کد خبر : 1430305 | 07 مرداد 1396 ساعت 11:19 | 30.9K بازدید | 0 دیدگاه

در گفتگوی اختصاصی با "ورزش سه"

قدوس: دوست دارم برای تیم ملی ایران بازی کنم

شگفتی ساز پلی آف یورولیگ قطعا اوسترسند سوئد بود که با درخشش بازیکن ایرانی الاصل مقابل تیم سرشناس ترکیه ای و صعود به مرحله سوم همه نگاه ها را به خود معطوف کرد.

قدوس: دوست دارم برای تیم ملی ایران بازی کنم

به گزارش "ورزش سه"، اوسترسند سوئد در کمال تعجب همه کارشناسان اروپایی در پلی آف یورولیگ دست به کار بزرگی زد و با از پیش رو برداشتن گالاتاسرای ترکیه همه نگاه ها را به خود معطوف کرد، نتیجه ای که با درخشش یک بازیکن ایرانی الاصل رقم خورد. سامان قدوس که مقابل گالاتاسرای ستاره بی چون و چرای اوسترسند بود از پدر و مادری اهوازی در سوئد به دنیا آمده و با وجود سن پایین خود حالا به یکی از استعدادهای ناب این کشور تبدیل شده است.


عملکرد او در فصل اخیر خیره کننده بوده به شکلی که توجه بسیاری از تیم ها را به خود جلب کرده است. 7 گل و دو پاس گل در 7 بازی جام حذفی سال قبل به تیم او کمک کرد تا علاوه بر کسب عنوان قهرمانی، جواز حضور در یورولیگ را دریافت کند. مساله ای که اتفاقی مهم برای اوسترسند و همچنین افتخاری بزرگ در کارنامه فوتبالی سامان قدوس بود. درخشش سامان در این فصل همچنان ادامه داشت تا جایی که در 12 بازی 3 گل و 6 پاس گل به نام خود ثبت کرده است و این عملکرد درخشان در یک سال گذشته موجب شد تا هافبک تهاجمی ایرانی الاصل در دسامبر 2016 به تیم ملی سوئد دعوت شود. این بازیکن در 2 بازی که برای تیم ملی سوئد انجام داده یک گل نیز در برابر اسلواکی به ثمر رسانده که به ژانویه امسال باز می‌گردد. 


با شروع فصل جدید یورولیگ شگفتی قدوس و اوسترسند آن ها را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته است. شاید پیش از سوت شروع بازی دور رفت برابر گالاتاسرای کارشناسان شانس زیادی برای آن ها قائل نمی‌شدند ولی یاران قدوس با عملکرد فوق العاده خود همه را به شوک فرو بردند. صحبت با او را به فارسی آغاز می‌کنیم. با این که هنوز اعتماد به نفس زیادی در صحبت به زمان مادری اش ندارد اما به خوبی این کار را انجام می‌دهد حتی اگر خودش این مساله را قبول نداشته باشد.

 


* چگونه فوتبال را شروع کردی؟


از 5 سالگی فوتبال را در مالمو شروع کردم جایی که در آن به دنیا آمدم و تا 18 سالگی آنجا بودم. سپس به تیم سریانسکا رفتم که در دسته دوم سوئد بازی می‌کرد و پس از آن پیشنهادهای زیادی دریافت کردم که حاضر بودند به خاطر عملکردم پولی خوبی به باشگاه بدهند و من هم تصمیم گرفتم به تیم اوسترسند بیایم که در لیگ برتر بازی می‌کند.

 


* در خانواده ای ایرانی رشد کردی، تأثیر فرهنگ ایران بر تو به عنوان یک فرد و همچنین یک فوتبالیست چگونه بود؟


پدر و مادرم هر دو ایرانی هستند و اصلیت آن ها به اهواز بر می‌گردد و آشنایان زیادی در آنجا و تهران دارم، با این که تا به حال به ایران سفر نکرده ام ولی دوست دارم این کار را انجام بدهم. تأثیر فرهنگ ایران بر روی من خوب بوده است، ما فرهنگ و سنت های خودمان را داریم مانند عید و چهارشنبه سوری و همچنان آن ها را با خانواده انجام می‌دهیم.

 


* اوسترسند در سال 2011 یک تیم دست چهارمی بود ولی در این مدت زمان کوتاه تبدیل به یک تیم لیگ برتری شده که به قهرمانی جام حذفی سوئد دست یافته و حالا در یورولیگ بازی می‌کند. آیا پیش از پیوستن به این تیم از توانایی های آن آگاهی داشتی؟


این را می‌دانستم که تیم مربی بسیار خوبی دارد و از من خوشش می‌آید این مساله واقعاً برای من مهم بود تا برای تیمی بازی کنم که مربی اش به من اعتماد دارد و به نظرم همیشه مهم است که مربی از شما خوشش بیاید و این دلیل پیوستن من به اوسترسند بود.

 


*تجربه حضور در لیگ اروپا به عنوان یک تورنمنت معتبر تا به امروز برای تو چگونه بوده است؟


این اولین بار است که در لیگ اروپا بازی می‌کنم و این تجربه خوب و لذت بخشی است. بازی ما با گالاتاسرای بازی بسیار بزرگ و مهمی برای من بود، که توانستیم خوب بازی کنیم و این تیم را ببریم.

 


*عملکرد بسیار خوبی در برابر گالاتاسرای با یک گل و یک پاس گل در بازی رفت و به دست آوردن پنالتی پیروزی بخش تیم در دیدار برگشت داشتی. این بازی را چطور دیدی؟


برای من تجربه بسیار خوبی بود. استادیوم بزرگ و پر از تماشاگری که در تمام بازی تیم شان را تشویق می‌کردند و من از آن لذت بردم و این برای من دلیل فوتبال بازی کردن است چون تحت فشار بودن در چنین شرایطی را دوست دارم. در جریان بازی هم بسیار خوب بازی کردیم و از آن ها نترسیدیم و این موجب شد تا نتیجه بگیریم.

 


*با توجه به نام تیم حریف افراد زیادی برای تیم شما شانس کسب پیروزی قائل نمی‌شدند و کسب این نتیجه آن ها را متحیر کرد آیا خودتان انتظار چنین نتیجه ای را داشتید؟

 

هیچ کس فکر نمی‌کرد که ما پیروز شویم به جز خودمان، ما به خود و تیم مان باور داشتیم و این دلیل پیروزی ما بود چون از هیچ تیمی ترسی نداریم. می‌دانیم که اگر در این مرحله حریف لوگزامبورگی خود را شکست دهیم ممکن است در برابر میلان بازی کنیم. هدف ما بازی در مرحله گروهی است و برای رسیدن به آن هر تیمی که مقابل ما قرار گیرد را می‌بریم.

 


*در بازی پنجشنبه برابر تیم فولا از کشور لوگزامبورگ که با برتری یک بر صفر شما همراه بود غایب بودی. علت آن چه بود؟


در بازی با گالاتاسرای کمی مصدوم شدم که خوشبختانه جدی نیست و تا هفته بعد خوب می‌شوم.

 


*حضور در مرحله گروهی یورولیگ تا چه اندازه بر دوران ورزشی تو تأثیرگذار است؟


بسیار مهم است چون شما سطح سایر تیم ها که در اروپا بازی می‌کنند را می‌بینید و با آن ها رقابت می‌کنید و متوجه می‌شوید که آیا در سطح آن ها هستید یا خیر و من حالا از این مسئله مطمئن هستم.

 


* آیا دوست داری که در لیگ های معتبر مانند انگلیس و یا اسپانیا بازی کنی؟


بله حتماً، این برای من از دوران کودکی یک آرزوی بزرگ بوده و هنوز هم هست .عملکردم در یورولیگ برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است.

 


* بازیکنان ایرانی دیگر را می‌شناسی ؟


همه آن ها را نمی‌شناسم ولی می‌دانم که بازیکنان بسیار خوبی هستند مثلاً دژاگه و همچنین می‌دانم که تعدادی در هلند و یونان بازی می‌کنند.

 


*سال قبل دعوت تیم ملی سوئد را قبول کردی و ما در ایران تیم بسیار خوبی داریم که همین حالا حضورش در جام جهانی قطعی شده است و مربی بزرگی مانند کارلوس کی روش دارد که مربی رئال مادرید و تیم ملی پرتغال بوده است و تو هنوز در رقابت های رسمی برای سوئد به میدان نرفته ای و می‌توانی پیراهن تیم ملی را بپوشی آیا امکان آن وجود دارد؟


بله هنوز می‌توانم برای ایران بازی کنم چون در بازی دوستانه برای سوئد به میدان رفتم و برای من افتخار بزرگی است تا برای ایران بازی کنم . پدر ، مادر و خانواده ام به من افتخار خواهند کرد اگر برای تیم ملی ایران در جام جهانی بازی کنم پس یکی از آرزوهای من رسیدن به این خواسته است و دوست دارم این کار را انجام دهم.

 


*پس اگر کارلوس کی روش شما را به تیم ملی دعوت کند آن را قبول خواهید کرد؟


بله، حتماً.

 


* در مالمو به دنیا آمدی همان شهری که بهرنگ صفری در آن رشد کرد ولی تصمیم گرفت برای سوئد بازی کند ، آیا با او صحبتی در این باره داشتی؟


با او زمانی که در کمپ تمرینی در اسپانیا بودیم صحبت کردم. او با مالمو به آنجا آمده بود و من با تیم خودم و از او درباره این مساله سوال کردم و به من گفت که باید برای ایران بازی کنم و اشتباهی که او مرتکب شد را تکرار نکنم.

 


*پست مورد علاقه ات در زمین چیست، آیا ترجیح می‌دهی در پست شماره 10 بازی کنی یا جای دیگری در زمین؟


می‌توانم در پست های مختلفی بازی کنم و هرجایی که مربی بگوید بازی می‌کنم، ولی پست مورد علاقه ام شماره 10 است.

 


*اگر به تیم ملی بیایی باید با بازیکنان با کیفیتی رقابت کنی آیا آمادگی آن را داری؟


من در تمام زندگی ام در حال رقابت بوده ام و کاملاً برای این مساله آماده ام. 

 


*یک سال تا جام جهانی در روسیه زمان مانده است آیا سال بعد در این جام بازی می‌کنی؟


نمی‌توان جواب آن را به راحتی داد. ایران بازیکنان بسیار خوبی دارد و من دوست دارم تا بخشی از آن باشم.

دیدگاه‌ها