کد خبر : 1429608 | 04 مرداد 1396 ساعت 14:24 | 16.2K بازدید | 1 دیدگاه

وقتی بهترین نتیجه تاریخ مورد حمله قرار می‌گیرد

4 مدال طلا و یک نشان برنز نتیجه ای بود تا کاروان ایران دراودیشا 2017 را به پرافتخارترین تیم ملی ایران در تاریخ دو و میدانی تبدیل کند.

وقتی بهترین نتیجه تاریخ مورد حمله قرار می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت فدراسیون دو و میدانی، تیم ملی ایران در بیست و دومین دوره رقابت های قهرمانی آسیا (هند) با کسب 4 مدال طلا (احسان حدادی، علی ثمری، حسن تفتیان و حسین کیهانی) و یک نشان برنز مسلم نیادوست از نظر مرغوبیت مدال ها، بهترین نتیجه تاریخ دو و میدانی ایران در رقابت های آسیایی را رقم زد. نتیجه ای که بی شک حاصل زحمات و تلاش های غیورانه جوانان ملی پوش ایران، کادر فنی و فدراسیون دو و میدانی بوده است. به اهتزاز در آمدن پرچم ایران اسلامی در بین دیگر کشورهای شرکت کننده در بیست ودومین دوره رقابت های قهرمانی آسیا، کاری ارزشمند از گروه اعزامی به این مسابقات بود که در پایان این توقع می رفت تا جشن بزرگی در رشته مادر برگزار شود اما این نتیجه بی سابقه فرصتی شد که منتقدان همیشگی حتی این افتخار ملی را به چالش بکشانند و با به وجود آوردن بهانه هایی در راستای کم ارزش کردن این افتخار، حساب های شخصی را تسویه کنند. با این حال روابط عمومی فدراسیون دو و میدانی وظیفه خود دانست تا گزارشی تفصیلی در ارتباط با عملکرد ورزشکاران و اتفاقات حاشیه پس از قهرمانی آسیا به انتشار برساند:

 

 

* پر افتخارترین دو و میدانی کار تاریخ ایران دست نیافتنی تر شد

 

پرتابگر طلایی ایران که پس از مصدومیت بازی های المپیک ریو تحت درمان قرار گرفت. او با هدایت هادی سپهرزاد اردوها و تمرینات مداوم خود را یک بار دیگر از سر گرفت تا در مرحله نخست لیگ طلایی با رکورد 62.64 متر موج امیدواری را در خانواده دو و میدانی زنده کند. حدادی در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی باکو از مدال طلا بازماند، اما این پایان کار او در آسیا نبود. پس از رقابت های باکو، حدادی به همراه حسین توکلی و بولدوف به بلاروس رفت و تمرینات پیش از رقابت های قهرمانی آسیا را پیگیری کرد. او در اودیشای هند دست به کاری زد که کارشناسان دو و میدانی را متحیر کرد. سیر صعودی رکوردهای احسان از پرتاب اول تا ششم باعث شد که دارنده 4 مدال طلای رقابت های قهرمانی آسیا، با رکورد 64.54 متر، پنجمین مدال طلای رقابت های قهرمانی آسیا را هم به کلکسیون افتخاراتش اضافه کند. این رکورد شاید برای احسان حدادی در مقایسه با رکوردهایی که او پیش از این در میادین بزرگ و حساسی چون المپیک لندن و تورنمنتت تالین استونی که بهترین پرتاب های او در کارنامه درخشان خود به شمار می آید رکورد فوق العاده ای محسوب نشود، اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که رکورد 64.54 متر در شرایطی ثبت شده بود که او به تازه گی از بند مصدومیت رها شده و برنامه های جدی و قدرتی اش را از سر گرفته است. با این حال پنجمین طلای احسان حدادی هم در آسیا به دست آمد تا در کنار نقره المپیک او رکوردی دست نیافتنی رقم بخورد که رسیدن به آن برای تمامی ورزشکاران این خانواده چالشی بسیار سخت خواهد بود.

 

 

* امیدوار به آینده با علی ثمری

 

جوان تهرانی پس از حضور درترکیب تیم ملی اعزامی به هند با شوقی بیش از پیش ایران را به مقصد اودیشا ترک کرد. گویی حسی پنهان نوید موفقیت را پیش از آغاز مسابقات به او وعده داده است. در شرایطی مسابقه ثمری در هند آغاز شد که بارش باران از کیفیت پرتاب کننده ها کاسته بود. او که رکورد 19.23 متر را در کارنامه خود داشت، در پرتاب دوم خود وزنه رابه طول 19.80 متر پرتاب کرد تا در همین جا رکورد شخصی خود را فرو بریزد. علی ثمری با همین پرتاب سکوی قهرمانی آسیا را از آن خود کرد و نامدارانی چون سلطان از عربستان سعودی که دارنده چندین عنوان قهرمانی در آُسیاست و پرتابگرانی از کشورهای هند، ژاپن، چین و قزاقستان را از سر راه خود کنار زد. طلای ارزشمند علی ثمری برای کاروان دو و میدانی ایران ارزش بسیاری داشت اما نکته حائز اهمیت دیگر رکوردشکنی او بود که این امیدواری را برای دو و و میدانی ایران زنده خواهد کرد تا در مسابقات آینده این جوان 25 ساله رکورد ملی را بشکند.

 

 

اولین طلای 100 متر تاریخ دو و میدانی ایران برگردن جوان تربتی

 

کسی فکرش را هم نمی کرد که برترین دونده دوی 100 متر آسیا در هند مغلوب سریع ترین مرد ایران شود. پس از مصدومیت جزئی تفتیان و اوگونده در بازی های همبستگی باکو، دوئل این دو دونده به اودیشا موکول شد و در مقابل دیدگان آسیایی ها و سباستین کو (رییس اتحادیه جهانی دو و میدانی) حسن تفتیان با زمان 10.25 ثانیه فمی قطری را مغلوب گام های خود کرد. رکوردی که زیر بارش شدید باران و در جدال با برترین های 100 متر این مسابقات ثبت شد تا تاریخ دو سرعت ایران به دست این جوان تربتی ورق بخورد. این اولین طلای دو سرعت تاریخ دو و میدانی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا بود که حسن تفیتیان در روند رکورد شکنی های خود توانست به این افتخار مهم هم دست پیدا کند. پس از شکستن رکورد 60 متر، شکستن رکورد 100 متر و صعود به نیمه نهایی المپیک به عنوان اولین ایرانی حالا او توانست اولین طلای 100 متر را در آسیا برای ایران به دست بیاورد تا در کتاب رکوردها نام او همچنان درخشان باشد.

 

 

* مدال طلا؛ پاسخ کیهانی به اطمینان سازمان تیم های ملی

 

دونده با انگیزه کرمانشاهی که با تجدید نظر سازمان تیم های ملی فدراسیون برای اعزام به هند در ترکیب تیم قرار گرفته بود، به سکوی نخست 3000 متر بامانع آسیا دست یافت تا بهترین پاسخ را به اطمینان کادر فنی تیم ملی با طلای آسیا بدهد. کیهانی با حضور دوندگانی از کشورهای قطر، عربستان، ژاپن و هند میزبان با رکورد 8:43.82 دقیقه به قهرمانی رسید. مدال برنز حسین کیهانی در مسابقات صحرا نوردی قهرمانی آسیا 2016 تنها دستاورد این دونده با انگیزه در رویدادهای بین المللی بود در حالیکه او در مسابقات داخلی نمایش فوق العاده ای از خود به نمایش می گذاشت. با این حال سازمان تیم های ملی فدراسیون دو و میدانی تصمیم گرفت تا با اعتماد به او این فرصت را به کیهانی بدهند تا درخشش خود در مسابقات داخلی را به رقابت های بین المللی هم منتقل کند که مدال طلای آسیا حاصل این تصمیم و انگیزه بالای دونده کرمانشاهی بود.

 

 

* تازه شدن خاطرات تاریخ با برنز نیادوست

 

دو و میدانی ایران در ماده 1500 متر رقابت های قهرمانی آسیا شاهد افتخار آفرینی های نوابغی چون سجاد مرادی و حمید سجادی بوده است. مدالی که پس از گذشت چند سال توسط مسلم نیادوست آن هم به رنگ برنز به دست آمد، امیدواری خانواده بزرگ دو و میدانی را با خاطرات مدال آوری های نام آوران ایران تازه ساخت. مسلم نیادوست با حضور دوندگانی از کشورهای هند، قطر، عراق، عربستان سعودی، ژاپن و قزاقستان با زمان 3:48.53 دقیقه به مدال برنز دست یافت. رکوردی که شاید در مقایسه با رکوردهای پیشین مرادی فاصله ای اندک داشته باشد، اما نشان برنز او واهتزاز پرچم ایران عزیز در دور افتخار جوان شیرازی در اودیشا در خاطر آسیایی های حاضر در بیست ودومین دوره رقابت هیا قهرمانی آسیا به یادگار خواهد ماند.

 

 

* از رایزنی رییس فدراسیون برای میزبانی ایران تا استقبال آقای کو از دوی پارس تهران

 

در حاشیه برگزاری رقابت های قهرمانی آسیا، مجید کیهانی در دیدار با همتایان آسیایی همچنین رییس و دبیر کل کنفدراسیون دو و میدانی آسیا پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری مسابقات داخل سالن قهرمانی آُسیا در سال 2018 را مطرح کرد و این پیشنهاد نیز پس از بررسی کمیته برگزاری رقابت های آسیایی با موفقت اولیه مواجه شد. سباستین کو نیز در خصوص برگزاری نخستین دوره مسابقه بین المللی دوی پارس تهران ابراز خرسندی خود و اتحادیه جهانی دو ومیدانی را از کمک به فدراسیون ایران برای برگزاری هر چه بهتر دومین دوره این مسابقه عنوان کرد. این اتفاق وجه مثبت رایزنی های رییس فدراسیون برای تصاحب کرسی های آسیایی و بین المللی به شمار می رود و این امیدواری می رود تا در آینده ای نزدیک، تعداد کرسی های بین اللمللی دو و میدانی ایران در آسیا و جهان نیز مطرح شود.

با تمام این اتفاقات مهم و خوشحال کننده ای که برای دو و میدانی ایران به دست آمد منتقدان همیشگی دست از کارشکنی و لوث کردن اقدامات فدراسیون و افتخارات فرزندان ایران نکشیدند تا جایی که حاضر شدند بهترین نتیجه تاریخ دو و میدانی ایران را به شانس، نبود رقبا، پایین بودن سطح مسابقات و دلایلی ربط دادند و حاضر نشدند تا در این جشن بزرگ با سایر اعضای خانواده دو و میدانی سهیم شوند. همواره ذات ورزش و تلاش تک تک افراد در تمامی پست های مملکتی بر آن بوده است تا نام ایران در عرصه های بین المللی مطرح شود اما با این حال همچنان افرادی هستند که این اتفاق را به چالش می کشانند چرا که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دادند.

 

پس از تمام این اتفاقات تیمور غیاثی، سخنگوی سازمان تیم های ملی فدراسیون در واکنش به مصاحبه ها و گفته های برخی کارشناسان در رسانه نسبت به نتیجه کسب شده در این رقابت ها به روابط عمومی فدراسیون گفت: « به هر حال کاروان اعزامی دو و میدانی ایران به بیست و دومین دوره رقابت های قهرمانی آُسیا با نتیجه ای مطلوب و در خور شان ملی به تهران بازگشت. نتیجه ای که در مقایسه با دوره های پیش، یک رکورد قابل توجه محسوب می شود. جای افتخار دارد که در مراسم استقبال از ملی پوشان تعدادی از هم میهنان با به دست گرفتن عکس هایی از ملی پوشان و پرچم های کشورمان به نشانه حمایت و خوشحالی از این نتیجه به دست آمده به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) رفته و در شادی خانواده های ملی پوشان، اعضای خانواده بزرگ دو و میدانی و مسوولین ورزش کشور سهیم می شوند. اما در گوشه کنارهای تاریک عده ای زبان به بیان ادعاهایی باز می کنند که گویی تنها تیم ایران شرکت کننده این رقابت ها بوده است. از بی ارزش کردن مدال ها و افتخارات تیم ملی گرفته تا بررسی های کارشناس نمایانه شان، سعی دارند تا این نتیجه را بی ارزش کنند، اما مردم قهرمانی پرور و ورزش دوست ایران می دانند که اهتزاز پرچم دوست داشتنی یعنی چه؟»

 

او در ادامه این طور گفت: « جای بسی تاسف دارد که سیاه نمایی ها و تلاش برای پایین آورده شان قهرمانان دو و میدانی با کارشناسی های مغرضانه عده ای که از گود حضور به دور مانده اند، تیشه به ریشه ثمره تلاش وعشق ورزی خادمان دو و میدانی کشور می زند. هیچ حسی به جز همدلی نمی تواند در رشد و به ثمر رسیدن موفقیت های برنامه ریزی شده کمک کند. اگر کسی در هر پست و مقامی یا در هر جایگاهی می تواند به روند رو به رشد برنامه های سازمان تیم های ملی یا فدراسیون دو و میدانی کمک رساند، این گوی و این میدان، اما اگر کسی سعی در تخریب و کم رنگ کردن خدمت خالصانه وصادقانه دست اندرکاران دو و میدانی دارد، مسیر راهش به ناکجا آباد است. با یاری خدا و تلاش غیورانه جوانان این مرز و بوم به روزهای خوبی رسیده ایم که حاضر نیستیم این خوشی را با غرض ورزی های عده ای تحمل کنیم.»

دیدگاه‌ها