کد خبر : 1417192 | 01 خرداد 1396 ساعت 11:13 | 32.6K بازدید | 0 دیدگاه

دستاوردی فراتر از شانس؛

در ستایش زیدان؛ ستاره دنباله دار کهکشانی ها

برخلاف فصل گذشته نمی توان افتخارات زیدان را تنها مدیون شانس دانست و باید او را در بین سرمربیان بزرگ دنیای فوتبال قلمداد کرد.​​​​​​​

در ستایش زیدان؛ ستاره دنباله دار کهکشانی ها

به گزارش "ورزش سه"، زین الدین زیدان موفق شد تیم تحت هدایت خود را بعد از 5 سال دوباره فاتح لالیگا کند و حالا او در کمتر از 18 ماه از زمانی که هدایت قوهای سپید را بر عهده گرفته، فاتح 4 جام شده است.

 

قهرمانی رئال مادرید را باید پیروزی زیدان نامید. حدود یک سال و نیم از زمانی که او جای رافا بنیتس را گرفته می گذرد و اگرچه بسیاری شانس را دلیل موفقیت های او در ماه های ابتدایی دانستند، اما کارنامه زیزو موید توانایی ها و عملکرد فوق العاده او طی این مدت بوده است.

 

 

1200509

 

 

بعد از اخراج عجیب کارلتو در تابستان سال 2015، انتخاب رافا بنیتس به عنوان سرمربی رئال حتی از اتفاق قبلی نیز غیرمنتظره تر بود و بسیاری از هواداران رئال مادرید دیگر خواستار استعفای فلورنتینو پرز بودند. پس به نوعی انتخاب  زیدان آخرین شانس برای بقای رئیس باشگاه هم بود.

 

اما با ورود زیدان، آنها در لالیگا عملکرد فوق العاده ای ارائه دادند و تنها با یک امتیاز اختلاف کورس قهرمانی سال قبل را واگذار کردند. البته یک هفته بعد و در سن سیروی میلان، کهکشانی ها جشن یازدهمین قهرمانی خود در قاره سبز را برگزار کردند.

 

 

1200503

 

 

برای یک مربی تازه کار که به مدت شش ماه کار خود را آغاز کرده بود، این یک شروع فوق العاده محسوب می شد اما به هر حال عده ای معتقد بودند چاشنی شانس عامل اصلی موفقیت های زیدان بوده و بسیاری نیز او را درخششی زودگذر همانند روبرتو دی تئو می دانستند.

 

اما در فصل جدید،  قوهای سپید موفق شدند در ماه های اول سوپرکاپ اروپا و در ماه دسامبر جام باشگاه های جهان را نیز به تالار افتخارات خود اضافه کنند اما با توجه به اینکه هر 2 فینال به وقت اضافه کشیده شده بود، بسیاری همچنان موفقیت های زیزو را خوش شانسی می دانستند.

 

 

1172027

 

 

اما نباید فراموش کرد که بهترین مریبان هم اغلب خوش شانس هستند و کارنامه زیزو خود گویای همه چیز است. از هنگامی که زیدان هدایت رئال را بر عهده گرفته، آنها 7 امتیاز بیشتر از بارسا و 21 امتیاز بیش از اتلتیکومادرید کسب کرده اند و لوس بلانکوس دیشب موفق شد بعد از 5 سال با غلبه بر مالاگا دوباره فاتح لالیگا شود.

 

کارلو آنچلوتی، سرمربی پرافتخار ایتالیایی در دوران مربیگری خود موفق شد در ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان صاحب عنوان قهرمانی لیگ شود اما طی 2 فصل حضور در برنابئو هرگز موفق به فتح این عنوان نشد.

 

اما زیدان علیرغم تنها یک سال و نیم حضور روی نیمکت کهکشانی ها موفق شد یک جام تا به حال بیشتر از سرمربی ایتالیایی و اسبق رئال گرفته و بعد از مورینیو اولین فاتح لالیگا لقب گیرد.

 

 

1192349

 

 

ایسکو هفته گذشته گفت: "ما جایگاه فعلی خود را مدیون زحمات زیدان هستیم. با استفاده از سیستم چرخشی استفاده از بازیکنان زیزو، ما قادر به کسب دبل در فصل جاری خواهیم بود. "

 

 

1198687

 

 

حالا رئال مادرید قسمت اول ماموریت خود را به خوبی انجام داده است و تا چند روز دیگر باید برای فتح لیگ قهرمانان، مقابل رقیب سرسختی همانند یوونتوس به میدان برود.

 

پس قطعا زیدان خصوصیاتی دارد که ایسکو اینگونه لب به تحسین وی گشوده است. شاید سابقه درخشان او به عنوان یک فوق ستاره در دوران حضور در مستطیل سبز باعث شد تا ستارگان رئال مادرید نیز خیلی سریع به دیده احترام به او نگاه کرده و رفتاری با وی داشته باشند که هرگز در دوران حضور رافا بنیتس دیده نشد.

 

زیدان هفته گذشته در مورد مدیریت بازیکنان بزرگ رئال در رختکن اذعان داشت که این کار حتی از مسائل تاکتیکی نیز اهمیت بیشتری در نتایج رئال مادرید دارد.

 

در چنین شرایطی، زیدان را می توان یاد آور دوران حضور افسانه هایی مانند ویسنته دلبوسکه و کارلو آنچلوتی روی نیمکت قوهای سپید دانست.

 

 

1200505

 

 

البته شاید حداقل هنوز زیدان از لحاظ تاکتیکی بهترین سرمربی دنیا نباشد و در ال کلاسیکوی برگشت برابر بارسا نیز انتقادات از او به اوج رسید ، اما به خوبی می داند که چگونه باید بهترین بازدهی را از ستارگان رئال داشته باشد و نمونه آن را باید استراحت به موقع به کریستیانو رونالدو و درخشش خیره کننده این ستاره پرتغالی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان دانست.

 

پس ساده انگارانه است که این حجم از موفقیت را بر پایه شانس تلقی کنیم. از سال 2003 و بعد از دوران دلبوسکه، زیدان تبدیل به اولین کسی شد که هم فاتح لالیگا و هم لیگ قهرمانان شده و حالا زمان آن فرا رسیده است که زیزو در بین سرمربیان برجسته دنیای فوتبال خطاب کنیم.

 

بن هیوارد – سایت گل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها