کد خبر : 1383791 | 11 دی 1395 ساعت 07:52 | 17.9K بازدید | 0 دیدگاه

اتفاقات مهم ورزشی سال ۲۰۱۶ (عکس)

قهرمانی پرتغال، لسترسیتی، درخشش مایکل فلپس و یوسین بولت و خداحافظی نیکو رزبرگ و کوبی برایانت از اتفاقات مهم ورزشی سال ۲۰۱۶ بود.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، تا ساعاتی دیگر سال ۲۰۱۶ پایان می یابد. المپیک ریو و یورو شاید از مهمترین رویدادهای این سال محسوب می شدند اما اتفاقات مهم دیگری نیز در این سال رخ داد. ورزشکاران زیادی در این سال رکوردشکنی کردند و برخی ها از جهان ورزش خداحافظی کردند. بعضی از تیم ها برای نخستین بار طعم قهرمانی را چشیدند و تیم های دیگری همچنان در کسب جام ناکام ماندند. در ادامه به مهمترین اتفاقات سال اشاره می شود.

 

المپیک ریو

 

 

 

بازی‌های المپیک امسال با درخشش ستاره‌ها و ظهور پدیده‌هایی همچون سیمون بایلز و کیتی لدکی، با قهرمانی آمریکا به پایان رسید. برزیل میزبان این بازی ها با تمام مشکلات توانست این رقابت ها را برگزار کند و هفت مدال طلا را کسب کند.

 

آخرین المپیک بولت و فلپس

 

 

یوسین بولت، سریعترین مرد جهان در المپیک ریو بی رقیب بود و توانست در سه رشته ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴ در ۱۰۰ متر همچون دو دوره پیش قهرمان شود و مدال طلا کسب کند.

 

دیگر ستاره این بازی ها یعنی مایکل فلپس نیز پنج مدال طلا بر گردن آویخت تا تعداد مدال های خود را در تمام دوره های المپیک به ۲۳ برساند. این دو ورزشکار اعلام کردند در بازی‌های توکیو (المپیک ۲۰۲۰) حضور نخواهند داشت.

 

ستاره‌های جدید آمریکایی

 

 

شاید همه دنیا تنها منتظر مدال ها طلا فلپس در رشته شنا برای کاروان آمریکا بودند اما کیتی لدکی چهار مدال طلا را برای کشورش به ارمغان آورد. در ژیمناستیک نیز سیمون بایلز ۱۹ ساله درخشید و چهار مدال زرین را بر گردن آویخت. بایلز و لدکی به همراه فلپس بیشترین مدال های طلا را در این بازی ها کسب کردند.

 

ناکام های بزرگ

 

 

ورزشکاران بزرگی در این رقابت ها ناکام بودند. در تنیس این موضوع بیش از همه به چشم آمد. نواک جوکوویچ و سرنا ویلیامز (دوتینسو برتر جهان در بخش مردان و زنان) خیلی زود با المپیک خداحافظی کردند. ناکامی تیم فوتبال زنان آمریکا نیز از اتفاقات دور از انتظار این بازی ها بود.

 

پایان خوش برای برزیلی ها

 

 

مهم ترین اتفاق در ورزش های تیمی المپیک، قهرمانی تیم فوتبال برزیل بود. سلسائو توانست برای نخستین بار در این رشته مدال طلا المپیک را بر گردن بیاویزد و جشن قهرمانی را در کشورش برپا کند. برزیلی‌ها قهرمان والبیال نیز شدند، این تیم با شکست سه بر صفر ایتالیا به این عنوان دست یافت. در بسکتبال آمریکا بدون رقیب، دوباره قهرمان این بازی ها شد. این تیم تاکنون ۱۵ مدال طلا المپیک را در تاریخ این رقابت ها به دست آورده است.

 

فوتبال

 

نخستین قهرمانی پرتغال

 

 

تیم ملی فوتبال پرتغال در یورو شروع ناامید کننده ای داشت ولی به فینال رسید و در دیدار نهایی با وجود آسیب دیدگی رونالدو، فرانسه که میزبان بازی ها بود را شکست داد و برای نخستین بار قهرمان این بازی  ها شد. تک گل بازی توسط ادر در دقیقه ۱۰۹ بازی به ثمر رسید.

 

ادامه ناکامی های آرژانتین

 

 

آرژانتین در کوپا آمه‌ریکا که به مناسبت ۱۰۰ سالگی این رقابت ها در آمریکا برگزار شد، با قاطعیت حریفان خود را پشت‌سر گذاشت و به فینال رسید. این سومین فینال آلبی سلسته در سه سال اخیر بود. لیونل مسی و یارانش فرصت داشتند علاوه بر انتقام سال گذشته از شیلی، جشن قهرمانی در آمریکا بگیرند اما این اتفاق رخ نداد. آرژانتین در ضربات پنالتی مغلوب شیلی شد. مسی پس از این دیدار از تیم ملی به طور غیر رسمی خداحافظی کرد اما پس از مدت کوتاهی دوباره پیراهن کشورش را بر تن کرد.

 

اینفانتینو رییس جدید فیفا

 

 

پس از رسوایی های بلاتر و محکومیتش به هشت سال زندان، انتخابات فیفا در ۲۶ فوریه برگزار و جیانی اینفاتینو با کسب بیشترین آرا به عنوان رییس جدید فیفا معرفی شد. در این سال محکومیت بلاتر به ۶ سال کاهش یافت.

 

درخشش رئال مادرید با زیدان

 

 

در روزهای نخست سال ۲۰۱۶، هدایت رئال مادرید به زین الدین زیدان جوان سپرده شد. کمتر کسی فکر می کرد این سرمربی فرانسوی در نخستین تجربه اش بتواند چنین عملکرد موفقی داشته باشد. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه ها از عناوین مادرید زیدان در این سال هستند. مادرید با هدایت سرمربی فرانسوی اکنون صدرنشین لالیگا و تنها تیم بدون شکست قاره اروپا در فصل جدید است.

 

لسترسیتی، قهرمان غیر منتظره

 

 

صدرنشینی لسترسیتی در ماه آخر سال ۲۰۱۵ به نظر موقتی می رسید اما در نهایت این صدرنشینی ادامه یافت و با نخستین قهرمانی این تیم در لیگ برتر انگلیس پایان یافت. شاگردان کلودیو رانیری پس از صعود به لیگ برتر در سال ۲۰۱۴، در پایان فصل در جایگاه چهاردهم قرار گرفتند اما یک سال بعد با حضور تیم های بزرگی همچون منچستریونایتد، آرسنال، چلسی، منچسترسیتی و لیورپول قهرمان لیگ برتر شدند.

 

سال رویایی رونالدو

 

 

رونالدو بهترین دوران ورزشی را در سال ۲۰۱۶ سپری کرد. علاوه بر قهرمانی هایش همراه رئال مادرید و تیم ملی پرتغال عنوان های فردی زیادی را کسب کرد. برترین گلزن لیگ قهرمانان و جام جهانی باشگاه ها و بهترین بازیکن یوفا شد و همچنین توانست برنده توپ طلا شود. او در مجموع ۱۰ جایزه را در این سال کسب کرد.

 

اتومبیلرانی

 

پایان رقابت همیلتون و رزبرگ در فرمول یک

 

 

 

لویس همیلتون و نیکو رزبرگ که از کودکی باهم دوست بودند، در سال ۲۰۱۶ در مسابقات فرمول یک رقابت نزدیکی داشتند. در نهایت راننده آلمانی قهرمان این فصل شد اما چند روز پس از این اتفاق کناره‌گیری‌اش از رقابت های اتومبیلرانی را اعلام کرد. همه از این تصمیم شگفت زده شدند. مطبوعات انگلیسی دلیل کناره‌گیری رزبرگ را رقابت نزدیک با هیملتون عنوان کردند.

 

بسکتبال

 

جایزه ای برای لبرون جیمز

 

 

دیدار نهایی بسکتبال NBA بین دو تیم کلیولند کاوالیرز و گلدن استیت وریرز برگزار شد. پیروز این رقابت ها در  دیدار هفتم مشخص شد و در نهایت کلیولند با ستاره خود لبرون جیمز جام قهرمانی را بالای سر برد.

 

خداحافظی ستاره‌ای به نام کوبی بریانت

 

 

کوبی برایانت پس از ۲۰ فصل حضور در NBA در ۱۳ آوریل از این رقابت ها خداحافظی کرد. او آخرین بازی اش را در این روز برای لس آنجلس لیکرز انجام داد و توانست برابر یوتا جاز ۶۰ امتیاز کسب کند تا پایانی درخشان را به ثبت برساند.

 

والیبال

 

قهرمان لیگ جهانی، غایب بزرگ المپیک

 

 

صربستان در ۱۷ جولای برزیل میزبان المپیک را در فینال لیگ جهانی شکست داد و قهرمان این بازی ها شد اما این تیم جایی در المپیک نداشت و از خانه، نظاره گر قهرمانی برزیل در این رقابت ها شد.

 

نخستین تجربه المپیک برای ایرانی‌ها

 

 

تیم ملی والبیال ایران در آخرین فرصت خود در بازی های انتخابی المپیک توانست جواز حضور در این رقابت ها را کسب و برای نخستین بار به المپیک صعود کند. شاگردان لوزانو تنها تیم والبیال حاضر در ریو بودند که برای نخستین بار المپیک را تجربه می کردند.

 

دوومیدانی

 

رکورد شکنی بی ثمر

 

 

کندرا هریسون آمریکایی در دوومیدانی لیگ الماس توانست رکورد دو ۱۰۰ متر با  مانع زنان را پس از ۲۸ سال بشکند اما از حضور در المپیک بازماند. به علت اینکه سه دونده آمریکایی پیش از این جواز حضور در این بازی ها را کسب کرده بودند، هریسون نتوانست در المپیک شرکت کند. آنیتا ولودراژسکی پس از قهرمانی در المپیک توانست اولین بانویی شود که رکورد ۸۰ متر را در پرتاب چکش به ثبت می رساند. او ۱۳ روز بعد از المپیک در مسابقات ورشو رکورد ۸۲.۹۸ را به نام خود ثبت کرد.

 

تنیس

 

پایان حکمرانی جوکوویچ

 

 

اندی ماری با انصراف میلوش رائونیچ از نیمه نهایی مسترز پاریس علاوه بر صعود به فینال توانست به سلطه نواک جوکوویچ در صدر رنکینگ تنیس مردان پایان بدهد. ماری پس از ۲۲۳ هفته صدرنشینی تنیسور صربستانی، توانست سال ۲۰۱۶ را با عنوان مرد شماره یک جهان به پایان برساند.

 

نخستین طلای آرژانتین

 

 

آخرین جام قهرمانی مسابقات تنیس به تیم ملی آرژانتین رسید. تیم چهار نفره آرژانتین با حضور دل پوترو در نیمه نهایی جام دیویس، انگلیس قدرتمند را شکست داد و در فینال برابر کرواسی قرار گرفت. در حالی که به نظر می رسید آرژانتین مدال نقره این رقابت ها را کسب خواهد کرد، در نهایت قهرمان شد. پیروزی به یادماندی دل پوترو برابر چیلیچ در دیداری که  چهار ساعت و ۵۷ دقیقه طول کشید، باعث شد دو تیم به تساوی دو بر دو برسند. بازی در دیدار پنجم ادامه پیدا کرد و با پیروزی آرژانتین به پایان رسید.

دیدگاه‌ها