کد خبر : 1424208 | 07 تیر 1396 ساعت 12:42 | 35.4K بازدید | 0 دیدگاه

شانسم را در فوتبال امتحان می‌کنم

تمرین بولت با دورتموند: شاید بازی کنم

شاید بنزین زیادی در باک نداشته باشد اما یوسین بولت هرگز کم نمی‌آورد. او در آخرین مصاحبه خود برای جوانترین و مسن‌ترین رقبایش خط و نشان کشیده، آندره دی گراس و جاستین گاتلین.

تمرین بولت با دورتموند: شاید بازی کنم 

به گزارش "ورزش سه"، دی گراس در المپیک سال قبل در ریودوژانیرو پشت سر بولت در 100 متر برنز و در 200 متر نقره گرفت اما این حس به وجود آمده که این 22 ساله کانادایی می‌تواند در مسابقات قهرمانی جهان در مردادماه در لندن جشن خداحافظی فوق‌ستاره دوی سرعت را خراب کند. این احساس بیش از همه در خود دی‌‌گراس قوی است که اخیرا میل شدیدش برای شکست دادن بولت را علنی کرده و حدودا دو هفته قبل با دویدن 100 متر در استکهلم در 69/9 ثانیه البته به کمک باد، قدرت خود را به رخ کشیده.


این با فاصله بهترین زمان سال بوده و بولت 30 ساله گاهی اوقات از رقیبی که در المپیک رفتار دوستانه‌ای با او داشته، نگران شده. وقتی از دونده جاماییکایی که خود را برای شرکت در مسابقات اوستراوا در جمهوری چک آماده می‌کند، درباره رقابت با دی گراس سوال شد، گفت: «من سریعترین آدم جهان هستم و باید پاسخ بدهم بله. البته من هرگز این شانس را نداشتم که با باد موافق با سرعت 8/4 متر بر ثانیه بدوم. به قول دوستم می‌گوید همیشه باد علیه تو است. با یک باد قوی همه چیز ممکن است اما من هیچ وقت آنقدر خوش‌شانس نبودم.»


او که روند آماده‌سازی خود برای مسابقات جهانی لندن را با سرعت نه چندان بالا طی می‌کند، امروز در رقابت گلدن اسپایک(کفش طلایی) می‌دود. در سال 2017 تنها یک بار دویده که در کشورش بوده و به رکورد نگران‌کننده 03/10 ثانیه رسیده. بعد از اوستراوا هم فقط قول دویدن در لیگ الماس موناکو در 30 تیر را داده.


بولت قرار است در لندن با رقیب قدیمی اش، گاتلین روبه‌رو شود بعد از آنکه دونده 35 ساله آمریکایی هفته قبل در انتخابی تیم ملی آمریکا موفق شد. از پیروزی‌های مسابقات قهرمانی جهان 2015 بولت در 100 و200 متر برابر گاتلین به خاطر سابقه دوپینگ این دونده به «فرشته در برابر شیطان» تعبیر شد. بولت ادامه داد: «راستش شوکه شدم که در انتخابی اول شد. می‌دانستم جزو سه نفر اول است اما دونده‌های جوان واقعا سریعند. ما به‌عنوان دونده‌های مسن‌تر تجربه زیادی داریم و می‌دانیم چطور پیش برویم اما تعجب کردم و این ثابت می‌کند که او یک رقیب است و هر سال هم نشان می‌دهد نمی‌شود او را دست کم گرفت. همیشه از رقابت با او لذت می‌برم.»

 

1206776


در حالی که بولت هرگز در یک فینال بزرگ شکست نخورده، جایگاه او در آستانه آخرین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان اهمیت بیشتری پیدا کرده. او می‌گوید در 200 متر لندن نمی‌دود اما راهی برای بردن 100 متر پیدا می‌کند با آنکه روند آماده‌سازی‌اش به خاطر مرگ تراژیک دوستش، جرمین میسون، پرنده ارتفاع انگلیسی، دو هفته تعطیل شد.


بولت گفت: «من باور دارم، هرگز نگران نمی‌شوم. مربی‌ام همیشه راهی پیدا می‌کند. بعد از 2015 تردید ندارم که من و مربی راهی پیدا می‌کنیم.»


او درباره مسابقه 20 خرداد در جاماییکا که آخرین دوی سرعت او در کشورش محسوب می‌شود، گفت: «برایم سخت بود. همیشه در اولین مسابقه فصل عصبی می‌شوم اما این بار واقعا استرس داشتم. مقابل والدینم، بهترین دوستانم و بقیه، شرایط متفاوتی بود. مسابقه واقعا بد بود. آرامش لازم را اصلا نداشتم. شروعم بد بود و هیچ چیز درست نبود. با گذشت زمان بهتر و بهتر می‌شوم و حضور در دو مسابقه قبل از قهرمانی جهان عالی است.»


برنده هشت مدال طلای المپیک و 11 قهرمانی جهان برای نهمین بار در شهر شمال شرقی جمهوری چک مسابقه می‌دهد: «خوشحالم که دوباره اینجا در یکی از پیست‌های مورد علاقه‌ام مسابقه می‌دهم. آخرین بار حس خوبی دارد. شوکه شدم که اینجا اینقدر گرم است، فکر می‌کنم با خودم کمی آفتاب از جاماییکا آورده ام! من دیگر همه کارهایم را کرده‌ام و به آخر خط رسیده ام، مشکلی هم ندارم. خیلی دوست دارم اینجا برگردم و در میان جمعیت بنشینم و کار نسل جوانتر را تماشا کنم. حتما این کار را می‌کنم.»


او که 9 سال است بر دوی سرعت جهان سایه انداخته و تمام جوایز ممکن را برده، کمتر از دو ماه دیگر فرصت دارد. بولت درباره جانشین خود گفت: «خیلی هیجان زده‌ام که ببینم قهرمان بعدی المپیک 100 متر و 200 متر چه کسی است. ستاره‌های جوان زیادی پیدا شده اند، واقعا مهیج است که مشخص شود قهرمان بعدی کدام است.»


اینکه بولت بعد از بازنشستگی از دو و میدانی سراغ چه کاری می‌رود، معلوم نیست. او دوباره گفت که یک هفته آزمایش می‌دهد تا بتواند با بوروسیادورتموند فوتبالیست حرفه‌ای شود: «هنوز سر حرفم هستم، با دورتموند تمرین می‌کنم. باید تصمیم بگیرم. اگر خوب تمرین کنم می‌توانم شانسم را امتحان کنم. اگر نه ساکت می‌شوم و بعد ببینیم چه می‌شود.»

 

البته بعد از آخرین مسابقه، دو را کنار نمی‌گذارد و می‌خواهد بخشی از یک گروه مسابقه‌ای در جاماییکا باشد: «مربی همیشه من را به سمت مربیگری هل می‌دهد. شاید فصل بعد زیاد طرف پیست‌ها دیده شوم، مربی نمی‌شوم اما می‌روم و نگاه می‌کنم.»


بولت به دوپینگ هم اشاره و ابراز امیدواری کرد سباستین کو، رییس فدراسیون جهانی دو و میدانی(IAAF) نسبت به حل معضل این ورزش پرخطر اقدامات لازم را انجام دهد: «این ورزش سال‌های بدی را پشت سر گذاشته اما فکر می‌کنم هنر شما این است که از بدترین دوران به بهترین دوران برسید. سباستین کو و همکارانش می‌خواهند دو و میدانی تا جای ممکن شفاف باشد. آنها سیستم مستقلی برای مبارزه با دوپینگ دارند و برای همین کار به کندی صورت می‌گیرد اما نتیجه خوبی خواهد داشت.»


سید علی بلندنظر


منبع: ایران ورزشی

دیدگاه‌ها