کد خبر : 1345008 | 09 مرداد 1395 ساعت 13:43 | 39.3K بازدید | 0 دیدگاه

تکواندوکاران المپیکی ایران را بیشتر بشناسیم؛

قطب سوم شانس مدال؛ آماده برای ریو

تکواندو که بعد از کشتی و وزنه برداری بیشترین شانس ایران برای کسب مدال در المپیک محسوب می شود، در ریو برای اولین بار 4 سهمیه خواهد داشت که تمام آنها از شانس بالایی برای کسب مدال دارند.

قطب سوم شانس مدال؛ آماده برای ریو

به گزارش "ورزش سه"، تکواندو ایران در 3 دوره گذشته المپیک هر بار 2 نفر را در شیاپ چانگ داشته است، به طوریکه ایران در 3 دوره گذشته تنها  6 سهمیه حضور داشته است که از این 6 سهمیه 2 طلا(هر 2 بار ساعی)، یک نقره(باقری معتمد ) ویک برنز (یوسف کرمی) داشته است و از 6 سهمیه 4 مدال برای ایران ثبت شده تا با اعتبار ترین گروه کاروان ورزش ما در 3 دوره گذشته باشد.


المپیک ریو برای اولین بار میزبان 4 تکواندوکار ایرانی خواهد بود که هر 4 سهمیه ایران در مسابقات جهانی 2015 فوق ستاره بودند. حالا فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی در صدر رنکینگ وزن های خود حضور دارند، سجاد مردانی طلای مسابقات جهانی 2015 را کسب کرد و کیمیا علیزاده برای اولین بار طلای بانوان جهان در تکواندو را از آن ایران کرد. حالا این 4 فوق ستاره راهی المپیک خواهند شد تا سومین قطب شانس مدال برای ایران بیشتر از همیشه امیدوار به حضور روی سکو باشند.


* وزن اول (58- کیلوگرم)؛ فرزان عاشورزاده:


متولد 1375 در تنکابن ، شانس اول طلای تکواندو ایران در المپیک خواهد بود چرا که فرزان طلای دو مرحله گرندپریکس منچستر و مکزیک و نقره گرندپریکس قزاقستان در سال ۲۰۱۴ را یک جا کسب کرد و در روزهای نزدیک به المپیک در بالاترین فرم بدنی خود قرار دارد. در کنار تمام این افتخارات او طلای بازی های آسیایی۲۰۱۴ و را در کارنامه دارد. عاشورزاده ساکن و بزرگ شده سلمانشهر استان مازندران است.
او در مسابقات تکواندو بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ با شکست حریفانی از اردن، تایلند، چین و چین تایپه راهی فینال شد و در فینال با شکست تکواندوکار قزاقستان به نشان طلا دست پیدا کرد. فرزان حالا در صدر رنکینگ تکواندوکاران وزن اول قرار دارد تا تاهیون کیم از کره جنوبی و کسر رودریگوز از مکزیک همچنان پایین تر از او باشند.

 

1130118

 

* وزن سوم (80- کیلوگرم)؛ مهدی خدابخشی:


مهدی خدابخشی متولد 1370 در تهران. مهدی هم مثل فرزان از شانس زیادی برای کسب مدال برخوردار است و در حال حاضر او هم رتبه اول رنکینگ وزن سوم تکواندوکاران وزن سوم را در اختیار دارد. از افتخارات او می توان کسب طلا ۸۷ کیلوگرم ارتش‌های جهان  ۲۰۱۲ در ویتنام، مدال طلا وزن ۸۷ کیلوگرم در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی و قهرمانی در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۵ نام برد.
او به همراه فرزان عاشورزاده از شانس های اول مدال تکواندو در المپیک هستند که در حال حاضر بالاتر از تمام رقبای خود در صدر رنکینگ قرار دارند. ارون کوک از جزایر مان و البرت گائون از روسیه جدی ترین رقبای مهدی خدابخشی هستند که در حال حاضر با امتیازات کمتری رتبه های دوم و سوم رنکینگ وزن سوم را در اختیار دارند.

 

1130119

 

* وزن چهارم (80+ کیلوگرم)؛ سجاد مردانی


متولد سال ۱۳۶۷ در شهرکرد، بزرگ شده شاهین‌شهر اصفهان. مادر، خواهر و برادر او هم تکواندوکار هستند و در خانواده‌ای کاملاً ورزشی دارد رشد کرده است. مردانی تکواندو را از ۷ سالگی با برادرش آغاز کرد و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در مرحله یک چهارم نهایی مردان در مقابل جو چولو از کره جنوبی با نتیجه ۶-۵ شکست خورد و از راه یافتن به نیمه نهایی باز ماند تا یکی از تلخ ترین رقابت هابت های حرفه ای خود را پشت سر گذاشته باشد.

 

1130120


اما او توانست مدال نقره المپیک ارتش‌ها  در سال ۲۰۱۱ برزیل، مدال طلای تورنمنت ویتنام در سال ۲۰۱۱، مدال طلای مسابقات ۲۰۱۲ ارتش‌های جهان در ویتنام، مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۲ ویتنام، مدال طلای تورنمنت هلند در سال ۲۰۱۲، مدال طلای تورنمنت کلاس A اسپانیا سال ۲۰۱۳، مدال نقره تورنمنت تونس در سال ۲۰۱۳ و مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ مکزیک سال۲۰۱۵ را به دست آورد.


سجاد در حال حاضر رقبای بسیار قدرتمندی در وزن چهارم دارد که مبارزه با جسور بایکازوف از ازبکستان، دونگمین چا از کره و انتونی اوبامه از گابن جدی ترین مسابقات او در المپیک ریو خواهد بود.

 

* وزن دوم بانوان (57- کیلوگرم)؛ کیمیا علیزاده:


کیمیا علیزاده تنها نماینده بانوان تکواندوکار ایرانی در المپیک ریو. متولد 1377 در کرج. کیمیا رکورد اتفاق بزرگی را در تاریخ تکواندو ایران رقم زد و توانست برای اولین مدال تاریخ تکواندوی زنان ایران را در مسابقات قهرمانی جهان  ۲۰۱۵ روسیه کسب کند. از همان مسابقات به بعد نام کیمیا علیزاده بیشتر از همیشه مطرح بود و حالا جزو مورد توجه ترین ورزشکاران ایرانی در المپیک محسوب می شود چرا که طلای او در روسیه امیدواری ها را چند برابر کرد.

 

1130121


او با کسب مدال طلا در مسابقات تکواندو قاره‌ای در مانیل فیلیپین، جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد به طوریکه در دیدار نهایی مقابل فاناپا هارن سوجینگ از تایلند به برتری ۳ بر ۲ رسید تا المپیکی شود.
جاد جونز از انگلیس، اوا کالوا گومز از اسپانیا،  نیکیتا گلانسوویک از سوئد حالا بهترین های وزن دوم هستند و کیمیا برای درخشش در ریو کار بسیار سختی خواهد داشت.

 

** برنامه تکواندوکاران ایران در المپیک ریو:

 

* چهارشنبه 17 آگوست؛ 27 مرداد
تکواندو وزن 58 کیلوگرم ـ فرزان عاشورزاده
ساعت 16:30 ـ مقدماتی
ساعت 22:30 یک چهارم نهایی و نیمه نهایی

* پنجشنبه 18 آگوست؛ 28 مرداد
تکواندو وزن 58 کیلوگرم ـ فرزان عاشورزاده (در صورت راهیابی)
ساعت 3:30 بامداد ـ شانس مجدد و فینال
تکواندو وزن 57 کیلوگرم زنان ـ کیمیا علیزاده
ساعت 16:30 ـ مقدماتی
ساعت 22:30 ـ یک چهارم نهایی و نیمه نهایی

* جمعه 19 آگوست؛ 29 مرداد
تکواندو وزن 57 کیلوگرم زنان ـ کیمیا علیزاده
ساعت 3:30 بامداد ـ شانس مجدد و فینال
تکواندو وزن 80 کیلوگرم  ـ مهدی خدابخشی
ساعت 16:30 ـ مقدماتی
ساعت 22:30 یک چهارم نهایی و نیمه نهایی

* شنبه 20 آگوست؛ 30 مرداد
تکواندو وزن 80 کیلوگرم ـ مهدی خدابخشی (در صورت راهیابی)
ساعت 3:30 بامداد ـ فینال
تکواندو وزن 80 + کیلوگرم ـ سجاد مردانی
ساعت 16:30 ـ مقدماتی
ساعت 22:30 ـ یک چهارم نهایی  و نیمه نهایی
* یکشنبه 21 آگوست؛ 31 مرداد
تکواندو وزن 80 + کیلوگرم ـ سجاد مردانی(در صورت راهیابی)
ساعت 3:30 بامداد ـ شانس مجدد و فینال

دیدگاه‌ها