کد خبر : 1356115 | 17 شهریور 1395 ساعت 18:31 | 42.2K بازدید | 2 دیدگاه

روز مهم برای تاریخ پرسپولیس

پرسپولیس دوباره پرسپولیس شد،این خبری خوشایند برای هواداران پرسپولیس بود،بازگشت دوباره نام پرسپولیس به پرسپولیسی ها بعد از 2 سال کش وقوس حالا رسمی شده است.

به گزارش "ورزش سه"، نام پرسپولیس همان نام "پارسه" ،پایتخت سرزمین سنتی ورسمی ایرانیان قدیم بوده است.به پارسه،اعراب تخت جمشید ویونانی ها ،پرسه پولیس می گفتند.

 


اما پرسه پولیس یعنی سرزمین وکاخ پارسیان در مقابل نام آکروپولیس  یعنی مهد یونانیان قرار دارد.وقتی داریوش ،آکروپولیس را آتش زد،یونانیان تلاش زیادی برای تلافی آغازیدند.آنها بعد ها توسط سردار سپاه اروپاییان،یعنی الکساندر(اسکندر اهل مقدونیه) به ایران حمله کرده در نبرد های گوگمل وایسوس داریوش سوم را شکست داده وبه وسوسه  تاییس،پرسه پولیس را آتش زدند.


تا زمانی که مجموعه ورزشی شرکت CRCبر روی نام باشگاه های ورزشی خود گذاشت،از همین نام تاریخی وام گرفته شده بود.


البته این نام از بعد از انقلاب همواره در معرض تغییر بوده است.


ابتدا در سال 1360 بنیاد مستضعفان ،شرط  استفاده پرسپولیس از مجموعه ورزشی وفرهنگی پل رومی را استفاده از نام شهید چمران گذاشت.


پرسپولیسی ها اعلام کردند علیرغم احترامی که برای سردار شهید اسلام شهید مصطفی چمران دارند با این نام به میدان نمیروند .حتی در مدت زمانی کوتاه،تیم والیبال که برای تمرین ،فقط از ورزشگاه شهید چمران استفاده میکرد به این نام در بازیها شرکت کرد.


اما در سال 65 بار دیگر بنیاد مستضعفان مخالفت با نام پرسپولیس را آغاز کرد ودر آبان 65 اسم باشگاه را به آزادی تغییر دادند.همه با این نام آماده شرکت در مسابقات بودند که علی پروین مخالفت کرد وبه برکت برد تیم جوانان پرسپولیس در دیداری که پروین ودو سه نفر از مسئولان بنیاد شاهد آن بودند،نام پیروزی را معرفی کرد.


پرسپولیس نام پیروزی گرفت اما به جز رسانه ها وآن هم برخی از آنها هیچ کدام از هواداران وبازیکنان این تیم از این نام استفاده نکرد .از سال 83 امور اداری مربوط به تغییر وتبدیل دوباره نام به پرسپولیس انجام شد وسر انجام حالا پرسپولیس بار دیگر پرسپولیس شد.البته در کشور ما هم نام باشگاه در لوگوی ان اشتباه ثبت شده وهم تماشاگران به جای استفاده ازpersepolisبه تیم سرخپوشان سین اول را به جای کسر دادن ،سکون میدادند.

دیدگاه‌ها