانند را با کسب سهمیه آسیایی در فصل پیش رو به واقعیت تبدل کنند؟

دیدگاه‌ها