کد خبر : 1424202 | 07 تیر 1396 ساعت 11:55 | 21.6K بازدید | 0 دیدگاه

سوال و جواب درباره گزارش افشاگرانه گارسیا

تهدید و احتمال : میزبانی قطر پس گرفته می شود؟

انتشار گزارش گارسیا درباره اعطای حق میزبانی به کشورهای روسیه و قطر، حواشی بسیاری را به همراه داشته است.

تهدید و احتمال : میزبانی قطر پس گرفته می شود؟

به گزارش "ورزش سه"، اعطای عجیب حق میزبانی جام جهانی 2018 به روسیه و عجیب تر از آن، جام جهانی 2022 به قطر باعث شد تا توجهات به اتفاقات در فیفا بیشتر شود و همین موضوع در نهایت به تحقیقات گسترده در فیفا و کشف فساد‌های مالی متعدد در این سازمان شد. اخیرا نیز گزارشی به نام گزارش گارسیا منتشر شده که این گزارش نیز می‌تواند عواقب سنگینی برای دو کشور برگزار کننده جام داشته باشد که در زیر به بررسی آن پرداخته ایم.

 

گزارش گارسیا چیست؟

 

یک گزارش محرمانه است که سه سال پیش نوشته شده بود. این گزارش حاصل دو سال تحقیقات درباره اعطای مشکوک حق میزبانی جام جهانی به روسیه و قطر است. این گزارش توسط مایکل جی گارسیا، رئیس تیم بازرسی از فیفا نوشته شد و تنها خلاصه ای از آن به چاپ رسیده بود.گارسیا با انتشار خلاصه مخالفت کرد و بعدها استعفا داد.

 

1206750

 

 

چرا این گزارش حالا چاپ شده؟

یک کپی از این گزارش در روزنامه آلمانی بیلد به چاپ رسید. با این حال هنوز مشخص نیست که چه کسی این گزارش را افشا کرده است. برخی معتقدند که کار شخص گارسیا بوده است. با این حال شایعات زیادی در این رابطه شنیده می‌شود و تا به حال، اعضای سابق کمیته انضباطی فیفا، خود فیفا، اف بی آی و حتی هکرها به افشا این گزارش محکوم شده اند. روسیه و قطر در حال حاضر اختلافات سیاسی گسترده ای دارند و انتشار این گزارش می‌تواند به این اختلافات دامن بزند.

 

 

1206751

 

 

در این گزارش به چه نتایجی دست یافته اند؟

 

کشورهای بسیاری از جمله انگلیس برای دریافت حق میزبانی جام جهانی به فیفا درخواست داده بودند. انگلیس یکی از اصلی ترین گزینه های دریافت حق میزبانی بود ولی این گزارش نشان می‌دهد که اتفاقات بسیار کثیفی در این میان رخ داده است. همچنین دیگر کشورها در قیاس با انگلیس نتوانسته بودند پیشنهاد خود برای برگزاری جام را ارائه کنند. در بخشی دیگری از گزارش گارسیا، موضوع پرداخت 1.5  میلیون یورو به حساب دختر ده ساله ریکاردو تیکسیرا، از افراد تاثیرگذار فوتبال برزیل ، در حالی که سه عضو ارشد فدراسیون برزیل با جت اختصاصی به قطر سفر می‌کردند مطرح شده است. همچنین قطر برای ساخت آکادمی که از سرتاسر جهان بازیکن جذب می‌کند و ملیت آنها را تغییر می‌دهد نیز متهم به همکاری مخفیانه با فیفاست.

 

آیا این گزارش باعث حذف روسیه و قطر از دو جام جهانی پیش رو خواهد شد؟

 

بیشتر افرادی که این گزارش را خوانده اند معتقدند که مدارک لازم برای اینکه رای گیری سال 2010 برای اعطای حق میزبانی بار دیگر انجام شود وجود ندارد. در حقیقت هیچ چیزی در نوشته گارسیا نیست که برگزاری جام جهانی سال آینده در روسیه را به خطر بیندازد. با این حال، در این گزارش سوالات اساسی علیه قطر و اعطای جام جهانی به آنها ارائه شده است که ممکن است به رای گیری مجدد منتهی شود.

 

امیدی به چنین اتفاقاتی هست؟

 

چنین گزارش هایی عملا تمام فعالیت های مدیران وقت فیفا را زیر سوال برده و گارسیا با وجود امکانات و دسترسی محدود، کار خود را به خوبی انجام داده است. در حقیقت این گزارش، همان گزارشی بود که باعث شد بسیاری از سران فیفا مجبور به استعفا شوند. کمتر از یک سال پس از تهیه این گزارش بود که چندین مسئول فیفا توسط اف بی آی دستگیر شدند و در نهایت سپ بلاتر که از عوامل اصلی اعطای میزبانی جام به قطر بود، مجبور به استعفا شد.

دیدگاه‌ها