کد خبر : 1353839 | 08 شهریور 1395 ساعت 19:16 | 200.4K بازدید | 5 دیدگاه

ورزش سه بررسی می کند:

چرا پیراهن تیم ملی زیبا نیست؟

رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در نهایت به نظرات مثبتی ختم نشده است اگرچه برند البسه تیم ملی یک نام معتبر در پوشاک ورزشی دنیاست.

چرا پیراهن تیم ملی زیبا نیست؟

 

به گزارش "ورزش سه"، امروز بعدازظهر در تمرین تیم ملی پیراهنی ساده منقش به تصویر یوزپلنگ نه چندان زیبای طراحی شده قبلی در دستان معاون رئیس جمهوری قرار گرفت که ظاهرا تیم ملی با همین لباس مقابل قطر به میدان خواهد رفت. اما بیایید بررسی کنیم که چرا باز هم البسه تیم ملی از نظر استاندارد زیبایی شناسی به سطحی که مدنظر ماست نزدیک نشده است؟


این گزارش به شما کمک می کند تا شناختی نسبی از شرایطی که باعث وضع موجود شده به دست بیاورید:


* فرآیند کار با کمپانی های بزرگ تولید لباس در دنیا شامل مذاکره، توافق، ثبت سفارش، دریافت نمونه، تولید و تحویل است. در انتخاب پیراهن تیم ملی برای دو بازی قطر و چین هیچ یک از این مراحل انجام نشده است.


* اصولا وقتی با برندهای بزرگ پوشاک ورزشی مثل آدیداس، نایکی و پوما کار می کنید، این شرکت ها طراحی منحصر به فرد شما را در اختیارتان قرار می دهند. به عنوان مثال اگر در رقابت های یورو به پیراهن های تولیدی شرکت آدیداس توجه کرده باشید، هر یک از تیم ها پیراهن خاص خود و بی شباهت به دیگر پیراهن ها را دارد. این اتفاق (طراحی) پروسه ای زمان بر است که بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. در واقع سفارش دهنده با توجه به اینکه اقلام مورد نیاز در تیراژ بالا مدنظر است، باید زمان لازم برای طراحی منحصر به فرد، تایید و اجازه تولید را طی کند. این زمان برای لباس های باشگاهی حداقل نیم فصل است و البته در حال حاضر اگر یک تیم باشگاهی در دنیا قرارداد طولانی مدتی با یک کمپانی تولید لباس داشته باشد، از یک سال پیش پیراهن های فصل آینده طراحی و وارد چرخه تولید خواهند شد.

 


* تیم ملی فوتبال ایران اجازه همکاری با شرکت نایکی را ندارد. شرکت پومای آلمان هم با توجه به سیاست ها فعلا تمایل چندانی به همکاری با فدراسیون فوتبال ایران را نداشت. بین ایران و پوما در مرتبه قبلی همکاری اتفاقاتی افتاده که هنوز برای طرف آلمانی حل نشده باقی مانده است. کمپانی آدیداس هم چندان تمایلی به اسپانسرینگ تیم ملی نداشت اما آنها به شرط خرید البسه حاضر شدند با ایران همکاری کنند. این شکل از قرارداد برای آنها بسیار سودمند است چراکه در این شکل همکاری موضوع طراحی کاملا از دستور خارج شده و طرف خریدار(ایران) تنها از موجودی انبارهای آدیداس در کشور محل خریداری (احتمالا دبی) نمونه ای را که به تعداد کافی از آن وجود داشته باشد انتخاب می کند و با تحویل از نمایندگی آن را به ایران ارسال می نماید.


* توجه داشته باشید که طراحی پیراهن ایران منحصر به فرد نیست و تنها از نمونه های موجود در انبار آدیداس انتخاب شده است. در ایران شخص کی روش و محمدرضا ساکت وظیفه انتخاب مدل پیراهن تیم ملی را برعهده داشتند و با توجه به موجودی، چاره ای جز انتخاب این مدل کاملا ساده و البته نه چندان چشمگیر نبوده است.

 


* مهمترین نکته؛ آدیداس اسپانسر پیراهن تیم ملی نیست و در حال حاضر رابطه فدراسیون فوتبال ایران با این شرکت در حد یک مشتری و یک فروشنده است. آدیداس حاضر شده با وجود تحریم ها تیم فوتبال ایران از  پیراهن های منقش به لوگوی این کمپانی استفاده کند. کاری که (به عنوان مثال) نایکی مجاز به انجامش نیست. اگرچه این کمپانی آمریکایی به محض دریافت مجوز پیشنهاد خود را برای اسپانسرینگ پیراهن تیم ملی ایران به فدراسیون ارسال خواهد کرد. در این صورت است که باید منتظر حضور جدی و مطابق با استانداردهای جهانی تامین لباس از سوی سایر شرکت ها نیز باشیم.


* در نهایت آنچه که هست یک راه حل موقت و شاید تنها نسخه ای است که برای پوشیدن پیراهنی جز پیراهن های مارک های غیره مثل جیووا و آل اشپورت وجود دارد. البته امیدوارم این پیراهن که از نظر ظاهری چندان جذاب نیست از نظر کیفی در حد جنس های درجه یک آدیداس باشد که در غیر اینصورت پیکان انتقادات متوجه خود کی روش خواهد بود.

 


 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها