کد خبر : 1402110 | 21 اسفند 1395 ساعت 11:10 | 83.5K بازدید | 35 دیدگاه

با حضور نسل جدید مربیان

مورینیو - ونگر؛ پایان خط نزدیک است؟

به نظر می رسد با ورود چرخه مربیان مدرن، زمان رفتن آرسن ونگر و ژوزه مورینیو فرا رسیده باشد.

مورینیو - ونگر؛ پایان خط نزدیک است؟

به گزارش "ورزش سه"، روزهای تلخی برای ونگر در حال سپری شدن است و شاید در هفته های اخیر تنها دلخوشی او در مرور جدول، داشتن جایگاهی بالاتر از مورینیو، دشمن قدیمی اش باشد.

 

اما این اتفاق نیز خیلی برای کسی راضی کننده نیست. این دو سرمربی کارکشته لیگ برتر، حالا پایین تر از چهار سرمربی مدرن لیگ برتر قرار دارند. شیاطین سرخ از ماه سپتامبر در رتبه ششم بی حرکت مانده و شکست آرسنال برابر لیورپول نیز باعث سقوط آنها به رتبه پنجم شد.

 

 

1185403

 

 

فصل اخیر را باید سال تجمع بهترین مربیان جهان در لیگ برتر دانست. پپ گواردیولا سیتی را تبدیل به تیمی جذاب کرده و کونته نیز که با ساختن ایتالیایی مقتدر علیرغم فقر ستاره در یورو 2016 و بازگشت یووه به جمع مدعیان مورد تمجید قرار گرفته بود، چلسی فوق العاده ای روانه لیگ کرده است.

 

 

این دو سرمربی بزرگ، به جمع یورگن کلوپ که در گذشته، شکستن انحصار بایرن در بوندس لیگا را در کارنامه داشت و همچنین پوچتینو که در 4 سال اخیر کارنامه فوق العاده ای در ساوتهمپتون و تاتنهام داشته اضافه شده اند.

 

 

1154798

 

 

چلسی تحت هدایت کونته، در حال حاضر با 10 امتیاز برتری نسبت به نزدیک ترین رقیب خود، شانس اول قهرمانی در لیگ برتر محسوب می شود و یادآور خاطرات شیرین مورینیو در سالهای اول حضور روی نیمکت ابی های لندن شده است.

 

پوچتینو که تیمش از  لحاظ خرج و مخارج در رتبه ششم تیم های لیگ برتریست، در حال حاضر با تاتنهام بر جایگاه دوم تکیه زده و از لحاظ میدان دادن به بازیکنان جوان نیز گواردیولا تیمی رو به پیشرفت را مهیا کرده است.

 

1163003

 

 

اگرچه به نظر روزهای ابتدایی برای سرمربی کاتالانی سیتی آسان نبود، اما نشانه های بارزی از پیشرفت در تیم او به وضوح دیده می شود. استفاده از ستارگانی مثل سانه، استرلینگ و گابریل ژسوس و تغییرهای تاکتیکی مانند دفاع از جلو و افزایش سرعت حملات، تا زمان مصدومیت گابریل آنها را تبدیل به تیمی غیرقابل توقف کرده بود.

 

 

1176673

 

 

اگرچه لیورپول با کلوپ افت محسوسی را در سال جدید تجربه می کنند، اما آنها رکورد فوق العاده ای برابر 6 تیم بالای جدول دارند و در هر دو دیدار رفت و برگشت برابر آرسنال پیروز شده و مقابل شیاطین سرخ به تساوی رسیده اند.

 

از زمان جدایی سرالکس فرگوسن در سال 2013، از مورینیو و ونگر به عنوان بزرگ ترین جانشینان او برای تبدیل شدن به بهترین مربی لیگ برتر یاد می شد. اما بدون بر جای گذاشتن اثری بزرگ، فرصت آنها دیگر رو به پایان است.

 

آقای خاص علیرغم کسب قهرمانی با چلسی در فصل 2014، مدت کوتاهی بعد از سمت هدایت آبی های لندن برکنار شد و حالا بر صندلی فرگی در اولدترافورد تکیه زده است. اگرچه یونایتدها از ماه اوکتبر شکستی را پذیرا نشده اند و هفته گذشته نیز با غلبه بر ساوتهمپتون فاتح جام اتحادیه شدند، اما یونایتد هنوز هم فاصله زیادی با تبدیل شدن به یک تیم مدعی دارد.

 

آخرین باری که شیاطین سرخ با فرگی فصل را در رتبه ششم به پایان رساندند، سال 1991 بود که البته در همان فصل یونایتد موفق شد به قهرمانی مسابقات جام برندگان اروپا نیز دست پیدا کند و شاید تنها اتفاقی که باعث شد در انتها کارنامه شیاطین در فصل جاری نا امید کننده نباشد، قهرمانی آنها در رقابت های لیگ اروپا است.

 

 

1171516

 

 

اگرچه تیم مورینیو فوتبالی به مراتب هجومی تر از منچستر یونایتد تحت هدایت فان خال بازی می کند، اما آنها قادر به زدن گل به اندازه کافی نیستند. مورینیو که موفقیت های خود در پورتو، چلسی و اینتر را مدیون ساختاری منظم و دقیق در خط دفاعی خود بود، حالا به نظر رموز اسرار آمیز خود را در کسوت مربیگری یونایتدها فراموش کرده است.

 

ایده ابتدایی، بازگشت به دوران طلایی فرگوسن با هدایت مورینیو بود و به همین دلیل، بودجه ای 153 میلیون یورویی در تابستان امسال برای خرید ستارگان استفاده شد.

 

اما همین رویه سالهای سال است که در مورد آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی توپچی ها در حال تکرار است. شکست سنگین در امیترتیس برابر بایرن و حذف با نتیجه 2-10 در مجموع دو دیدار، بیانگر روزهای پایانی او در آرسنال است. در روزهای عصبانیت فراوان هواداران و رسانه ها، ونگر همچنان در حال جنگیدن است و قطعا روزی که او خبر بازنشستگی خود را اعلام کند، این لجاجت مورد تحسین همگان قرار خواهد گرفت.

 

 

1184818

 

 

بعد از یکی از تلخ ترین شکست های دوران مربیگیری برابر بایرن، احتمالا ونگر نیز مجبور به استفاده از راهکارهای مورینیو است و او نیز ترجیح داده به جای بررسی دلایل شکست در خانه، روز چهارشنبه شاهد بازگشت رویایی بارسا برابر پاری سن ژرمن در نوکمپ باشد.

 

فردای شکست خانگی برابر ژرمن ها، ونگر دو عامل بازیکنان بزرگ حریف و داوری را فاکتورهای اصلی این نتیجه اسفناک قلمداد کرد و این در حالیست که یکی از معدود بازیکنان بزرگ وی، الکسیس سانچس نیز راه خروج را در پیش گرفته و ونگر در حل این پرونده نیز ناکام مانده است.

 

با حضور نسل جدید مربیان مدرن در لیگ برتر، به نظر می رسد ونگر باید بدون هیچ بهانه ای به فکر بازنشستگی باشد و شاید در این مسیر، مورینیو نیز با او همراه باشد.

 

منبع: ESPN

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها