کد خبر : 1366837 | 01 آبان 1395 ساعت 13:03 | 50K بازدید | 4 دیدگاه

همه آنچه باید از چمن دومین ورزشگاه بزرگ ایران بدانید

تجهیز ورزشگاه یادگار به سبک هیروشیمای ژاپن

زمین چمن ورزشگاه یادگار امام (ره ) تبریز که دومین ورزشگاه بزرگ ایران شناخته می شود به آخرین فناوری روز جهان مجهز شد.

تجهیز ورزشگاه یادگار به سبک هیروشیمای ژاپن

به گزارش "ورزش‌سه"، بازسازی چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز پس از دو سال تحقیق سرانجام 4 ماه پیش استارت خورد و اکنون مراحل پایانی خود را سپری می کند. عملیات ترمیم چمن ورزشگاه یادگار این ورزشگاه را از نظر چمن به مدرن ترین امکانات فنی جهان تجهیز کرده است.


طراحی به سبک ورزشگاه هیروشیما


ورزشگاه یادگار امام تبریز با ظرفیت حدود 70 هزار نفر از نظر طراحی شبیه ورزشگاه هیروشیمای ژاپن است و اکنون پس از ورزشگاه آزادی تهران به عنوان دومین ورزشگاه مجهز به سیستم گرمایش از کف شناخته می شود. این زمین هشت هزار متری به دلیل مجهز نبودن به سیستم گرمایش از کف همواره در برابر سرما با چالشی جدی در سال های اخیر روبه‌رو بوده است اما با تلاش های انجام شده اکنون تا دو هفته آینده سیستم گرمایش از کف این زمین به بهره برداری می رسد.


سنسور حرارتی در 4 نقطه زمین


فرایند بازسازی زمین چمن یادگار امام (ره ) از خردادماه امسال و در نخستین گام با عملیات خاکبردای زمین آغاز شد و با تحکیم بستر و شیب بندی آن با ضخامت 60 سانتیمتر در لایه های 15سانتی متری و نصب لوله های زهکش به متراژ دو هزار متر دنبال شد. این سیستم گرمایش دارای سنسور حرارتی و نمایشگر در چهار نقطه زمین بوده که لوله های گرمایش از کف در متراژهای 40 هزار متر نصب شده است تا با این زیرسازی عملیات چمن رول از سوی پیمانکار ایرانی به زیر کشت برود.


مقاوم تا سرمای منفی 18 درجه


شاخصه مهم زمین چمن این ورزشگاه بکارگیری چمن از نوع سردسیری بوده که تا سرمای منفی 18درجه مقاوم است. در این میان برخی اعلام کرده‌اند که عملیات زیرسازی ورزشگاه متناسب با چمن مصرفی برای سال جاری نبوده و سال آینده باید دوباره این چمن تعویض شود. عده‌ای هم نگران بودند که آیا برگزاری بازی های لیگ برتر به این زیرسازی ها یا سیستم آبیاری و چمن آسیبی نمی‌زند؟ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اما این طرح را اوایل سال جاری در حالی به مناقصه گذاشت که در متن قرارداد با شرکت طرف قرارداد بر ضرورت استفاده و بکارگیری از چمن داخلی تاکید شده است که این بازسازی زیرسازی، موتورخانه، کاشت و نگهداری چمن و ایجاد خزانه برای احیای مجدد آن را با هزینه 20میلیارد ریال شامل می شود و پیمانکار نیز به درستی همه مسائل را زیر نظر گرفت تا کار با سرعت معقول پیش برود و خروجی مثبتی داشته باشد.


بذر مورد استفاده از فوتبال اروپا و آمریکا


با توجه به اهمیت بازسازی زمین چمن این ورزشگاه با آخرین شیوه های روز دنیا و منطبق با استاندارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و تاکید مسئولان ورزشی از چمن رول داخلی با بذر هلندی استفاده شد. بذری که در ورزشگاه های ملی فوتبال اروپا و آمریکا استفاده می شود و تحت تایید فیفا نیز است. لایه بندی زیرین زمین چمن از مصالحی استفاده شد تا زمین علاوه بر بازی های ملی مناسب برگزاری در سطح بین المللی هم باشد همچنین با ایجاد خزانه برای تعویض چمن در مواقعی که در حین بازی ممکن است به طور طبیعی آسیب ببیند مجدد احیا شود که وجود خزانه به دوام زمین چمن بیش از بیش کمک می کند.

دیدگاه‌ها