کد خبر : 1363002 | 13 مهر 1395 ساعت 19:04 | 55.1K بازدید | 0 دیدگاه

بیرون آمدن از زیر سایه نستروف؛

لوبا مثل پرسپولیس گلری کن! (گزارش)

الکساندر لوبانف دروازه بان تیم ملی ازبکستان به واسطه حضور چند ماهه در تیم پرسپولیس یکی از چهره های شناخته شده ایران است. گلری که در ایران نتوانست به جایگاهی که مدنظرش بود، دست یابد.

لوبا مثل پرسپولیس گلری کن! (گزارش)

به گزارش "ورزش‌سه"، در آستانه دیدار تیم ملی ایران و ازبکستان که پنج‌شنبه هفته جاری و در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 برگزار می شود، یکی از چهره های برجسته این دیدار الکساندر لوبانف گلر تیم ملی ازبکستان است.  لوبانف اصلیتی روسیه ای دارد و با پاسپورت ازبکستانی برای تیم ملی این کشور به میدان می رود.


لوبانف در لیگ شانزدهم و به خاطر مشکلات دروازه بانی که تیم پرسپولیس با آن مواجه بود، به ایران آمد و قرار بود تا سنگربان اصلی پرسپولیس باشد ولی عملکرد این دروازه بان در بازی هایی که به میدان رفت، رضایت بخش نبود و با اضافه شدن علیرضا بیرانوند به تیم پرسپولیس در پایان لیگ پانزدهم این دروازه بان هم که با سودای پوشیدن شماره یک پرسپولیس به این تیم آمده بود، راهی جز خروج پیش رویش باقی نماند و ترجیح داد تا به تیم سابق خود پاختاکور بازگردد.
در همین راستا نگاهی به کارنامه بازیگری این گلر در ادوار مختلف انداختیم.

 

1109849

 

دوران موفقیت آمیز پیش از مطرح شدن؛
دوران حرفه ای دروازه بان تیم ملی ازبکستان با بازی در تیم سوگاندیانا آغاز شد. او سپس به کشور مجاور یعنی قزاقستان رفت و در تیم های قیصر و آکژایک بازی کرد. او پس از دو سال دوباره به ازبکستان بازگشت و به عضویت تیم بخارا در آمد. تیم بعدی این گلر ازبک جیحون بود تا او در نهایت به تیم پاختاکور بپیوندد. او در این مدت 56 دیدار برای این تیم ها انجام داد.

 

پاختاکور و کسب سه مقام قهرمانی در لیگ برتر؛
لوبانف سال 2012 به تیم پاختاکور ازبکستان اضافه شد. دوران اوج برای او در حال شکل گیری بود و لوبانف در طول 4 سال بازی در این تیم 3 بار موفق به قهرمانی در لیگ برتر ازبکستان شد. تا قبل از اینکه لوبانف مورد توجه مسئولان پرسپولیس قرار بگیرد 100 بار در ترکیب تیم پاختاکور به میدان رفت و 50 کلین شیت به نام خود ثبت کرد تا به عنوان یکی از دروازه بان های مطرح ازبکستان مطرح شود، اما او هم چنان زیر سایه نتسروف قرار داشت و در سال 2015 بود که با افت این دروازه بان جایگزین او شد تا در بازی های مقدماتی جام جهانی 2018 به عنوان دروازه بان اصلی تیم ملی ازبکستان درون دروازه قرار گیرد. او پس از بازگشت به ازبکستان دوباره به جایگاه ثابت خود بازگشته و به دروازه بان اصلی این تیم تبدیل شده است.

 

پرسپولیس و خطر از دست دادن جایگاه ملی؛
لوبانف در میانه فصل لیگ پانزدهم ایران و به دلیل مشکلات عدیده ای که پرسپولیس در خط دروازه با آن مواجه بود، به گزینه مورد نظر برانکو برای جایگزینی سوشا مکانی بدل شد و به ایران آمد، اما عملکرد او در این مدت چیزی نبود که مورد نظر برانکو ایوانکوویچ و هواداران پرسپولیس باشد و عملکرد پرنوسان و خروج‌های اشتباه باعث شد تا با رفع مشکل مکانی باز هم او تبدیل به گزینه اصلی برانکو در خط دروازه شود. پایان لیگ پانزدهم همزمان با ورود علیرضا بیرانوند به تیم پرسپولیس شد و بیرانوند در همین حین در حال تبدیل شدن به دروازه بان اصلی کارلوس کی‌روش درون دروازه ایران شد. لوبانف تمرینات بدنسازی و تمرینات ابتدایی فصل را با پرسپولیس پشت سر گذاشت و وقتی فهمید که با حضور بیرانوند جایی در ترکیب اصلی پرسپولیس پیدا نمی کند، ترجیح داد تا با تعامل با باشگاه پرسپولیس این تیم را به مقصد قبلی خود در کشور ازبکستان ترک کند تا حداقل جایگاه خود در تیم ملی را به دلیل نیمکت نشینی در پرسپولیس از دست ندهد. او در این مدت تنها 659 دقیقه فرصت حضور در دروازه سرخ‌پوشان تهرانی را پیدا کرد.

 

1089648


تیم ملی و خارج شدن از سایه ایگانتی نتسروف؛
حضور لوبانف به عنوان دروازه بان اصلی تیم ازبکستان با تمام شدن دوران حرفه‌ای ایگانتی نتسروف در تیم ملی همراه بود و لوبانف با شروع بازی های مقدماتی جام جهانی 2015 به نفر اول دروازه ازبک ها بدل شد. ازبکستان با حضور لوبانف در بازی های مقدماتی اخیر جام جهانی تنها سه گل دریافت کرده و با وارد شدن مسابقات به مرحله نهایی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه در دو دیدار مقابل سوریه و قطر دروازه خود را بسته نگه داشته و با دو کلین شیت به مصاف ایران خواهد آمد.


لوبانف در آستانه چهارمین رویایی با ایرانی‌ها؛
اولین حضور لوبانف با ایرانی‌ها در چارچوب رقابت‌های جام باشگاه های آسیا رخ داد که هادی عقیلی با تیم العربی در ازبکستان میهمان پاختاکور شد و با شکست سه بر صفر این کشور را ترک کرد. الکساندر سال 2015 هم در دو بازی رفت و برگشت مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان برابر نفت تهران قرار گرفت. در بازی رفت ازبک ها 2-1 به پیروزی دست پیدا کردند؛ و در بازی برگشت نتیجه تساوی یک بر یک حاصل کار دو تیم شد. علی قربانی و غلامرضا رضایی گلزنی به لوبانف در مسابقات آسیایی را تجربه کرده‌اند.

تیم ایران روز پنج شنبه باید در ازبکستان به مصاف این تیم برود و الکساندر لوبانف گلر سابق پرسپولیسی‌ها انگیزه زیادی برای اثبات توانایی های خود دارد و احتمالا به فکر ثبت سومین کلین شیت خود در این مسابقات است.

دیدگاه‌ها