کد خبر : 1403789 | 29 اسفند 1395 ساعت 12:10 | 38.6K بازدید | 0 دیدگاه

در آستانه جدال سرنوشت ساز سیتی-لیورپول

کلوپ-گواردیولا؛ مبارزه در سرزمین ناشناخته

اگرچه شاید در پایان فصل سیتی در جدول بالاتر از لیورپول قرار بگیرد، اما به دلایلی می توان کلوپ را موفق تر از گواردیولا دانست.

کلوپ-گواردیولا؛ مبارزه در سرزمین ناشناخته

 

به گزارش "ورزش سه"، زمانی که پپ گواردیولا بعد از پایان دیدار سیتی و موناکو برای توضیح دلایل حذف تیمش به کنفرانس مطبوعاتی استادیوم لویی دوم آمد، اذعان داشت که احساسات متفاوت دو تیم دلیلی اجتناب ناپذیر برای حذف تیمش در این مرحله از مسابقات به شمار می آید.

 

سرمربی اسپانیایی سیتی با گله از مهاجمان تیمش به علت عدم رویکرد تهاجمی و توپربایی در دقایق حیاتی بازی، این اتفاقات را دلیل حذف تیمش در این مرحله قلمداد کرد.

 

 

1187727

 

 

اگرچه گواردیولا در نهایت خودش را مقصر این شکست دانست، اما چهره بر افروخته و عصبانی او بیانگر آن بود که بازیکنان تحت هدایت پپ، هرگز به کیفیت سرمربی اسپانیایی و سابق بارسا و بایرن نبوده و نیستند.

 

با بررسی کارنامه گواردیولا و فتح 21 جام طی 7 سال در می یابیم که او این قدرت را دارد که خودش را در این فاجعه از بازیکنان سیتی جدا ببیند. همانطور که گواردیولا در اواسط فصل جاری نیز اشاره کرد بود، این کارنامه بیانگر آن است که برای کسب موفقیت باید صبور بود.

 

اما به هر حال در دنیای مدرن فوتبال، سرزنش کردن بازیکنان در افکار عمومی تئوری شکست خورده ای به شمار می آید و معمولا توسط هیچکس استفاده نمی شود.

 

 

1188134

 

 

این رفتار گواردیولا در مقایسه با یورگن کلوپ نمود جالب تری پیدا می کند. سرمربی آلمانی لیورپول که قرار است روز یکشنبه برای تثبیت شانس خود برای حضور لیگ قهرمانان به مصاف گواردیولا در استادیوم اتحاد برود.

 

کلوپ را باید یکی دیگر از مربیان درجه یک لیگ برتر دانست. شخصیت و دستاوردهای او ترکیبی قابل احترام را برای حاضران در رختکن یک تیم رقم می زند اما خود او نیز می داند که برای حفظ جایگاه رفیع خود در بین بازیکنان باید همیشه در تلاش باشد.

 

البته این بدان معنا نیست که کلوپ دچار خود کم بینی است یا نمی تواند همانند گواردیولا در مواجهه با رسانه ها نامفهوم صحبت کرده و یا در رابطه با حمایت هواداران از یک بازیکن نظر بدهد. دلیل رفتار سرمربی آلمانی تنها این است که او می داند سرنوشت او و بازیکنانش به هم گره خورده است.

 

 

1146800

 

 

به عنوان مثال، ماه گذشته و در جریان نتایج ضعیف مرسی سایدی ها، کلوپ خود را مسئول کامل و 100% نتایج عنوان داشت و گفت: "امیدوارم هرگز از واژه آنها (اشاره به بازیکنان) به جای "ما" استفاده نکنم زیرا من نیز بخشی از این گروه هستم.

 

قبل از این مصاحبه نیز در گذشته کلوپ به اشتباهات خود در تاکتیک های اولیه تمرینات لیورپول اشاره کرد و تاکید داشت که این روش در نهایت منتج به قهرمانی در لیگ برتر نخواهد شد.

 

کلوپ در گذشته گفته بود: "زمانی که من هدایت لیورپول را بر عهده گرفتم، متوجه شدم که میزان استراحت بازیکنان بسیار کم است و من سعی بر تغییر آن داشتم. پس تصمیم گرفتم راهی پیدا کنم که بازیکنان سه یا چهار روز استراحت داشته باشند. البته بعدها متوجه اشتباه بودن این تفکر شدم و معتقدم دلیل این اشتباه، عدم تجربه من در این رابطه بوده است."

 

 

1188132

 

 

اما در آن سو، علیرغم ارتکاب به اشتباهات قابل توجه، گواردیولا هنوز  از زمان ورود به لیگ جزیره به خطاهای خود اعتراف نکرده است.

 

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی از دست رفتن شانس قهرمانی سیتیزن ها در لیگ برتر فصل جاری را می توان اشتباهات کلودیو براوو، سنگربان شیلیایی سیتی و اصرار گواردیولا به جدایی هارت و انتقال او دانست. خطاهای براوو نه تنها مستقیما باعث از دست رفتن امتیازات زیادی شده، بلکه باعث از بین رفتن اطمینان خاطر در بازیکنان خط دفاع نیز هست.

 

همچنین سرمربی اسپانیایی سیتی هنوز راه حل مناسبی برای رفع بحران مدافعان کناری این تیم نیافته و هر از چند گاهی با یادآوری تاریخچه تهی سیتیزن ها از افتخار در رقابت های برون مرزی، موجبات خشم هواداران این تیم را پدید می آورد.

 

 

1174711

 

 

روح جمعی و همکاری در بین بازیکنان لیورپول به شکل واضحی بیش از بازیکنان سیتی است و گواردیولا با استخدام دو همکار سابق خود در بارسلونا، چیگی بیگیرستان و فران سوریانو در پست های مدیریتی، باعث کاهش روحیه تیمی در نیمه آبی شهر منچستر شده است.

 

جو هارت به سمت درهای خروجی هدایت شد، سرخیو آگوئرو فاصله زیادی با آن ستاره ای که لقب بهترین بازیکن باشگاه را از آن خود کرده بود دارد و یحیی توره بخش زیادی از فصل را به علت مصاحبه های مدیربرنامه خود از دست داد. ونسان کمپانی نیز به ندرت به بازی گرفته می شود و انگار او نیز نقش خود به عنوان یک توریست در سفرهای منچستر سیتی را پذیرفته است.

 

اگرچه کلوپ هم در معدود مواردی مانند ممدو ساخو برخوردی همانند  گواردیولا داشت و در نهایت در ماه ژانویه باعث جدایی او شد، اما بعد از ورود به بندر لیورپول باعث تحول بازیکنانی چن لالانا، هندرسون و فیرمینو شده است.

 

 

1188130

 

 

لیورپول فصل جاری را نیز بدون جام به اتمام خواهد رساند و شاید کسب سهمیه لیگ قهرمانان تسلی بخش هواداران این تیم باشد. اما سیتیزن ها در مرحله نیمه نهایی جام حذفی قرار دارند و اندک بختی برای فتح قهرمانی لیگ برتر نیز برای خود قائلند.

 

اما اگر ملاک را همانند استانداردهای گواردیولا، کامیابی تنها در افزایش آمار تعداد جام های کسب شده ندانیم، کلوپ در آنفیلد به موفقیت بزرگی دست یافته است.

 

منبع: ESPN

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها