کد خبر : 1508760 | 11 اسفند 1396 ساعت 13:50 | 361.3K بازدید | 0 دیدگاه

آشنایی با یک لفظ فوتبالی بین المللی

اتهام شفربه برانکو:کیک اند راش!

وینفرد شفر، سرمربی استقلال، از اصطلاح "کیک اند راش" برای شکل بازی پرسپولیس در نیمه اول دربی استفاده کرد؛ آیا واقعا اینطور بود؟

اتهام شفربه برانکو:کیک اند راش!

به گزارش"ورزش سه"چیزی که احتمالا دلیل اصلی ناراحتی پرسپولیسی ها شده، معادل فارسی ای است که برای کیک اند راش استفاده شده است. فوتبال "بزن زیرش" در حالی به عنوان ترجمه کیک اند راش استفاده شده که در فوتبال ایران بیشتر به عنوان شکلی از بازی دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد و شاید معادل دقیقی برای کیک اند راش نباشد.

 

 

1287063

 

 

"کیک اند راش" در حقیقت به ارسال توپ‌های هوایی بلند از سوی دروازه بان یا مدافعان برای بازیکنان خط حمله گفته می‌شود که در این تاکتیک، توپ از روی خط میانی عبور می‌کند. به جای اینکه توپ ارسالی روی پای بازیکنان خط حمله فرود بیاید، معمولا یک درگیری هوایی بین مهاجمان تیم خودی و مدافعان تیم حریف شکل می‌گیرد و هر دو تیم سعی دارند توپ ارسالی را تصاحب کنند. در فوتبال اروپا، به این تاکتیک، "کیک اند راش" گفته می‌شود. این تاکتیک می‌تواند برای تیم‌هایی که بازیکنان سرعتی و مهاجمان قدبلند دارند، بسیار موثر باشد. در حالی که برخی این تاکتیک را خسته کننده و حوصله سربر و همچنین ابتدایی می‌دانند، بسته به نوع آب و هوا و وضعیت چمن می‌تواند بسیار موثر باشد. در حقیقت، این یک تاکتیک ضدحمله است که ممکن است باعث جا ماندن مدافعین شود.

 

البته تمام توپ‌های بلند ارسالی "کیک اند راش" محسوب نمی‌شوند. در حقیقت ارسال‌هایی تحت این عنوان قرار می‌گیرند که توپ، بدون هدف برای خط حمله فرستاده شود و مهاجمین فرصت کافی داشته باشند که در منطقه رسیدن توپ، جایگیری کنند.

 

 

 

چارلز ریپ، خلبان ارتش سلطنتی انگلیس در دهه 50 میلادی برای اولین بار این تئوری را مطرح کرد. ریپ که یک آمارشناس بود، به بررسی این موضوع پرداخت که چند پاس نیاز است که توپ به دروازه حریف برسد و همچنین اینکه این توپ ها از کدام ناحیه ارسال می‌شوند. تئوری‌های او در آن زمان، در چندین مجله مطرح شده بود.

 

 

1287062

 

 

با این حال، انتقاداتی نیز به تاکتیک کیک اند راش مطرح شده و این سیستم دیگر در تیم ملی انگلیس استفاده نشده است. چارلز هیوز، رئیس سابق بخش مربیان اتحادیه فوتبال انگلیس و یکی از مبدعین سیستم کیک اند راش، در سال 1990 شروع به توسعه تئوری ریپ کرد. هیوز و آنهایی که از این سیستم دفاع می‌کردند معتقد بودند که همواره تیم‌هایی که فوتبال مستقیم به نمایش می‌گذارند، موفق تر هستند. در سال 1994 و در جام جهانی، تیم قهرمان برزیل بیشتر گل‌هایش را با سه پاس یا کمتر به ثمر می‌رساند و این در حالی بود که تیمی که با بیشترین مالکیت توپ به گل می‌رسید یعنی جمهوری ایرلند، در دور دوم حذف شد.

 

 

 

فوتبال مالکانه، همانطور که برزیل در جام جهانی 1970 مقابل ایتالیا اجرا کرد و آرژانتین در جام جهانی 2006 مقابل صربستان و مونته نگرو به نمایش گذاشت، همواره به عنوان فوتبال زیبا شناخته می‌شود. با این حال میزان موفقیتی که با توپ‌های مستقیم بلند به دست آمده بیشتر بوده است.

 

 

1287065

 

 

در حال حاضر این سیستم برای مواقعی استفاده می‌شود که یک تیم، پیش از پایان بازی نیاز به گل دارد و زمان کافی برای پیش بردن توپ و اجرای دیگر تاکتیک‌ها نیست. سیستم کیک اند راش در فوتبال‌های سطح پایین نیز خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا بازیکنان توانایی لازم برای اینکه توپ را با پاسکاری جلو ببرند ندارند. کیک اند راش در حقیقت، سیستم ضد حمله سریع است که باعث می‌شود مهاجمین در معرض گلزنی قرار بگیرند.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها