کد خبر : 1476846 | 06 آذر 1396 ساعت 10:48 | 138.7K بازدید | 0 دیدگاه

سیل ستایش از ستاره ایرانی لیگ بلژیک

لقب جدید کاوه رضایی: کیلومتر خور (گزارش)

بازی به بازی، تعریف و تمجیدها از کاوه رضایی ابعاد تازه ای می یابد.

لقب جدید کاوه رضایی: کیلومتر خور (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تنها پنج ماه زمان برای مهاجم فصل پیش استقلال کافی بود تا بلژیکی هایی را که هیچگونه شناختی از او نداشتند به حیرت وادارد.


بازی به بازی، تعریف و تمجیدها از کاوه رضایی ابعاد تازه ای می یابد. انگار ژورنالیست و مربی و همبازی و هوادار سعی دارند گوی سبقت را از یکدیگر با تمثیل و استعاره و القابی که به این کرمانشاهی نسبت می دهند، بربایند.


قبل از آخرین پیروزی شارلروا با هفتمین گل و چهارمین پاس گل رضایی، اریک لوبوا در یک برنامه رادیویی که از استودیو رادیوتلویزیون بلژیک پخش می شد، به او لقب "شاه چکمه پوش" داده بود که در عین حال هم تمثیلی است از شخصیت کارتونی "گربه چکمه پوش" ("شا" در زبان فرانسه به معنی گربه) و هم پادشاهان پارسی. "کیلومترخور"، اختراع دیگری است از این مجری رادیو با ذکر این نکته که وی در هرمسابقه در بین سه نفر اول تیمش از حیث کیلومترهای طی کرده قرار می گیرد.


باز هم قبل از هفته شانزدهم، ماکسیم ژاک در مطلبی با عنوان "ماتزو، مارتوس، بیات، هواداران، ... همه از طرفداران رضایی هستند"،  در روزنامه آخرین ساعت(La Dernière Heure) چاپ بروکسل، مجموعه ای ازتعریف و تمجیدها از قول سرمربی، بدنساز، همبازی و هوادار را بازگو کرده که اشکال روایی برخی از آنها بی شباهت به ادبیات افسانه ای نیست:


مثل یک کفتار پرس می کند


فیلیپ سیمونن مربی بدنساز شارلروا که از قرار معلوم جزو کسانی است که خیلی زود با کاوه رضایی گرم گرفته رابطه بسیار صمیمی اش را اینگونه توضیح می دهد: "من کنارش می ایستم و تمام صحبت های فلیچه را برایش به انگلیسی ترجمه می کنم و با هم زیاد حرف می زنیم. کاوه همه چیز را می فهمد و خیلی سریع یاد می گیرد. اگر در زمین اینقدر قوی ظاهر می شود به این دلیل هم هست که از لحاظ جسمی در شرایط مطلوب قرار دارد. ابتدای کار وقتی رسید، تست اولیه اش خوب بود ولی استثنایی نبود. اما آنقدر کار کرد و زحمت کشید تا به اوج رسید. الان دیگر همه فکر می کنند هر استارتی که می زند آخرین تلاشش در بازی است. او این قابلیت را دارد که پشت سر هم کورس های بسیار زیادی را با شدت بالا حتی در زمان وقت های تلف شده به نمایش بگذارد. اغلب مهاجمین خودخواه هستند، این در دی-ان-ای آنهاست. ولی کاوه نه. او هیچوقت ابتدای بازی به خودش نمی گوید کمتر خودم را خسته کنم تا در مواجهه با دروازه، بینایی بالاتری داشته باشم. نه، او هر توپی را مثل یک کفتار پرس می کند. این برای یک مربی بدنساز مایه خوشبختی است که با چنین بازیکنی کار کند که به جز ظرفیت بالای ورزشی(آتلتیک) از یک روحیه منحصر به فردی برخوردار است. همین به وی اجازه می دهد که حد و مرز دردهای حاصل از تمرینات سخت  را تحمل کند. و برای تیمی مثل تیم ما، این یک پروفایل آرمانی است"


پدیده فصل است


ماکسیم ژاک در ادامه می نویسد فلیچه ماتزو عادت ندارد از خصوصیات فردی بازیکنانش صحبت کند ولی در مورد رضایی استثنا قایل شده است: "از وقتی که کاوه رسیده اینجا من خیلی راضیم. روحیه، سختکوشی و عزم و اراده اش که هیچوقت هیچ چیزی را سبک نمی گیرد حیرت انگیز است. چند وقت پیش ویدئویی را به اعضای گروه نشان می دادم که در آخرین ثانیه های بازی، او می آید عقب و در سمت چپ زمین دفاع می کند چون آمارا بابی به داخل متمایل شده بود. بزرگترین ویژگی کاوه از نظر من روحیه اوست ولی تنها این نیست، از لحاظ تاکتیکی بازیکنی بسیار باهوش است، خیلی هم کامل، فیزیکی و گلزن. با این حال مملو از تواضع است،  برای تیم کار می کند و کاملا در چهارچوب فلسفی شارلروا قرارمی گیرد. همه اینها در حالی است که تازه از ایران رسیده، تعجب آور نیست؟ من تا همین چندماه پیش کاوه را نمی شناختم ولی مهدی (بیات، مدیر شارلروا) از او تعریف کرده بود. از این نظر متعجب نیستم ولی واضح است عملکرد کاوه مرا حیرت زده کرده، به هر حال کاوه پدیده فصل است.   


نفس بُراست


ژاویه مارتوس کاپیتان تیم: "اگرچه کاوه هنوز فرانسه صحبت نمی کند ولی هرچه می گذرد بیشتر می فهمد. او خیلی سریع جای خودش را در بین هم تیمی ها در رختکن پیدا کرد. من شخصا با او زیاد صحبت می کنم، عاشق خندیدن است. اوایل فصل از من پرسیدند کدام یک از تازه واردها شگفت زده ام کرده. عملکرد مدیریت در جذب همه بازیکنان جدید عالی بود ولی جواب دادم کاوه. از نظر من یکی از کامل ترین مهاجمان حال حاضر در بلژیک است. اعتراف می کنم که هر روز در در تمرین واقعا اعصابم را خورد می کند چون نفس بُر است(باخنده). می دود، پرس می کند، کار می کند، تکنیک خوبی دارد، دید وسیع بازی ... وقتی در تمرین مقابلش هستی خیلی چیزها از او یاد می گیری. بازیکنی است که لحظه ای به مدافعین فرصت استراحت نمی دهد. همین باعث آرامش کل تیم می شود".

 

1256033


یک قلدربه تمام معنی است


نیکولا پانتو، دروازه بان: "وجود کاوه نعمت بزرگی برای تیم است. از همان دوره بدنسازی می دیدیم که یک قلدربه تمام معنی است."   


این پسر واقعا استثنایی است


گائتان هندریکس هافبک تیم: "کاوه در حال یادگیری فرانسه است و خیلی خوب خودش را در گروه تطبیق داده. این پسر واقعا استثنائی است و یک بازیکن فوق العاده."  


من با کاوه خیلی سرسنگین رفتار کردم


مهدی بیات: "ازموفقیت کاوه احساس غرور می کنم. پدرم از کاوه صحبت کرده بود و من مدیربرنامه هایش در ایران را از قبل می شناختم. اتفاقا در صحبت تلفنی که چند روز پیش داشتیم به من یادآوری کرد که دوسال پیش رضایی را به من پیشنهاد داده بود ولی یادم نمی آمد(با خنده). فصل پیش از میرو لیناری استعدادیاب باشگاه خواستیم که عملکرد کاوه را زیرنظربگیرد و آمارهایش را آنالیزکند. گفت کیفیت خوبی دارد ولی تنها نگرانیش اختلاف سطح لیگ ایران و بلژیک است. خود من هم به خاطر تجربیات بد گذشته نگران بودم و نمی خواستم اشتباهتمان را تکرار کنم. برای همین با کاوه خیلی سرسنگین رفتار کردم چون نسبت به بقیه بازیکنان حساسیت بیشتری داشتم. هربار که تلفنی با هم صحبت می کردیم، خیلی جدی سعی می کردم به او بفهمانم که قرار نیست به یک سرزمین از قبل فتح شده قدم بگذارد. آن طرف خط، حس می کردم که خیلی مصمم است. اگرچه درآمدش در ایران بیشتربود ولی قبول کرد که برای آمدنش به اینجا از امتیازات مالی صرف نظرکند. از طرز فکرش گفت، از روحیه اش واهداف بزرگی که دارد. حرف هایش مرا قانع کرد و امروز می بینم دروغ نمی گفت."   

 

1241721


هواداران: "او پیراهنش را خیس عرق می کند"


نویسنده مقاله به تشویق ایستاده هواداران شارلروا در ورزشگاه مامبورگ بعد از پیروزی برابر مالین هنگام خروج کاوه از زمین اشاره می کند و می نویسد: "این هواداران که اکثرشان در ابتدای فصل نسبت به خرید جدید شارلروا بدبین بودند حالا کاملا مجذوب کاوه رضایی شده اند. برای اطمینان از طرفداران شارلروا خواستیم نظرشان را در مورد این مهاجم ایرانی در صفحه فیس بوک روزنامه بگذارند. نظرات همه مثبت است: "او پیراهنش را خیس عرق می کند. برای تیم بازی می کند و همانقدر برای خودش فرصت ایجاد می کند که برای بقیه همبازیانش موقعیت می آفریند". "آفرین به باشگاه و استعدادیاب هایش برای این انتقال". "کاوه رضایی ثابت کرد که فوتبال جهان شمول است و هنوز استعدادهای پنهانی زیادی در مناطقی وجود دارند که کمتر دیده می شوند". "او توانست خودش را با محیطی که احتمالا خیلی با آن غریبه بود تطبیق دهد". "کاوه توانست فلسفه باشگاه و منطقه اش را درک کند و با استفاده ازسه شُش، کورس های تمام نشدنی، بازی های بدون نوسان و مبارزه مثال زدنی برای هم تیمی هایش، بدگویان را به سکوت وادشت".


"کاوه رضایی در رختکن، الگویی است برای بقیه بازیکنان و منبع عظیم لحظات خوش برای هواداران. ما از اینکه او در بین ماست افتخار می کنیم".

دیدگاه‌ها