کد خبر : 1353469 | 07 شهریور 1395 ساعت 11:37 | 45.6K بازدید | 0 دیدگاه

قربان بردیف و ماموریت غیرممکنی که انجام شد

چگونه روستوف به چمپیونزلیگ رسید؟

داستان روستوف شاید یکی از شنیدنی ترین اتفاقات سالهای اخیر فوتبال باشد. اتفاقاتی که منجر به بزرگترین دستاورد تاریخ این باشگاه روسی شد.

چگونه روستوف به چمپیونزلیگ رسید؟

به گزارش "ورزش سه"، روستوف موفق شد به مرحله گروهی لیگ قهرمانان راه یافته و با تیم های بایرن، اتلتیکو مادرید و آیندوهوون همگروه شود. آنها می دانند که کار بسیار دشواری در پیش رو دارند. راز موفقیت روستوف، در دستان قربان بردیف، معمار دستاوردهای اخیر این باشگاه خواهد بود.

 

بردیف که به عنوان یک از بهترین مربیان فوتبال روسیه شناخه می شود، در دسامبر سال 2014 هدایت روستوف را بر عهده گرفت. قبل از آن، او موفق شده بود روبین کازان را به یک قدرت واقعی در لیگ روسیه تبدیل کند. روبین کازان در سال 2008 و 2009 قهرمان روسیه شد و نتایج فوق العاده ای مانند پیروزی 1-2 برابر بارسا در نیوکمپ در سال 2001 کسب کرده بود.

 

 

1138492

 

 

زمانی که قربان بردیف در اواخر سال 2013 روبین کازان را ترک کرد، همگان انتظار داشتند یا او در خارج از روسیه به فعالیت خود ادامه دهد یا هدات تیمی بزرگ در روسیه را بر عهده بگیرد. اما در عوض، بردیف بعد از یک سال، هدایت روستوف را بر عهده گرفت که از نظر دفاعی اوضاعی بسیار وخیمی داشت و شرایط مدیریت باشگاه کاملا نامشخص بود. در یک نگاه، روستوف می توانست بدترین انتخاب برای او باشد. اما یک بار دیگر، بردیف توانایی های خود را به نمایش گذاشت.

 

بعد از نجات دادن آنها از سقوط در سال 2015، او روستوف را تبدیل به سازمان یافته ترین تیم روسیه در فصل بعد کرد. همچنین او چند بازیکن که زیر نظر وی در روبین بازی می کردند را برای آمدن به روستوف ترغیب کرد که مهم ترین آنها کریستین نوبوآ، هافبک اکواردوری روبین، سردار آزمون، مهاجم جوان ایرانی و سزار ناواس، دروازه بان کهنه کار اسپانیایی بودند.

 

آنها قصد داشتند تا رویایی غیرممکن را به سرانجام برسانند و تا روز پایانی نیز شانس کسب آن را داشتند. البته در نهایت زسکا مسکو فاتح لیگ روسیه شد اما روستوف توانست بالاتر از تیم های بزرگی مثل زنیت قرار بگیرد. روستوف موفق شد تیم متمول زنیت را در دیداری یک طرفه که حتی یک ضربه در چارچوب هم نداشتند و یک کرنر به دست آوردند، با نتیجه 0-3  درهم بکوبد.

 

این موفقیت ها در شرایطی حاصل شد که باشگاه هنوز شرایط مدیریتی اسف‌باری داشت و اوضاع مالی نیز تعریف چندانی نداشت. بعد از جلسه با مدیران باشگاه، بردیف قرارداد خود را به مدت 2 سال دیگر تمدید کرد. اگرچه بردیف به قول هایی که داده بود عمل کرد، اما باشگاه هنوز نتوانسته بود تعهدات خودش را عملی کند. حقوق قربان بردیف و بازیکنان  پرداخت نشده بود و نه تنها تیم تقویت نشد، بلکه تعدادی از بازیکنان خوب نیز از جمع تیم جدا شده بودند.

 

 

1131175

 

با این تفاسیر، بردیف تصمیم به جدایی گرفت. قبل از دیدار با اندرلخت در لیگ قهرمانان، شایعات زیادی مبنی بر این تصمیم در رسانه ها شنیده شد و بعد از مدتی، این شایعات رنگ و بویی رسمی به خود گرفت. از آن سو، اسپارتاک مسکو در لیگ اروپا مغلوب AEK یونان شد و دیمتری آلنچیف، سرمربی این تیم از کار برکنار شد و از این لحظه، داستان عجیب بردیف شرایطی غیرقابل باورتری نیز به خود گرفت.

 

در آن روزها، همگان اطمینان داشتند که بردیف سرمربی اسپارتاک خواهد شد و تعداد زیادی از ستارگان روستوف را نیز با خود خواهد برد. حتی نوبوآ در مصاحبه ای گفت: "من به خاطر بردی اف به اینجا آمدم و احتمالا با او روستوف را ترک خواهم کرد."

 

ستاره اکوادوری تصمیم به ترک روستوف گرفته بود . سردار آزمون و چند بازیکن روسی تیم نیز بدون بردیف دیگر دلیلی برای ادامه کار نمی دیدند. زیرا قراردادها نیز به موقع پرداخت نمی شد. حتی باستوس، مدافع روستوف نیز برای بهبود شرایط مالی تیم به لاتزیو فروخته شد.

 

 

1138494

 

 

از سوی دیگر طرفداران و بازیکنان، بردیف را در شرایطی احساسی قرار دادند. بعد از اتمام یک بازی در لیگ روسیه، قرار شد تا یک مراسم شام رسمی، قربان بردیف از باشگاه و بازیکنان خداحافظی کند. از دستیار او دیمتری کریچنکو، به عنوان جدی ترین گزینه جانشینی نام برده شده بود.

 

در این شرایط، بسیاری از کارشناسان افسانه روستوف را پایان یافته می دیدند. اما بعد از آن در اتفاقی باورنکردنی، بردی اف تصمیم به ماندن گرفت.

 

درک اتفاقاتی که منتج به این تصمیم شد برای همگان غیرممکن بود. اما به علت رد شدن لیست باشگاه، یوفا اعلام کرد که در دیدار برابر آژاکس، نام کریچنکو به عنوان سرمربی و بردی اف به عنوان دستیار رد شده است. شایعاتی در مورد عدم تمایل بردی اف برای سفر به آمستردام منتشر شد اما در نهایت آنها موفق شدند با اندوخته ای مناسب و نتیجه مساوی 1-1 به روسیه بازگردند.

 

 

1138491

 

 

در همان مقطع، شرایط مذاکرات با اسپارتاک نیز متفاوت شد. ماسیمو کاره را ، که مدتی زیر نظر آنتونیو کونته در یوونتوس نیز فعالیت کرده بود، به عنوان سرمربی اسپارتاک انتخاب شد. پس بردیف مذاکرات خود را با لوکوموتیو مسکو به جریان انداخت. البته او همچنان به عنوان مشاور در روستوف فعالیت می کرد.

 

کریچنکو، دستیار سابق بردی اف در این مورد گفته بود: "نقش قربان در باشگاه تفاوتی نکرده است و همانند گذشته به عنوان نفر اول فعالیت می کند." در نهایت در بازی برگشت با آژاکس، بزرگترین شب تاریخ باشگاه روستوف رقم خورد و آنها موفق شدند با پیروزی قاطع 1-4، به مرحله گروهی لیگ قهرمانان راه پیدا کنند. هرچند بردیف این بار حتی روی سکوها هم نبود اما تردیدی نیست که این موفقیت را او رقم زد.

 

حالا آنها در رقابت های CL برابر بزرگانی مثل بایرن و اتلتیکو به میدان خواهند رفت. مردی که هنوز تاکتیک هایش ناشناخته است، روز پنج شنبه تولد 64 سالگی خود را در بهترین روزهای تاریخ باشگاه روستوف جشن گرفت.

 

1138493

 

 

حالا سوالات بسیار زیادی در ذهن هواداران شکل گرفته است. آیا بردی اف به صورت رسمی به باشگاه باز می گردد؟ آیا ستارگانی که قصد جدایی داشتند در این تیم می مانند ؟

 

پاسخ همه این سوالات، تا پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی مشخص خواهد شد. به هر حال، نتایج نشان داده است که هرگز نباید تیمی مثل روستوف را دست کم گرفت. البته اگر قربان بردیف از این تیم جدا شود، دوباره ممکن است ساختار این باشگاه از هم پاشیده شود و روستوف در لیگ قهرمانانان تبدیل به یک زنگ تفریح شود. در چند هفته اخیر مشخص شده که در روستوف هر اتفاقی ممکن است.

 

مایکل یوخین- ESPN

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها