کد خبر : 1356246 | 19 شهریور 1395 ساعت 09:15 | 185.7K بازدید | 0 دیدگاه

نتیجه غیرمنتظره اولین ال کلاسیکوی پپ-ژوزه

داستان شبی که پپ، مورینیو را تحقیر کرد

قرار بود بازگشت مورینیو به نوکمپ بسیار باشکوه باشد ولی مورینیو دوشنبه سیاه خود را با شکست 5-0 مقابل گواردیولا در مقابل دیدگان 400 میلیون بیننده تجربه کرد.

داستان شبی که پپ، مورینیو را تحقیر کرد

به گزارش "ورزش سه"،‌ دربی منچستر و تقابل دو مربی نزدیک است و به همین بهانه به بررسی تقابل‌های پیشین آنها پرداخته ایم. هیچکس انتظار ندارد که بازی روز شنبه با نتیجه ای عجیب به پایان برسد ولی هیچکس در تاریخ 29 نوامبر سال 2010 نیز چنین انتظاری نداشت.


ژاوی پیش تر در رابطه با آن بازی گفته بود:" دیدار 5-0 بهترین بازی بود که در آن حضور داشتم. شاید بازی‌های مهم تری مثل فینال جام جهانی را تجربه کرده باشم ولی حسی که در آن بازی داشته بی نظیرر بود. اینکه مقابل تیمی 5-0 پیروز شوید یک چیز است ولی این نتیجه مقابل رئال معنای دیگری دارد. آنها به سختی توپ را لمس می‌کردند.  پس از بازی برای خودمان در رختکن دست زدیم."

 

1141252

 


پس از آن بازی بعضی بازیکنان رئال حس می‌کردند که بیش از حد برای بارسا احترام قائل شدند. فقط 4 ماه پیش از آن بود که ایکر کاسیاس، سرخیو راموس ، ژابی آلونسو و آلوارو آربلوا در کنار بازیکنانی مثل ژاوی، ویا ، اینیستا و ... جام جهانی را به دست آورده بودند. همچنین این تفکر به وجود آمده بود که از آنجایی که گواردیولا قصد شکست دادن مادرید را داشت، تمرکز مورینیو روی شکست نخوردن بود، برنامه ای که در نهایت به شکست تیمش منجر شد.

 

 

1141249

 


داوید ویا نیز در رابطه با آن بازی گفت:" یکی از بهترین و احساساتی ترین شب ‌های حضورم در بارسلونا در آن بازی بود. وقتی انقدر خوب بازی می‌کنید همیشه از فوتبال لذت می‌برید و وقتی پیروز می‌شوید دیگر عالیست و اگر مقابل بزرگترین رقیبتان اینطور پیروز شوید، بی نهایت لذت خواهید برد."


برگزاری بازی در دوشنبه شب باعث شد تا توجهات تمام اروپا به آن باشد و عملکرد بسیار خوب بارسا باعث شد تا تمام اروپا محو جادوی شاگردان پپ شوند. حق پخش آن بازی به نحوی بود که هر کسی می‌خواست می‌توانست برای تماشای فقط همان بازی مبلغی پرداخت کند و تصاویر را دریافت کند. همین موضوع باعث شده بود تا کافه‌های فوتبالی از دو هفته قبل از برگزاری آن تماما رزرو شده باشند و خیابان ها نیز پس از سوت پایان صحنه جشن و پایکوبی بارسایی ها بود.


ویا درباره گل‌هایش در آن بازی گفت:" گل دومم را خیلی دوست داشتم. حرکتم را از زمین خودمان آغاز کردم و در نهایت نیز به گل رسیدیم بنابراین شرایط بدنی در آن مقطع از بازی خیلی مهم بود. من در دقیقه 75 تعویض شدم. کارم را انجام داده بودم. ورزشگاه من را تشویق کرد و به خوبی به یاد دارم که چقدر خوشحال بودم."

 

1141245

 

 

پیروزی 5-0 برای هواداران بارسا بسیار ویژه بود زیرا دو شب ویژه ی دیگر در تاریخ باشگاه نیز با همین نتیجه به پایان رسیده بود. در سال 1974، بارسا با یوهان کرویف موفق شد 5-0 رئال را شکست دهد و برای اولین بار پس از 14 سال به جام برسد. همچنین با تیم رویایی کرویف در سال 1994 نیز آبی اناری ها موفق شدند بار دیگر این نتیجه را تکرار کنند و قهرمان شوند.


البته باید در نظر داشت که حریف، هر رئالی نبود بلکه رئال مورینیو بود. مورینیو که به عنوان سرمربی چلسی بارها بارسا را در نوکمپ اذیت کرده بود و با اینتر آن شب تلخ را برای آبی اناری‌ها رقم زده بود. هواداران بارسا در آن بازی با شعارهایشان از مورینیو می‌خواستند به کنار زمین بیاید تا بتوانند بیشتر او را تحقیر کنند. کنار زمین قلمرو مورینیو و منطقه تخصصی اش است، جایی که او با جنگ‌های روانی، داد و فریادها و رفتاری که دارد، روی تیم حریف تاثیر بسیاری می‌گذارد و معمولا بازی را به نفع تیمش می‌گرداند.


او این شکست را بدترین شکست کارنامه فوتبالی اش خوانده بود ولی همچنین گفته بود:" قبول این شکست سخت نیست زیرا ما موقعیتی برای پیروزی نداشتیم. شکستی نبود که ما شایسته آن نباشیم یا به خاطر اشتباهات داوری رقم خورده باشد. یک تیم با بهترین عملکرد ممکن ظاهر شد و دیگری با بدترین عملکرد . آنها شایسته پیروزی بودند و ما مستحق شکست."

 

 

1141251

 

 

بعضی معقتد بودند که تاکتیک‌های مورینیو برای این بازی اشتباه بود. بین دو نیمه لاسانا دیارا به جای اوزیل به میدان آمد و آربلوا به جای مارسلو. این تغییرات دفاعی بود ولی اگر این تغییرات را به وجود نمی‌آورد،‌شاید شکست تلخ تری رقم می‌خورد. با وجود اینکه آقای خاص پس از بازی گفته بود که قبول این شکست برایش آسان است ولی تا به حال آن را فراموش نکرده و در تصمیماتی که بعدها گرفت، روی آن تاثیر داشت. این شکست باعث شد تا او کنترل بیشتری روی رئال داشته باشد و در نهایت باعث شد تیمی بسازد که مانع قهرمانی تیم افسانه ای گواردیولا شود.

 

 

1141248

 

 

پس از آن بود که مورینیو به فکر جذب یک مهاجم سوم افتاد. او امانوئل آدبایور را در زمستان به صورت قرضی به خدمت گرفت،‌ انتقالی که خورخه والدانو، مدیر ورزشی رئال با آن مخالف بود. پس از آن مورینیو حضور والدانو در تمرینات، سفرهای تیم و ... ممنوع کرد و در نهایت حکم اخراج او را در پایان فصل صادر کرد. با وجود این شکست،‌مورینیو همه چیز را نباخت و چند ماه بعد در فینال کوپا دل ری آبی اناری‌ها را شکست داد و جام را بالای سر برد. او امیدوار است که روز شنبه نتیجه آن فینال تکرار شود و اولین تقابل او با گواردیولا در لیگ برتر مثل اولین تقابلش با او در اسپانیا نباشد.

 

منبع: دیلی میل

مترجم: روزبه مهری

دیدگاه‌ها