کد خبر : 1349222 | 22 مرداد 1395 ساعت 23:03 | 212.6K بازدید | 0 دیدگاه

از خرابکاری تا عذر خواهی (گزارش ویژه)

منتخب گل به خودی های تلویزیونی در المپیک

در روزهای گذشته رسانه‌های بسیاری در سراسر دنیا، از جمله صدا و سیمای ایران اسیر اشتباه‌های ناخواسته شده‌اند.

منتخب گل به خودی های تلویزیونی در المپیک

به گزارش «ورزش سه»، در حالی که سرعت خبررسانی المپیک ریو 2016 در بالاترین سطح تاریخی‌ست، گه‌گاه اشتباه‌هایی در کارهای رسانه‌ای مربوط به آن رخ می‌دهد. به ویژه در روزهای گذشته چندین اشتباه در تلویزیون ایران اتّفاق افتاده امّا اهالی صدا و سیما در این ماجرا تنها نیستند و همکاران خارجی‌شان هم گه‌گاه دچار اشتباه می‌شوند. در ادامه نگاهی به مجموعه این اشتباه‌ها می‌اندازیم:


شایعه مرگ مجری معروف، روی آنتن شبکه ورزش

 

مهدی توتونچی، خبرنگار اعزامی شبکه ورزش سیما به ریو، زمانی که در حال گزارش از محلّ مسابقه‌ها بود شایعه مرگ دیگر مجری سیما، احسان علیخانی را منتشر کرد. توتونچی که خود از این خبر مطمئن نبود و می‌گفت امیدوار است شایعه باشد، به هر حال امّا با بیان آن روی آنتن زنده ماجرای دنباله‌داری را آغاز کرد. به سرعت این خبر تکذیب شد و موج انتقادها به او شدّت گرفت. همان شب توتونچی بابت این موضوع عذرخواهی کرد و بارها از شبکه‌های اجتماعی گله کرد که چرا اطّلاعات نادرست منتشر می‌کنند!


آرش موسائیان تهیّه کننده برنامه ویژه المپیک شبکه ورزش گفت: «این گزارشگر توبیخ شده است و مدیران ارشد هم به سرعت این توبیخ را انجام دادند و قطعا از این اتفاق به سادگی عبور نخواهند کرد.»

 

1134105

 


شبکه ورزش و اشتباهی دیگر

 

در یکی از برنامه‌های شبکه ورزش درباره بررسی اخبار و رویدادهای المپیک، در حالی که اطّلاعات از روی لپتاپی به آنتن تلویزیون می‌رفت، پیامی که با مضمونی عاطفی برای تلگرام شخصی صاحب لپتاپ ارسال شد روی صفحه میلونها بیننده ایرانی دیده شد. این لحظه شگفت‌انگیز بلافاصله در شبکه‌های مجازی بازتاب داشت و مورد شوخی‌ها و انتقادهای فراوانی قرار گرفت. اگرچه که کسی بابت این موضوع عذرخواهی نکرد.

 


لیلا رجبی و مساله غیرت

 

در واپسین رویداد، امروز و پس از حذف لیلا رجبی از المپیک ریو 2016، از پخش زنده شبکه ورزش شنیده شد که ظاهرا احسان مهاجر شجاعی قهرمان اسبق دو و میدانی ایران در پاسخ مجری که درباره آرامش رجبی پرسید چنین جمله‌ای را به زبان آورد: «این همون مساله غیرته دیگه...» و مجری هم با صدای بلند به این جمله می‌خندد. صحبت مهاجر شجاعی و خنده مجری شبکه ورزش به سرعت میان مردم دست به دست شد و به شدّت مورد انتقاد قرار گرفت. صحبت از این بود که چرا در میان این همه شکست المپیکی باید بانویی که با کمترین امکانات روانه رقابت‌ها شده اینچنین مورد تمسخر و انتقاد قرار بگیرد؟

 

1134106

 


افتضاح در تلویزیون کانادا؛ مثل خوک مُرد

 

امّا ایرانی‌ها در این ماجراهای رسانه‌ای تنها نیستند. در جریان پخش رقابت‌های 4 در 200 متر آزاد زنان ریو 2016 از تلویزیون ملّی کانادا CBC، اتّفاقی افتاد که باعث عذرخواهی رسمی این شبکه و مسئولان آن شد. بایرون مک‌دونالد مفسّر شنای این شبکه پس از پایان رقابت و زمانی که فکر می‌کرد میکروفونش بسته است، در توصیف دختر نوجوان چینی حاضر در مسابقه از اصطلاح انگلیسی‌ای استفاده کرد که تمسخر و توهین بدی به حساب می‌آمد: «دختر کوچولوی چینی بیچاره مثل یه خوک جون داد!»


به محض اینکه این جمله‌های توهین‌آمیز از میکروفون تلویزیون کانادا شنیده شد، کابران فضای مجازی به شدّت رفتار این مربّی و شناگر قدیمی را نکوهش کردند. مک‌دونالد در المپیک 1972 خود نماینده شناگر کانادا بود امّا حالا با خشم مردم مواجه شده؛ کسانی که خواهان برکناری او از کارش هستند.


«سی‌بی‌سی» بی‌درنگ در شبکه‌های اجتماعی اقدام به عذرخواهی رسمی کرد و اسکات راسل از دیگر مسئولان این شبکه هم روی آنتن زنده حاضر شد و از بینندگان به خاطر این رخداد عذرخواهی کرد و فضای مجازی را مقصّر این رخ‌داد قلم‌داد نکرد.

 

1134107

 


باز هم اشتباه در تلویزیون کانادا

 

این بار مفسّر CBC، الیوت فریدمن در گزارش رقابت‌های شنای المپیک گل کاشت. در حالی که تماشاگران فینال 200 متر مختلط انفرادی را می‌دیدند، او دو شناگر آمریکا را با هم اشتباه گرفت؛ دو شناگری که یکی از آنها اصلا معمولی نبود؛ مایکل فلپس. در جریان این رقابت که با قهرمانی و کسب بیست و دومین مدال طلای فلپس در تاریخ المپیک و ثبت رکورد افسانه‌ای همراه بود، فریدمن تمام مدّت هم‌تیمی فلپس رایان لاکتی را به عنوان نفر پیشتاز می‌شناخت. گزارش او بینندگان تلویزیون کانادا را گیج کرد و خیلی زود پس از مشخّص شدن اشتباهش منجر به شوخی‌ها و انتقادهای بسیار در فضای مجازی شد؛ تا جایی که در نهایت او رسما از مردم عذرخواهی کرد.

 

1134108

 


کایل چالمرزی که برای شنای المپیک زیادی چاق است

 

کایل چالمرز، جوان نوزده ساله اسکاتلندی، وقتی از خواب بیدار شد و هزاران پیام تبریک را در شبکه‌های اجتماعی به مناسبت کسب مدال طلای المپیک دید، این‌چنین نوشت: «خب به نظر میاد که من مدال طلای المپیک بردم. بهترین حالت از خواب بیدار شدن همینه!» او پست خود را با برچسب‌های #کایل_اشتباهی و #من_برای_شنا_خیلی_چاقم تمام کرده است.


کایل چالمرز قهرمان هجده ساله استرالیایی شنای صد متر آزاد المپیک است امّا اکانت خبری ولوورث در خبری که از قهرمانی او کار کرده نام کاربری جوان هم‌نام اسکاتلندی را به اشتباه برچسب زده. در نتیجه هزاران کاربر اینترنتی کیل اهل گلاسکو را با قهرمان المپیک اشتباه گرفته‌اند؛ جوانی که یک تکنسین فنّی ارتباطات رادیویی در اسکاتلند است.

 

 

1134109

 


گزارش‌های ناعادلانه


وقتی کیت لدسکی، شناگر آمریکایی رکورد جهان را در 4 در 100 متر مختلط شکست، گزارشگر ان‌بی‌سی فریاد زد: «اون مثل مردها شنا می‌کنه!» بعد از این ماجرا هم مفسّران ان‌بی‌سی در تحلیل موفّقیّت او صحبت‌های زیادی درباره نقش همسر و مربّی مردش انجام دادند. این موضوع فریاد خیلی‌ها را بلند کرد و باعث اعتراض به نوع پوشش اخبار توسّط ان‌بی‌سی شد. همچنین زمانی که کوری کادل در تیراندازی مدال برنز گرفت، «شیکاگو تریبون» در شبکه‌های اجتماعی این جمله را منتشر کرد: «همسر مهاجم لیگ حرفه‌ای (راگبی) امروز در ریو مدال برنز گرفت.» و به این ترتیب خیلی‌ها را با این پرسش مطرح کرد که آیا نام یک قهرمان المپیک اهمّیّت کمتری نسبت به شغل همسرش دارد؟!

 

1134113

دیدگاه‌ها