کد خبر : 1356273 | 18 شهریور 1395 ساعت 15:46 | 60.5K بازدید | 0 دیدگاه

انگیزه های شخصی ایبرا برای تسویه حساب با پپ

گواردیولا - زلاتان؛ فصلی برای انتقام

گواردیولا به جز دیدار با مورینیو در دربی روز شنبه، بدون شک باید مراقب انگیزه های شخصی زلاتان برای اثبات خود به سرمربی سابقش نیز باشد.

گواردیولا - زلاتان؛ فصلی برای انتقام

به گزارش "ورزش سه"، از میان لیست بلند بالای تیم هایی که از سرتاسر اروپا، خواهان به خدمت گرفتن زلاتان در تابستان امسال بودند، تنها نام یک تیم از شهر منچستر به چشم می خورد.

 

منچسترسیتی، که از مدت ها قبل نام گواردیولا را به عنوان سرمربی فصل جدید خود معرفی کرده بود، هرگز تمایلی به جذب فوق ستاره 34 ساله و سوئدی پی اس جی نداشت.

 

 

1141267

 

 

گواردیولا و زلاتان، در حالی در روز شنبه مقابل هم خواهند ایستاد که رابطه 6 سال پیش آنها در نیوکمپ، هرگز ترمیم نشده است و آنها هیچ وقت نظر خوبی نسبت به یکدیگر نداشتند.

 

مهاجم سابق بارسلونا، در کتاب " من زلاتان هستم"، گواردیولا را یک "ترسوی بزدل" خطاب کرد و حالا زلاتان در کنار مورینیو، در روز شنبه به جنگ منچسترسیتی پپ خواهند رفت.

 

 

1141268

 

 

 

در بارسای سال 2010، رابطه زلاتان و پپ هرگز بهبود نیافت و حتی یک بار زلاتان با لحن بسیار تندی، گواردیولا را در رختکن مورد شماتت قرار داد. از آن زمان تا به امروز، این دو رقیب هرگز در مقابل هم قرار نگرفته بودند.

 

زلاتان در کتابش نوشت: "در جریان بازی اینتر و بارسلونا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان،  گواردیولا در رختکن، در مورد مسائل تاکتیکی به من تذکراتی  داد و من در جواب گفتم " برو به جهنم".

 

انتظار داشتم که او پاسخ تندی به من بدهد اما پپ یک ترسوی بزدل است و نه تنها چیزی نگفت، بلکه رختکن را ترک کرد و دیگر در این رابطه صحبتی نکرد".

 

 

1141264

 

 

آن شب، بدون شک بزرگترین پیروزی مورینیو در برابر گواردیولا رقم خورد و البته زلاتان نیز به این نتیجه رسید که نمی تواند رابطه خوبی با گواردیولا داشته باشد و مجبور به ترک نیوکمپ است.

 

از همان ابتدای مهاجرت زلاتان به اسپانیا، رابطه خوبی بین او و پپ ایجاد نشد. گواردیولا با پرداخت 40 میلیون یورو به علاوه اتوئو، قصد در ایجاد رویکردی متفاوت در نوک پیکان هجومی تیمش داشت. البته در همان موقع نیز آریگو ساکی، سرمربی نامدار ایتالیایی در مورد اشتباه پپ به او تذکر داده بود اما گوش گواردیولا به این حرفها بدهکار نبود.

 

علیرغم تمام تمجیدهایی که در آن دوران از فلسفه تیکی تاکا می شد، حالا مهاجمی به بارسلونا نقل مکان کرده بود عادت به رهبری خط حمله با رویکردی فیزیکی داشت و از همان ابتدا نیز قابل حدس بود که علیرغم مهارت خارق العاده زلاتان، هیچ گونه سنخیتی بین روش بازی او و بارسلونا وجود ندارد.

 

 

1141278

 

 

با این وجود، زلاتان شروع فوق العاده ای را در اسپانیا تجربه کرد و در 14 بازی اول، موفق به زدن 11 گل شد. نقطه عطف نمایش او در نیم فصل اول، پیروزی 0-1 در الکلاسیکو با گل زیبای زلاتان در نیوکمپ بود.

 

علیرغم نمایش های دیدنی زلاتان، برای مدتی او به نیمکت ذخیره ها تبعید شد. شاید نکته این بود که گواردیولا نمی دانست چگونه باید یک فراری را با سیستم فیات تطبیق بدهد!.

 

از سویی دیگرهم، شاید زلاتان در آن مقطع به تمجید از ایده های تاکتیکی گواردیولا به عنوان یک سرمربی نوین می پرداخت، اما با شخصیت و فلسفه فکری گواردیولا همخوان نبود و رفتار او را مردانه نمی دید.

 

همچنین، زلاتان مجبور بود برای اولین بار از نقش محوری خود در تیم دست بکشد زیرا لیونل مسی، خواهان دستیابی به نقش مهاجم شماره 9 و سلطه در خط حمله ارتش کاتالان بود.

 

 

1141270

 

 

حتی به ثمر رساندن 2 گل حساس در خانه آرسنال در بازی رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان نیز برای اثبات شایستگی زلاتان به پپ کافی نبود. زیرا در بازی برگشت باز هم گواردیولا از مسی در پست مهاجم مرکزی استفاده کرد و اتفاقا ستاره آرژانتینی 4 بار دروازه آرسنال را باز کرد و نمایشی به یادماندنی از خود ارائه داد.

 

زلاتان نوشت: "انگار گواردیولا یک دیوار آجری در مقابل خودش کشیده بود و هیچ نشانه ای از سرزندگی در او دیده نمی شد. در تمامی لحظات حضورم در آن باشگاه، آرزو می کردم که از این تیم جدا شوم. حتی در بازی برابر ویارئال، او تنها 4 دقیقه به من فرصت بازی کردن داد. مشکل اصلی من، نیمکت نشینی نبود زیرا من قادرم با این موضوع کنار بیایم. انگار گواردیولا می خواست به من ثابت کند که کیفیت و استانداردهای لازم برای حضور در ترکیب اصلی را ندارم".

 

 

1141265

 

 

شاید قصه زلاتان و پپ، در شب بازی دور برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان بین بارسا و اینتر، به فصل پایانی خود رسید. جاییکه بارسا به پیروزی احتیاج داشت و زلاتان تنها 63 دقیقه در میدان حاضر بود و بعد از آن جای خود را به بویان کرکیچ، مهاجم حال حاضر استوک سیتی داد.

 

"گواردیولا می خواست به هر طریقی شکل بازی من را تغییر دهد. انگار در رختکن بارسا، همه باید مثل مسی، ژاوی و اینیستا باشند. اما من شخصیت منحصر به فرد خودم را داشتم و شاید ابعاد آن، در دنیای کوچک گواردیولا قابل درک نبود".

 

شاید، تضادی که آریگو ساکی مدت ها قبل به آن اشاره کرده بود، در این مرحله به نقطه اوج رسیده بود. اگرچه باسلونا آن فصل موفق به فتح لالیگا شد، اما آنها در تکرار عنوان قهرمانی کوپا دل ری و لیگ قهرمانان ناکام بودند.

 

بعد از اتمام فصل، بارسلونا، زلاتان را به طور قرضی راهی میلان کرد و مدتی بعد نیز دوران درخشش وی در فرانسه کلید خورد. گواردیولا نیز در این سالها یک بار با بارسا فاتح لیگ قهرمانان شد و چندین عنوان قهرمانی لیگ های داخلی دو کشور اسپانیا و آلمان را تصاحب کرد.

 

 

1141261

 

1141260

 

 

گواردیولا، مدتی بعد از جدایی زلاتان از بارسا گفت: "برای من، حضور کوتاه مدت زلاتان باعث افتخار بود و من نکات فراوانی را از او یاد گرفتم. او سالهاست که در بالاترین سطح فوتبال هنرنمایی می کند و من تنها 2 سال است وارد عرصه مربیگری شده ام".

 

البته بسیاری، صحبت هیای گواردیولا را برگرفته از سیاست های او می دانند وگرنه گواردیولا نیز بسیار علاقمند بود تا با کسب موفقیت بدون زلاتان، ارزش های مربیگری خود را به رخ او بکشد.

 

 

1141262

 

1141263

 

 

 

حالا، بعد از سالها دوباره زلاتان و گواردیولا در یک کشور مشغول فعالیت هستند. روز شنبه، احتمالا هر دوی آنها با هم دست خواهند داد و احترامات مرسوم را رعایت خواهند کرد. اما همگان می دانند که خاطرات آنها بعد از گذشت شش سال نیز هنوز در ذهن هر دو طرف باقی مانده است.

 

زلاتان، که بازگشت شکوهمندانه ای را تا به حال زیر نظر مورینیو تجربه کرده، قصد دارد تا دوباره ارزش های خود را به رخ گواردیولا بکشد و با درخشش خود، یک بار دیگر دنیای کوچک پپ را تخریب کند.

 

منبع: دیلی میل

مترجم: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها