کد خبر : 1496002 | 17 دی 1396 ساعت 13:19 | 30.2K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت :

کمیته انضباطی مسئول جنگ هواداران سرخابی

جپاروف یک خطای شدید غیرفنی مرتکب می شود. خطایی که از چشم داور دور می ماند اما دوربین ها به روشنی آن را ثبت می کنند.

کمیته انضباطی مسئول جنگ هواداران سرخابی

به گزارش "ورزش سه" ،  اگر چنین خطایی در فوتبال انگلیس رخ دهد، همه می دانند جپاروف از ایکس  بازی آینده تیمش محروم خواهد شد. گزارشگر تلویزیون و روزنامه نگار هم می دانند که جپاروف ایکس  جلسه محروم خواهد شد‌‌ چون قاعده مشخص و قطعی برای واکنش به این خطاها وجود دارد. چه داور مستقیم بازیکن را اخراج کند و چه داور صحنه خطا را نبیند و فقط دوربین ها صحنه را شکار کنند، جپاروف ایکس  جلسه محروم خواهد شد.


اما در ایران چه اتفاقی رخ می دهد؟


* کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درحالی که تلویزیون و سایت ها و روزنامه ها صحنه خطا را به روشنی پوشش داده اند، هیچ حکمی اعلام نمی کند و اگر جپاروف کارت زرد در بازی با استقلال خوزستان نگرفته بود و محروم نشده بود، میتوانست مقابل تراکتورسازی هم به میدان برود.


*در این شرایط سرمربی پرسپولیس که از محرومیت تیمش از حضور هواداران مقابل نفت و چندین حکم دیگر از جمله محرومیت شجاع خلیل زاده در پی بازی خشن و مردانه در دربی تهران خشمگین بود، برای اثبات حقانیت خود و تیمش چند مثال از کم کاری کمیته انضباطی زد و یکی از مثال ها  همین ماجرای جپاروف بود.


* پس از آن برنامه‌ ۹۰ روی خطای جپاروف زوم کرد. در تمام این روزها کمیته انضباطی خاموش بود. تازه دیروز از سوی این کمیته اعلام شده که جپاروف تا اطلاع ثانوی محروم است و رییس این کمیته مدعی شده که روز ۱۳ دی ماه به استقلال نامه زده بود. در این جریان باشگاه استقلال از برانکو سرمربی پرسپولیس ناراحت است و روی جلد روزنامه ها این خشم نمود پیدا کرده است.


سوال این است؛ اگر کمیته انضباطی قواعد روشن برای چنین خطاها و صحنه هایی داشته باشد و حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از صحنه، حکم اش را اعلام کند، باز هم استقلال و پرسپولیس با هم به اختلاف میخوردند؟ ایا در این صورت باز سرمربی پرسپولیس از روی ناباوری به رویه کمیته انضباطی و صحنه مورد بحث اعتراض می کرد؟


کار کمیته انضباطی ذاتا این است که سطح تنش میان باشگاه ها را کم کند نه اینکه با اقدامات یا عدم اقدامات استاندارد، میان باشگاه ها درگیری ایجاد کند. اشلی یانگ مدافع منچستریونایتد هفته گذشته در صحنه یی که از چشم داور دور ماند، با ارنج به بدن حریف ضربه زد و کمتر از ۴۸ ساعت بعد از صحنه، با یک حکم ۵ سطری سه بازی از همراهی تیمش محروم شد.


 کمیته انضباطی باید هرچه سریعتر برای فصول اینده قواعد روشنی‌را تدوین و به همه باشگاه ها  اعلام کند تا همه مردم و رسانه ها در لحظه یی که خطا انجام میشود بدانند حکم احتمالی چه خواهد بود. تنشی که درباره جپاروف میان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در رسانه ها ایجاد شده، مسئولیت اش کاملا با کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. مثلا خود جپاروف در مصاحبه یی اعلام کرده که برانکو باعث محرومیت اش شد، درحالی که سرمربی پرسپولیس چند مثال از رفتارهای چندگانه و نامتوازن کمیته انضباطی زد و اگر صحنه خطای جپاروف را یک بازیکن از فولاد یا پارس جم هم مرتکب شده بود، باز تبدیل به سوال مربیان تیم های دیگر می شد. کمیته انضباطی فدراسیدن فوتبال ایران با احضار بازیکن و توضیح خواستن آن هم روی صحنه روشن و واضح و کش دادن مسایل ساده، چه چیزی را دارد درست می کند؟


این کمیته اگر وظایف خودش را به موقع(به سرعت) و بر اساس قواعد از پیش تدوین شده انجام دهد، کافی است. لیگ ایران و باشگاه ها همین را از کمیته انضباطی میخواهند و بس.

دیدگاه‌ها