کد خبر : 1413709 | 16 اردیبهشت 1396 ساعت 08:41 | 72.6K بازدید | 3 دیدگاه

از پیراهن سپید تا پیراهن راه راه سیاه و سپید

هیگواین؛ آماده برای مورینتس شدن

حمیدرضا صدر به نبرد پیش روی هیگواین در جامه یوونتوس برابر رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان می نگرد، به آوردگاه انتقام خصوصی پسر آرژانتینی...

هیگواین؛ آماده برای مورینتس شدن

 به گزارش "ورزش سه"، سال 2006 دو پسر خوش آتیه آرژانتینی پا به مادرید گذاشتند. دو جوانی که آینده سازان برنابئو خوانده شدند. رئال برای فرناندو گاگو بیست و یک ساله که در میانه میدان ریور پلات درخشیده بود بیست میلیون پرداخت و برای گونزالو هیگواین مهاجم بیست ساله ریور پلات، سیزده میلیون. گاگو پس از سپری کردن چهار سال در مادرید راهی رم و والنسیا شد و اکنون چهار سالی است به آرژانتین بازگشته، ولی هیگواین با پیراهن یوونتوس در آستانه فینال لیگ قهرمانان قرار گرفته. در آستانه نشستن بر بام اروپا. گاگو فراموش شده، ولی هیگواین جان کنده. جان کنده و از اسپانیا به ایتالیا رفته و خود را بازتعریف کرده. بازتعریف کرده و خرده گیران را به هیچ گرفته. به هیچ گرفته و بی مهری رئالی را فراموش نکرده.


پیوند هیگواین - مادرید برای پسر محجوب آرژانتینی برخلاف ظاهر شیرینش با تلخی خونسردی از نوع کهکشانی رئال پایان یافت. وقتی هیگواین و رئال در تابستان 2013 جدا شدند، هفت فصل را با هم سپری کرده بودند که زمان طولانی بشمار می رفت: رونالدو برزیلی پنج فصل را در برنابئو سپری کرده بود، رود فن نیستلروی چهار فصل و فابیو کاناوارو سه فصل را...هیگواین  121 بار دروازه ها را گشوده و سه بار قهرمان لالیگا شده بود. برای فابیو کاپلو به میدان رفته بود، همین طور برند شوستر و ژوزه مورینیو. خاطره های مادرید اش  پرشمار بودند: بازی های آخر فصل 08-2007 که به قهرمانی رئال در لالیگا انجامید، همان فصلی که طی له کردن 1-4 بارسا در ال کلاسیکو فقط  پس از پنجاه و هفت ثانیه ورود به میدان دروازه کاتالان ها را گشود. همین طور گل های لحظات آخرش در فصل 09-2008 که او را کنار دیگو فورلان، داوید ویا و تیری آنری قرار داد. او در فصل 2010-2009 با 27 گل در لیگ پس از لیونل مسی بهترین گلزن لالیگا قرار گرفت، بالاتر از زلاتان ایبراهیموویچ در بارسا و همین طور از کریستیانو رونالدو تازه وارد به رئال که یک گل کم تر از او در لیگ زده بود: 26 گل.

 

1177675


ولی ورود رونالدو زنگ خطر را به صدا درآورده و ورود کریم بنزما رقابت در خط حمله را بیشتر کرده بود. هیگواین در فصل 11-2010 گل 700 رئال در لیگ قهرمانان را زد و در فصل 12-2011 با زدن 22 گل در لیگ بالاتر از بنزما ایستاد، ولی بنزما - که او هم مثل گونزالو در 1987 به دنیا آمده بود - گزینه محبوب تر خط حمله برنابئو بود. بنزما راهش را در برنابئو ادامه می داد و نه او. پسر آرژانتینی فصل 13-2012 را با پیروزی 1-2 در سوپر کاپ برابر بارسا با زدن اولین گل بازی آغاز کرد، ولی خط پایان مادرید همان نزدیکی بود. اهمیتی نمی دادند صدمین گلش در لالیگا را زده، اهمیتی نمی دادند در سوپر کاپ اسپانیا دروازه بارسلونا را باز کرده و جام را بالا برده... گرت بیل می آمد و جایی برای پسر محجوب در خط حمله نمی ماند. در حالی که بیست و شش سال داشت، فقط بیست و شش سال.

 


انتقال هیگواین به ناپولی برای رئال مترادف با  سود سی میلیونی بود و برای گونزالو رفتن از بزرگ ترین باشگاه جهان به باشگاهی که طی حیاتش فقط دو بار سری آ را فتح کرده. با این وصف او طی سه فصل در کرانه های مدیترانه درخششی داشت بی بدیل. درخششی چنان پر آب و تاب که بانوی پیر برای پر کردن جای خالی شده کارلوس توز نود میلیون پرداخت: برای او که بیست و نه ساله شده بود. روزنامه گاردین همان زمان زیر عکسی که هیگواین پیراهن راه راه شماره 9 یووه را در دست گرفته بود با نیش و طعنه نوشت: تئاتر پوچی... ولی گونزالو راهش را ادامه داد و در اولین فصل برای بانوی پیر بیش از 20 گل زد تا کنار دو اسطوره باشگاه – جان چارلز و اومار سیووری – قرار بگیرد. جایی بالاتر از بزرگان راه راه پوش. بالاتر از روبرتو بتگا، روبرتو باجو، آلساندرو دل پیرو،  دیوید ترزگه...

 


حالا طلیعه نبرد بزرگ جلوه کرده: هیگواین - رئال مادرید... آوردگاهی که پسر آرژانتینی محجوب می تواند هم تاریخ نبرد دو باشگاه را ورق بزند و هم انتقام شخصی اش را بگیرد. قربانی کردن بارسا فرصت تاریخی به زانو درآوردن رئال را مهیا کرده. شکست بانوی پیر در فینال لیگ قهرمانان 1998 آمستردام برابر رئال فراموش نشده. شکستی طی نبرد پایاپایی برابر تک گل میاتوویچ. در شبی که مارچلو لیپی، زیدان را پشت سر دل پیرو و اینزاگی قرار داد، ولی باز هم برابر یوپ هاینکس شکستخورد. حالا زیدان روی نیمکت رئال نشسته و در آستانه دوگانه جادویی قرار گرفته. حالا مکس آلگری هم باید اسطوره یووه را شکست دهد و هم افسانه رئال را. زیدان را.

 

1180276


نبرد یووه – رئال نمی تواند یادآور فینال لیگ قهرمانان 2015 نباشد. یادآور شکست 1-3 یووه از بارسلونا، رقیب ازلی رئال. طرفداران بانوی پیر اعتقاد دارند این بار به قهرمانی اروپا نزدیک تر شده اند. می گویند از یووه آنتونیو کونته رسیده اند به یووه آلگری. هم دفاع آهنین شان را ستایش می کنند و هم خط حمله ای را که تا این جا در لیگ قهرمانان 19 گل زده را: دو گل بیشتر از دو سال پیش تا فینال. آنها برای به رخ کشیدن قریحه تاکتیکی آلگری به روی آوردنش به سیستم 1-2-4-3 برابر موناکو در دیدار اول نیمه نهایی لیگ قهرمانان اشاره می کنند. به این که کوادرادو جوان را کنار گذاشت و دنی آلوز 33 ساله را در صف چهار مرد برابر سه مدافعش قرار داد... به این که هیگواین با دو گل در فرانسه، پسران موناکویی و امپاپه، پسر جادویی هجده ساله، را محو کرد. یک گل در نیمه اول زد و یکی در نیمه دوم.


خاطره های اروپایی ما از هیگواین - سوای نبرد با موناکو - با پیراهن رئال شیرین نبوده اند. او بود که برابر لیون در فصل 10- 2009 آن فرصت طلایی را از دست داد و مادرید 1-2 طی دو دیدار در مرحله یک هشتم نهایی شکست خورد. او در این فصل هم طی پیروزی تاریخی یووه برابر بارسا گلی نزده، همین طور برابر پورتو. گشودن دروازه دینامو زاگرب در دیدارهای گروهی را هم کسی به یاد نمی آورد. 19 گل در 65 دیدار اروپایی درخشان نبوده اند. اما هیگواین در آستانه سی سالگی فرصت تاریخی پیدا کرده، فرصتی تکرار نشدنی ورای قهرمانی سری آ با پیراهن راه راه سیاه و سپید... نبرد کاردیف برایش طعم دیگری یافته، طعم انتقام.

 

 

 

حمیدرضا صدر

 

 

از همین نویسنده بخوانید:

 

وقتی هیولا، سرخپوست‌ها را بلعید

 

بازنگری تاریخی‌‌ترین قهرمانی پرسپولیس؛ جام 1352

 

کسی نمی‌گفت آفتاب در مونیخ می‌درخشد 

 

مسی: خرمن آتش در میعاد

 

ال کلاسیکو: شب خوک زده با فیگو

 

تونی آدامز و سالاد فصل هجده ملیتی گرانادا

 

سی ال؛ لبخند دارودسته مادریدی

 

یوونتوس - بارسلونا: هفت پرده از نبرد انتقامی

 

میلان؛ فیل بزرگ در تاریکی مطلق

 

منچستریونایتد؛ چرا این تیم خود را پیدا نمی‌کند؟

 

مرگ تدریجی فوتبال هلند: چرا و چگونه؟

 

سایه روشن‌های جذاب‌ترین لیگ جهان 

 

مارچلو لیپی: مردی برای همه فصول

 

قطر - ایران؛ بازخوانی نبرد تلخ دوحه 1376

 

بهشت بر تو ارزانی باد پسرجان...

 

سیتی - موناکو؛ کبریت خیس برابر آتش گداخته

 

بازخوانی اولین فصل مورینیو در چلسی 

 

سیندرلا؛ نیمه شب چهارشنبه به وقت نوکمپ

 

نه، این همه آرزوهای ناپولی نبود...

 

تو هم تمام شدی آقای ونگر

 

انریکه و بارسا: اینجا زمان برای کسی متوقف نخواهد‌ شد

 

خوردن استیک با دندان‌های مصنوعی

 

معجونی که فوتبال انگلیس را تغییر داد 

 

تجدید خاطره با ایکر کاسیاس

 

آلگری: از تورین تا لندن و بارسلونا

 

بارسا در پاریس: ده پرده از کشتار والنتاین

 

لیگ قهرمانان: ناقوس‌ها برای که به‌صدا در می‌آیند؟

 

اولین توفان: وسترن در امجدیه

 

ردبول؛ بوندسلیگا علیه نوشیدنی شیطان!

 

ظهور و سقوط لستر: وداع با رمانتیسم؛ سقوط نکنید، بمانید آقای رانیری

 

آرسن ونگر: گربه خانگی میان ببرهای گرسنه

 

یادداشت حمیدرضا صدر درباره تیم محبوب ایتالیایی؛ رم، کولوسئوم در غیاب سزار  

 

لیورپول و کلوپ: ژانویه عذاب آور

 

از رونی تا رونالدو: مسیر موازی پسران فرگوسن

 

از قلیچ خانی و هاشمی نسب تا سرجیو راموس: دست دادن با آتش

 

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

 

جام جهانی 48 تیمی: معما، پرسش و دلار

 

از اوفارل تا کی‌روش: همان شهرزاد قصه‌گو

 

بازگشت یاپ استام به منچستر: داغ آن وداع تلخ

 

یوونتوس: همان بالا با یک علامت سوال

 

قربانگاه والنسیا، نفرین خفاش‌ها

 

فوتبال سال 2016؛ ده پرده از زندگی و مرگ

 

آیا یونایتد و مورینیو سرانجام به جاده اصلی بازگشته‌اند؟

 

آقای گل محجوب؛ از سیلی عبده تا مرگ در استکهلم

 

از چلسی تا آرسنال، از آنتونیو تا آرسن

 

لیونل مسی 2016: هم شیرین شیرین؛ هم تلخ تلخ

 

یادداشت ویژه حمیدرضا صدر برای برنده توپ طلا؛ رونالدو: رنج به علاوه سرمستی 

 

گواردیولا در باتلاق انگلیسی

 

میلان: مشت آهنین درون مخمل راه راه

 

ردبول، نوشابه منفور بوندسلیگاست!

 

هفته چهاردهم لیگ برتر: باران آنها را برد

 

ال کلاسیکو 232 : کسالت آمیخته به جادوی صد

 

هفته سیزده لیگ برتر: کونته آن بالا و مورینیو این پایین

 

تا 41 سالگی در برنابئو؛ کریستیانو می‌تواند؟

 

با این بارسلونا چه باید کرد؟

 

رئال به روایت زیدان: بی های و هوی، بی زرق و برق

 

هفته دوازده لیگ برتر: نه، تو دیگه خاص نیستی!

 

استیون جرارد: تاریخ تو را به کدام سو خواهد برد؟

 

 وداع با منصور پورحیدری؛ آن چروک‌های عمیق

دیدگاه‌ها