کد خبر : 1499263 | 01 بهمن 1396 ساعت 11:02 | 144.7K بازدید | 0 دیدگاه

سرنوشت متفاوت انتقال های همزمان

10 معاوضه عجیب در بازار نقل و انتقالات

بازیکنانی که با هم معاوضه می شوند، معمولا به این معنی است که از سوی دو باشگاه به یک اندازه ارزشگذاری شده اند اما آنها همیشه سرنوشت متفاوتی در باشگاه های جدیدشان پیدا نمی کنند.

10 معاوضه عجیب در بازار نقل و انتقالات

امروزه و در فوتبال نوین این روز‌ها، معاوضه‌های بسیار کمی دیده می‌شود اما شایعاتی پیرامون معاوضه الکسیس سانچز و هنریک میخیتاریان و یا معاوضه نیمار و کریستیانو رونالدو و .... مطرح شده است. هرچند دومی بیشتر شبیه یک شایعه است اما اولی تقریبا در حال نهایی شدن است. به همین بهانه، به 10 معاوضه تاریخی دنیای فوتبال می‌پردازیم.

10-اندی کول و کیت گیلسپی+6 میلیون پوند پرداختی منچستریونایتد:


پس از انجام این معاوضه میان منچستریونایتد و نیوکاسل، بسیاری از رسانه‌ها، احساس کردند که سرالکس فرگوسن، عقل خود را از دست داده است. فرگوسن که در آغاز فصل 1994/95، تعدادی از بازیکنانش که کمک بسیاری به قهرمانی منچستریونایتد در لیگ، پس از مدت‌ها کرده بودند را از تیم خارج کرد.

 

1277635


این انتقال بسیار عالی جواب داد و اندی کول، توانست با منچستریونایتد به افتخارات بسیاری برسد و در 195 بازی، 93 گل برای شیاطین سرخ به ثمر برساند و نام خوبی از خودش در عرصه نقل و انتقالات منچستریونایتد به یادگار بگذارد. در همان زمانی که کول در جمع شیاطین سرخ با گل‌های خود، دل‌ربایی می‌کرد، گیلسپی نیز نقش مهمی در جمع کلاغ‌ها داشت اما نه به اندازه کول!


برنده این انتقال: منچستریونایتد

 

9-زلاتان ابراهیموویچ و ساموئل اتوئو+ 35 میلیون پوند پرداختی بارسلونا :


پپ گواردیولا، یکی از بهترین مربی‌های تاریخ فوتبال است که بسیار تیزهوش و متفکر عمل می‌کند اما در این انتقال، او مرتکب اشتباه بزرگی شد. همه فوتبال‌دوستان آن دوره از معاوضه ساموئل اتوئو گلزن با زلاتان ابراهیموویچ سوئدی و پرداخت 35 میلیون پوند اضافه از سوی کاتالان‌ها، متعجب شدند.

 

1277638


اما در سوی دیگر، اینتر ژوزه مورینیو توانست با حضور اتوئو، قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورد. اما نکته جالب این قهرمانی اینتر، این بود که آن‌ها در نیمه نهایی توانستند تا در مقابل بارسلونا به پیروزی برسند و راهی فینال شوند. پس از آن، ابراهیموویچ و گواردیولا به مشکل خوردند و این ستاره سوئدی پس از تنها 29 بازی از جمع کاتالان‌ها جدا شد.


برنده این انتقال: اینترمیلان


8-فابیوکاناوارو و فابین کارینی:


در سال 2004، اینتر در یک اشتباه بزرگ، فابیو کاناوارو را در ازای فابیو کارینی، دروازه بان اروگوئه‌ای، معاوضه کرد. فابیو کاناوارو در طی دو سال بعدی، تبدیل به یک ستون دفاعی در یوونتوس شد، بهترین بازیکن جهان شد و در جام جهانی 2006، با ایتالیا قهرمان جام جهانی شد. این مدافع ایتالیایی  پیش از ماجرای کالچوپولی و سقوط یوونتوس به سری بی به رئال‌مادرید پیوست. 

 

1277645


اما فرجام دروازه بان اروگوئه‌ای، برخلاف کاناوارو رقم خورد. او در تیم اول اینترمیلان تنها 4 بازی را انجام داد و در دوره سه ساله قراردادش با اینتر، بیشتر به صورت قرضی به تیم‌های دیگر قرض داده می‌شد. این دروازه بان اروگوئه‌ای، در سال 2016 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، در حالی که فابیوکاناوارو، سرمربی باشگاه چینی گوانگژو اورگراند بود.


برنده این انتقال: یوونتوس


7-روبرتو کارلوس و ایوان زامورانو+ یک میلیون پوند پرداختی اینتر:


ستاره شیلیایی سابق خط‌حمله کهکشانی‌ها، یکی از بهترین مهاجمین وقت فوتبال اروپا بود و با 28 گل در 38 بازی در سال 1995، توانست کمک شایانی به کسب عنوان قهرمانی لالیگا برای کهکشانی‌ها کند، اما ایوان مخوف، پس از اوج گرفتن رائول گونزالز، اسطوره خط آتش رئالی‌ها مجبور به ترک باشگاه شد و با روبرتو کارلوس از اینتری که هدایتش در آن زمان به دست روی هاجسون بود، معاوضه شد.

 

1277641

 


مدافع چپ برزیلی، توانست با آمدن به جمع کهکشانی‌ها، خود را به عنوان یکی از بهترین مدافعان چپ جهان مطرح کند. درست است که ایوان زامورانو نیز عملکرد بدی در جمع افعی‌ها نداشت اما او بیشتر به خاطر شماره پیراهن خاص خود که 8+1 بود، شناخته می‌شود. دلیل این انتخاب نیز علاقه بیش از حد او به شماره 9 بود که درآن زمان، در  اختیار رونالدو برزیلی بود و به همین دلیل، او شماره 18 را انتخاب کرد و یک + را در بین این دو شماره قرار داد تا شماره 9 را ایجاد کند.


برنده این انتقال: رئال مادرید


6-فرانچسکو کوکو و کلارنس سیدورف:


شاید انتقال مذکور اتوئو به اینتر، یکی از معدود تجربه‌های موفق اینترمیلان در زمینه معاوضه بود. در سال 2002، افعی‌ها به ستاره هلندی خود که توانسته بود تا آن زمان، دو لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند، اجازه دادند تا در ازای فرانچسکو کوکو، مدافع وقت آث‌میلان، به جمع مشکی و قرمز‌های شهر میلان، بپیوندد. فرانچسکو کوکو، برای مدت اندکی، افتخار این را داشت که نام جانشینی پائولو مالدینی، مدافع اسطوره‌ای میلانی‌ها را یدک بکشد اما او اسیر شایعات شد و به همین دلیل، در سن 30 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد و نتوانست استعداد‌‌های خود را به رخ بکشد.

 

1277637


سیدورف توانست دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دیگر و دو قهرمانی سری‌آ را با روسونری، به دست بیاورد. شایعاتی برای وارد شدن کوکو به عرصه ایجنتی، وجود دارد.


برنده این انتقال: آث‌میلان


5-اشلی کول و ویلیام گالاس+ 5 میلیون پوند پرداختی چلسی:


باید ادعا کرد چلسی در زمان حضور اشلی کول در آرسنال هم جزو طرفداران وی بود. آنها عکس هایشان را گرفته بودند، ملاقات هایشان را کرده بودند و در سال 2005 کول به خاطر بستن قرارداد غیرقانونی با نمایندگان استمفوردبریج، با جریمه مالی هم روبرو شد.

 

1277644


در نهایت در آگوست 2006، یکی از طولانی ترین داستان های بازار نقل و انتقالات به نتیجه رسید: کول در قبال 5 میلیون پوند و معاوضه با ویلیام گالاس، راهی چلسی شد.عملکرد ویلیام گالاس در آرسنال، به اندازه اشلی‌کول، مثمرثمر واقع نشد. اشلی‌کول اما در چلسی، تبدیل به یکی از بهترین مدافعین چپ دنیا شد، یک قهرمانی لیگ، چهار اف‌ای‌کاپ و  یک لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. 


برنده این انتقال: چلسی


4-جرمین دفو و بابی زامورا:


شاید یکی از معدود معاوضه‌هایی که هر دو باشگاه از آن، منفعت کردند، این معاوضه بود. دفو، جزیی از تیم سال 2003 چکش‌ها بود که بیش‌ترین امتیاز تاریخ این باشگاه در لیگ جزیره را به دست آوردند و در سال 2004 به تاتنهام پیوست.

 

1277640


او در فصل اول حضورش در جمع تاتنهامی‌ها، توانست 22 گل به ثبت برساند و تبدیل به یک ماشین گلزنی شود. زامورا نیز عملکرد قابل قبولی در وستهم به ثبت رساند.


برنده این انتقال: تاتنهام

3-ریکاردو کوارشما و دکو+ 13.2 میلیون پوند پرداختی توسط پورتو:


یکی از بهترین هافبک‌های بارسلونادر طول قرن 21،  در سال 2004، نقش مهمی در قهرمانی پورتو در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا داشت و همچنین پرتغال را به فینال یورو 2004 رسانده بود.

 

1277639

 

او به واسطه این عملکرد خوب، با هموطن خود یعنی ریکاردو کوارشما، معاوضه شد و راهی بلوگرانا شد. کوارشما یک سال در کاتالونیا حضور داشت اما با فرانک رایکارد، مربی هلندی بارسا، به مشکل خورد. دکو پس از این معاوضه در جمع کاتالان‌ها، دو قهرمانی لالیگا  و یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد.


برنده این انتقال: بارسلونا

 

2-نمانیا ماتیچ و داوید لوییز+  20 میلیون پوند پرداختی توسط چلسی:


چلسی که در زمینه معاوضات همانند اینترمیلان، نقش فعال و مهمی داشته است، در این انتقال، سربلند بیرون آمده است. چلسی، نمانیا ماتیچ، استعداد جوان آن دوره خود را به علاوه 20 میلیون پوند و در ازای داوید لوییز که در آن زمان، یکی از ستون‌های بنفیکا بود، معاوضه کرد.

 

1277642

 

ماتیچ  پس از عملکرد خارق‌العاده در بنفیکا، دوباره و پس از مدتی به چلسی بازگشت و اکنون در منچستریونایتد عضویت دارد و با عملکرد خوب خود، به یاران ژوزه مورینیو در جمع شیاطین‌سرخ، قدرت بالایی بخشیده است. داوید لوییز نیز اکنون یکی از مدافعین خوب چلسی است.


برنده این انتقال: چلسی

1-یان رایت در ازای تعدادی وزنه!


در آن زمان، یان رایت در تیم نیمه حرفه‌ای گرینویچ بازی می‌کرد و با حقوق هفتگی تنها 30 پوند، امرار معاش می‌کرد. در سال 1985، کریستال پالاس به دنبال یان رایت آمد. به جای پول، مسئولان باشگاه نیمه حرفه‌ای گرینویچ، تعدادی وزنه برای بهبود و ارتقا سطح بدنسازی این تیم، پیشنهاد دادند که مدیران کریستال‌پالاس، با کمال میل این امر را پذیرفتند.

 

1277643

 

البته در این زمینه، انتقالات عجیب تری وجود داشتند. برای مثال، در طول تاریخ، گاهی بازیکنان با دو تن گوشت، سوسیس، بستنی، رنگ و ... نیز معاوضه شده‌اند، اما معاوضه یان‌رایت یک معاوضه تاریخی بود که منجر به ظهور بهترین بازیکن قرن کریستال پالاس شد. جای کنونی آن وزنه‌ها، معلوم نیست!


برنده این انتقال: کریستال پالاس


منبع: فورفورتو


ترجمه: محمد مهدی موسی‌پور

دیدگاه‌ها